Author Topic: Minuun otti yhteyttä USA:lainen suuri kustantamo...pelottaa!!!  (Read 6769 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

OM

• Jäsen

Minuun otti yhteyttä USA:lainen suuri kustantamo. Olin lähettänyt heille ihan leikilläni muutaman kuvitusnäytteen, kun erään kerran rupesi ottamaan kaikki päähän. Ja minusta lähettämäni kuvitusnäytteet olivat roskaa ja ajattelin, että munaan vaan itseni kun lähetän nuo.
Ette voi uskoa kuinka järkytyin, kun he olivat kiinnostuneita minusta ja vastasivat haluten lisää näytteitä. Tässä heidän kirjeensä:

Dear Orjan,

Please find below our guidelines for art submissions. Best wishes!

Send four to six samples of your best work. Do not send us your originals. Send only copies. They can be photocopies, stats, slides, transparencies, or tearsheets. Please include a self-addressed, stamped, business-sized envelope for a response, or a large one if you want your samples returned to you. Send all samples to:

For either black and white interiors or color covers, you can use any medium. Many of our artists use pencil, pen & ink, airbrush, watercolor, scratchboard, etc. Electronic files are acceptable as long as it is in Mac format, eps or tiff.

We are interested in professional-level, mostly realistic work. The illustration must be able to visually interpret the story in such a way that it accurately represents the story, hooks the reader into reading it, and doesnt give away the ending. The subject matter of the stories usually contain a wide range of things that you must be able to draw. We would like to see an ability to illustrate an entire scene; one that not only has a character or characters, but also has a detailed background. You must know anatomy, perspective, balance, and figure proportions. We are not a comic book company, so please dont send samples of comics pages.

Our budget is as follows:
$1,200.00 for color cover art.
$125.00 for black and white interiors.

Thank you for your inquiry, and good luck!
_______

He pyysivät minulta lisää kuvitus näytteitä. He eivät ole siis sarjakuvia julkaiseva kustantamo. Tämä maili tuli jo kauan sitten. Siksi kysyisin teiltä neuvoa, että kannattaako enää vastailla, kun aikaa on mennyt jo yli 2 vuotta?
Olen potenut nyt masennusta miltei koko tämän vuoden. Siksi kaihoisasti muistin tämän vietin ja ajattelin, että jos minusta sittenkin on tässä elämässä johonkin. Ehkä minäkin saan itseni lyötyä läpi ulkomailla jos haluaisin tavoitella unelmaani. Mutta olen hyvin pelokas. En ole saanut mitään kuvituksia aikaiseksi pitkään pitkään aikaan. Itseään ei voi pakoittaa.
 Kysyisin vielä sellaista, että jos saan itsestäni irti jotakin ja teksisin heille lisää näytteitä, niin jos he kiinostuvat minusta kuten jo nyt olivat, niin mikä on minun osuuteni kuvituksistani tekijänä. Voinko niitä enää itse laittaa esimerkiksi johonkin galleriaan vai pitääkö minun kysyä heiltä lupaa? Miten kaikki käytännön asiat toimivat? Enhän minä osaa hoitaa asioita yksin ison kustantamon kanssa, joka on USA:ssa? En tiedä mistään mitään.  Tämä on minulle ihan uutta. Olen varma, että jos saan koottua itseni masennuksen syövereistä he varmasti kiinnostuvat kuvituksistani. Mutta olen hyvin epävarma ja pelokas kun tälläinen mahdollisuus kerran jo tuli enkä vastannut heille enää.

Toinen vastaavanlainen tapahtuma on osunut kohdalleni myös aikaisemmin, mutta silloinkin iski pelko peppuun. Olen pilannut kaikki mahdollisuuteni. Mutta kun selailin noita vanhoja viestejäni sähköpostissani tuo tuli esille ja rupesin tänään asiaa vakavasti miettimään. Tartunko tilaisuuteen vai en? En tiedä mitä tekisin.
En halua sanoa kustantajaa tässä vaiheessa kenellekkään. Tarvitsen nyt neuvoja tälläisissä asioissa jos joku teistä osaisi neuvoa minua.

Kiitos!
« Last Edit: 10.12.2013 klo 20:58:34 by Orjan May »

tertsi

• Guest
Vs: Minuun otti yhteyttä USA:lainen suuri kustantamo...pelottaa!!!
« Reply #1 on: 10.12.2013 klo 21:04:28 »
Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä, vaikka tuo kahden vuoden hiljasuutesi ei takuulla ole sinulle eduksi.
Rohkeasti vain kohti menestystä, ei sulla ole mitään hävittävää, vaikka homma menisi pieleen.

Minusta tuo vastaus on heidän puoleltaan aika varovainen, joten älä vielä toivo liikoja. Mutta: Yrittänyttä ei laiteta.

OM

• Jäsen
« Reply #2 on: 10.12.2013 klo 21:40:28 »
Täytyy miettiä asiaa. Luulen että olen ikuinen velli housu kun ei uskalla tarttua silloin kun pitäisi.
Joo. En toivo oikeastaan mitään. Tuo kaksi vuotta on aika pitkä aika. On hieman arveluttavaa ja hävettävääkin näin monen vuoden jälkeen ruveta lähettelemään. Mutta tänään tosiaan putsasin ylimääräisiä vanhoja sähköposteja pois että sai tilaa  ja tuo tuli  yllättäen vastaan.
Tuosta viestistä puuttuu vielä osa, se oli aika pitkä. Mutta tuossa oli olennaisin osa.

Jos joku vain kertoisi hieman asioita, joilla olisi merkitystä eli niitä käytännön asioita kuinka hommia hoidetaan käytännössä. En tiedä mitään kuten totesin.
Ehkä en saa täältä apua ja mielelläni unohdan koko asian ja keskityn mielummin siihen,  mitä ostan huomanna Siwasta.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Reply #3 on: 10.12.2013 klo 22:11:10 »
Ehkä en saa täältä apua ja mielelläni unohdan koko asian ja keskityn mielummin siihen,  mitä ostan huomanna Siwasta.

Ei tuossa ole mitään pelättävää, nehän vain pyytävät sulta lisää työnäytteitä ja kertovat sulle mitä maksavat jos päättävät tarjota sulle töitä, ettet sitten pety kun ei maksetakaan miljoonia.

Elikkäs lähetä heille kopiot muutamista parhaista töistäsi itse valitsemillasi tekniikoilla, kerro että vastausposti meni vahingossa toiseen kansioon etkä osannut sitä etsiä kun et odottanut että vastaisivat, ja että olet iloinen saadessasi näyttää heille töitäsi.

Sitten kun tarjoavat sopimusta, se kannattaa luetuttaa läpi juristilla, kysy sitten uudestaan neuvoa miten sellaisen löytää. Vaitiolosopimusta älä pelkää, sellaisen joutuu nykyään allekirjoittamaan joka ikisessä kansainvälisessä tuotannossa, mutta kaikki sopimukset pitää lukea ajatuksen kanssa ja rohkeasti myös tehdä heti selväksi jos niissä on kohtia joita et ymmärrä tai katso voivasi allekirjoittaa.

Kunhan et sitoudu aikatauluihin joita et pysty pitämään, näkisin että parhaassa tapauksessa saat työtä josta pidät ja josta maksetaan palkkaa. Se ei kuulosta pahalta.

Onnea!

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Reply #4 on: 10.12.2013 klo 22:15:38 »
"Nyt, kun kiireinen aikatauluni sallii, voin vastata tiedusteluunne..."

Lähetä parasta, mitä saat aikaan. Tai ainakin sitä, joka sinusta parhaalta tuntuu. Luulen, että skannatut tiff-kuvat sähköpostiliitteinä antavat yhtä selkeän kuvan tekijän taidoista kuin printtikopiotkin.

Mitään esimerkkibrieffausta ne siis eivät olleet antaneet? Joskus olen itse saanut koetehtävän, missä piti kuvittaa vapaavalintainen kohtaus jostain näytetekstistä (ei tullut keikkaa: saatoin valita väärän tilanteen kuvattavaksi).

Ja jos sopimusta tullaan sitten aikanaan tarjoamaan, on vasta sitten aika alkaa tarkastella pikkupränttiä ja kysyä apua esim. Kuvittajat ry:n asiantuntijoilta.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

äyni

• Jäsen
« Reply #5 on: 10.12.2013 klo 22:33:13 »
kerro että vastausposti meni vahingossa toiseen kansioon etkä osannut sitä etsiä kun et odottanut että vastaisivat

Eriävä mielipide!
Älä valehtele, siitä on harvoin hyötyä.
Sano olevasi pahoillasi, että vastauksessasi on kestänyt kauan, syitä ei tarvitse eritellä. Tuo iloisuusosa on kiven ehdotuksessa semmoista hyvää tekstiä, joka vielä taitaa kuulua sikäläiseen kulttuuriin.

Secos-Bill

• Jäsen
« Reply #6 on: 10.12.2013 klo 23:01:19 »
Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos lähetät näytteitä? Se, että he eivät julkaise mitään. Eli täsmälleen se sama, joka tapahtuu, jos et lähetä mitään. Miksi siis epäröisit? Galleriasi perusteella siihen ei ole mitään syytä.

OM

• Jäsen
« Reply #7 on: 11.12.2013 klo 00:43:08 »

Oli tosi kivaa kun vastailitte. Kiitos paljon. Sain kosolti arvokkaita ajatuksia.  Harmittaa vaan todeta tuohon Kiven rohkaisevaan kommenttiin, kuin hän totesi, että "lähetä kopiot muutamista parhaista töistäsi" ja Anssin kommentti, että "lähetä parasta, mitä saat aikaan. Tai ainakin sitä, joka sinusta parhaalta tuntuu"....
tässä tämä juttu just on hyvät piirtäjä toverit.  Kun ei oo mitään mitä lähettää siis ei yhtään mitään ja on puuttunut sellainen ilo  piirtämisestä kun ei ole piirtänyt mitään ???. Jos väkisin yrittää, se ei minun kohdallani toimi.  Olen saanut kovasti rohkaisua, kun olen lukenut joidenkin kvaakkilaisten samankaltaisia ajatuksia, että joskus elämässä on kausia, ettei ole sisäistä luovuutta ja sitä pitää hakea. Mutta kun tämä on kohdallani täysin pysähtynyt kuin seinään.  Anteeksi kun puhun tälläisistä  asioista, mutta on vaikea tehdä mitään, kun ei ole enää sellaista ihanaa paloa ja intoa joka joskus oli.
En osaa sanoa, onko kenelläkään kvaakkilaisista kokemusta masennuksesta ja siitä, kuinka se pahimmillaan voi lamauttaa.  Mutta tämä tästä. Kiitti kun sain arvokkaita vinkkejä teiltä ammattilaisilta. Arvostan tätä  kovasti.

Anssi Rauhalalle piti vielä sanoa, meinasin ihan unohtaa kun hän kysyi, että "Mitään esimerkkibrieffausta ne siis eivät olleet antaneet?"
Sanoivat kyllä millaisia kuvituksia he haluavat. Niiden tekeminen ei ole minulle ongelma, vaan se, mitä on tyhjässä päässäni, jossa tällä hetkellä vain kuuluu onttoa tuulen huminaa.
« Last Edit: 11.12.2013 klo 01:01:31 by Orjan May »

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Reply #8 on: 11.12.2013 klo 06:56:06 »
Dodiin! Orjan, tästä se ura urkenee. Ties vaikka ensi-vuonna tähän aikaa istuisit Bulevardin työpisteellä? Ei muutakuin sivellin kauniiseen käteen.
Kello- viiden- tee.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #9 on: 11.12.2013 klo 11:21:13 »
Tässä on jo tullutkin hyviä vinkkejä, joten jatkan vain lyhyesti  :)
Jos väkisin yrittää, se ei minun kohdallani toimi.

En osaa sanoa, onko kenelläkään kvaakkilaisista kokemusta masennuksesta ja siitä, kuinka se pahimmillaan voi lamauttaa.

ongelma, vaan se, mitä on tyhjässä päässäni, jossa tällä hetkellä vain kuuluu onttoa tuulen huminaa.
Väkisintekemistä se on kai vasta sitten jos on luvannut.  :) Sitä ennen se on ihan oma valinta, teet tai jätät tekemättä ja hyväksyt hyvillä mielin sen mitä siitä seuraa.

Ei kuitenkaan ole mitenkään epänormaalia että piirtäjä, ammattilainenkin joutuu pakottamaan itsensä piirustuspöydän ääreen. Se on se vaihe 1. piirtämisessä mennään siihen ja aletaan tehdä ja siitä se sitten lähtee.

Älä katso taaksepäin, unohda lama ja masennus ja mieti mukavaa ja valoisampaa tulevaisuutta. Liittyy siihen sitten piirtäminen tai ei.

Satsaa parhaaseen työaikaasi. Jollain se on aamu toisella ilta tai jopa yö. Itse käytän innoituksena erilaisia kuvia, valokuvia, sarjakuvia piirroksia yms materiaalia mikä nyt sattuu tuntumaan inspiroivalta. Tässä tapauksessahan se on vielä etu jos on joku selkeä pyyntö, aihe mitä alkaa lähestyä ja minkä kanssa painia.  :)

Tsemppiä!

EDIT: Ja vielä... Ota askel kerrallaan, älä kiirehdi ajatuksissasi liaan kauas, sopimus yms. kiemuroihin.
« Last Edit: 11.12.2013 klo 11:28:39 by Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

• Jäsen
« Reply #10 on: 11.12.2013 klo 12:26:17 »

Kiitos Reima ajatuksistasi. ;D