Minuun otti yhteyttä USA:lainen suuri kustantamo. Olin lähettänyt heille ihan leikilläni muutaman kuvitusnäytteen, kun erään kerran rupesi ottamaan kaikki päähän. Ja minusta lähettämäni kuvitusnäytteet olivat roskaa ja ajattelin, että munaan vaan itseni kun lähetän nuo.
Ette voi uskoa kuinka järkytyin, kun he olivat kiinnostuneita minusta ja vastasivat haluten lisää näytteitä. Tässä heidän kirjeensä:
Dear Orjan,
Please find below our guidelines for art submissions. Best wishes!
Send four to six samples of your best work. Do not send us your originals. Send only copies. They can be photocopies, stats, slides, transparencies, or tearsheets. Please include a self-addressed, stamped, business-sized envelope for a response, or a large one if you want your samples returned to you. Send all samples to:
For either black and white interiors or color covers, you can use any medium. Many of our artists use pencil, pen & ink, airbrush, watercolor, scratchboard, etc. Electronic files are acceptable as long as it is in Mac format, eps or tiff.
We are interested in professional-level, mostly realistic work. The illustration must be able to visually interpret the story in such a way that it accurately represents the story, hooks the reader into reading it, and doesnt give away the ending. The subject matter of the stories usually contain a wide range of things that you must be able to draw. We would like to see an ability to illustrate an entire scene; one that not only has a character or characters, but also has a detailed background. You must know anatomy, perspective, balance, and figure proportions. We are not a comic book company, so please dont send samples of comics pages.
Our budget is as follows:
$1,200.00 for color cover art.
$125.00 for black and white interiors.
Thank you for your inquiry, and good luck!
_______
He pyysivät minulta lisää kuvitus näytteitä. He eivät ole siis sarjakuvia julkaiseva kustantamo. Tämä maili tuli jo kauan sitten. Siksi kysyisin teiltä neuvoa, että kannattaako enää vastailla, kun aikaa on mennyt jo yli 2 vuotta?
Olen potenut nyt masennusta miltei koko tämän vuoden. Siksi kaihoisasti muistin tämän vietin ja ajattelin, että jos minusta sittenkin on tässä elämässä johonkin. Ehkä minäkin saan itseni lyötyä läpi ulkomailla jos haluaisin tavoitella unelmaani. Mutta olen hyvin pelokas. En ole saanut mitään kuvituksia aikaiseksi pitkään pitkään aikaan. Itseään ei voi pakoittaa.
Kysyisin vielä sellaista, että jos saan itsestäni irti jotakin ja teksisin heille lisää näytteitä, niin jos he kiinostuvat minusta kuten jo nyt olivat, niin mikä on minun osuuteni kuvituksistani tekijänä. Voinko niitä enää itse laittaa esimerkiksi johonkin galleriaan vai pitääkö minun kysyä heiltä lupaa? Miten kaikki käytännön asiat toimivat? Enhän minä osaa hoitaa asioita yksin ison kustantamon kanssa, joka on USA:ssa? En tiedä mistään mitään. Tämä on minulle ihan uutta. Olen varma, että jos saan koottua itseni masennuksen syövereistä he varmasti kiinnostuvat kuvituksistani. Mutta olen hyvin epävarma ja pelokas kun tälläinen mahdollisuus kerran jo tuli enkä vastannut heille enää.
Toinen vastaavanlainen tapahtuma on osunut kohdalleni myös aikaisemmin, mutta silloinkin iski pelko peppuun. Olen pilannut kaikki mahdollisuuteni. Mutta kun selailin noita vanhoja viestejäni sähköpostissani tuo tuli esille ja rupesin tänään asiaa vakavasti miettimään. Tartunko tilaisuuteen vai en? En tiedä mitä tekisin.
En halua sanoa kustantajaa tässä vaiheessa kenellekkään. Tarvitsen nyt neuvoja tälläisissä asioissa jos joku teistä osaisi neuvoa minua.
Kiitos!