Ossille ja bgt:lle...
Mutta onko sillä sitten lopulta mitään väliä, jos sekä kopiokone, että skanneri hieman vääristää mittoja, jos ne ovat niin pieniä eroja, ettei niitä paljaalla silmällä huomaa. Ideani on siin tehdä tussaus paperille, joka ei ole parasta mahdollista paperia värittämiseen. Puolessa välissä työtä, olisi tarkoitus siirtää työ akvarellipaperille ja jatkaa vasta sitten musta- valko-originaali loppuun asti varjostuksineen ja kaikkineen, sillä värisarjan musta- valko-originaalihan on aivan erilainen kuin sellainen, joka on lopullisenakin tarkoitettu mv-muotoiseksi... Eli lopputulos on se, että minulla olisi originaalit sekä mv- versiolle, että värille. Eikä niiden tarvitse yksi yhteen sopivia valopöydällä enää silloin olla, mutten nyt sentään ihan uutta versiota viitsisi valopöydällä mv-originaalista kokonaan tehdä, jotta pääsisin värittämään toiselle paperille...
Ennen Photoshoppia väritin sarjikset juuri mainitsemallasi tavalla. Minulla oli Canonin pieni A4 kopiokone, jolla kopioin piirustukset akvarellipaperille. Ainakaan Canonin kone ei nikotellut paperin paksuudesta. Ongelma oli siinä, että mustat pinnat ja viivat tuppasivat hilseilemään pois. Sen hoidin niin, että suihkutin kopioimisen jälkeen kopion päälle spray-kiinnikettä. Isommat arkit vein kopiolaitokselle kopioitavaksi. Se onnistui kun vei oman akvarellipaperin mukanaan.
Tämä minua on juuri huolestuttanutkin, että jos kopiokoneen muste hilseilee pois, se on jo jonkinlainen ongelma. Tiedätkö, eroaako tuo kopiointifirman työ jotenkin olennaisesti oman yliopiston kopiokoneesta, eli saavatko ne sen värin pysymään siinä jotenkin paremmin? Luulisi ainakin, että kopiointifirman työ olisi laadukkaampia kuin omat väkerrykset... ja jos vie omat akvarellipaperit, niin putoaako se hintakin sitten vähäsen?
Yksi juttu, mitä ajattelin vielä kysyä ja johon tarvitsisin vastauksen on sitten se värilaser-tulostin. Mites sitten se? Olen jo jonkin aikaa harkinnut sellaisen hankkimista, mutta pysyykö sekään sitten siinä akvarellipaperissa? Jos tämä värilaseri toimii hyvin, niin en muita vippaskonsteja enää tarvitsisikaan. Eihän tuohon perusoriginaaliin tarvita kuin mv-laaseri, mutta ajattelin nyt suoraan sitä väriä, koska haluan sitten lopulta tulostaa sen lopullisen ja valmiin koneelle skannatunkin version paperille...