Kirjoittaja Aihe: Taustamusiikkia sarjakuville?  (Luettu 3341 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Taustamusiikkia sarjakuville?
« : 12.10.2013 klo 12:35:44 »
En löytänyt sopivaa aihetta niin aloitin uuden täällä, valvojat voivat siirtää parempaan paikkaan tarvittaessa. Eli kysyisin mielestänne sopivia taustamusiikkisuosituksia erityyppisille sarjakuville, esimerkiksi mikä olisi sopivan synkkää mutta ei häiritsevää Batman: Pitkä pyhäinpäivä-kirjalle? Iron manin taustalle sopinee mukavasti Sabbathin nimikkobiisi ja muu sen aikainen. Toki voisi aina laittaa vaan jotain suosikkejaan tai muuta harmitonta "Jaakkoteppoa" soimaan, mutta olisi kiva saada tunnelmaa luovaa musiikkia taustalle. Holopainenhan säveltää musiikkia Roopen Elämä ja Teot sarjalle, joten voisi kuvitella sen sopivan, jos tykkää molemmista. Mutta mitenkäs muut, mitä Conanin taustalle, mitä Bruno Braziliin? Shokin taustalle sopinee Korn? Tai yksittäisille teoksille, kuten pitkälle pyhäinpäivälle? Helloween taitaa olla liian sukkahousua tuon Batmanin taustaksi?
« Viimeksi muokattu: 12.10.2013 klo 12:38:43 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Taustamusiikkia sarjakuville?
« Vastaus #1 : 12.10.2013 klo 12:47:24 »
Jim Steinmanin musiikki (mm. Meat Loaf) sopii hyvin vanhojen Marvelien taustalle. Huomasin jo 80-luvulla.

Joo, yksi näkökulma on kuunnella sarjakuvan tekoajan musaa, onhan niissä samanlainen fiilis. Tai sitten sen ajan musaa, jolloin tutustui tiettyyn sarjikseen. Tietty leffojen ja pelien soundtrackeista voi saada hyvää osviittaa myös.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2013 klo 12:49:19 kirjoittanut Miqz »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2 : 12.10.2013 klo 15:48:39 »
Yleisesti ottaen minusta sarjankuvanlukemisen taustamusiikkina toimii parhaiten puhtaasti instrumentaalinen musiikki.
Itse harvemmin tulee näitä yhdisteltyä.
Tätä löytyy viljalti paitsi ns klassisesta myös jazzista ja eritoten elokuvien scoret ovat mainioita, niissä kun on sisällytettynä kuvaa tukeva fiilis.

tietenkin näissä täytyy valita se samankaltaisuus tarkkaan Morriconen Il buono Il Brutto Ilcattivo sopii kyllä Long Halloweeniinkin mutta lukukokemus nyrjähtää ...erilaiseksi.
Huokuva erämaa sopii betonisellaisiinkin mutta uhkaavuutta löytää jostain Musorgskin Yöstä autiolla Vuorellakin.
Musiikin tempot vaan eivät välttämäti osu yksiin tapahtumien kanssa..

Pitkään pyhäinpäivään menisin ihan tällä

Bruno Brazil onkin vaativa kysymys mihin menee aikaa .

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Musiikkisuositukset sarjakuville
« Vastaus #3 : 10.10.2014 klo 18:18:07 »
En löytänyt aihetta, joka käsittelisi aihetta, joten valvojat, voitte siirtää/yhdistää jos tällainen on jo olemassa.

Tri Tuomio heittää  ihan hyvät suositukset uudelle Batman-kirjalle  Synkkä Voitto Egmontin blogissa:

http://blogi.egmontkustannus.fi/2014/10/10/yliannostus-synkkaa-ja-kaunista-silmakarkkia-syksyn-satoa-osa-6/

Tässä ketjussa olisi tarkoitus antaa suosituksia taustamusiikiksi eri sarjakuville, koska ainakin itselleni ne toimivat kuin hyvä viini ruoan kera, täydentävät elämystä. Holopainen sävelsi albumillisen musiikkia Don Rosan Roope Ankan elämä ja teot -sarjalle, onko vastaavia muita tehty? Tex Willerin taustalle Ennio Morriconea?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 10.10.2014 klo 18:26:28 »
Noin vuosi sitten aloitit tällaisenketjun toimintasankarien puolelle, yhdistin  mutta josko pidetään täällä Muut sarjakuvat puolella.

Perusteena että sitten saadaan myös ne BDpuoleen sopivat chansonit, kantriballadit länkkäreihin, indiehumina alternativeen ja J & K pop mangoihin sekä muut streto- ja monotypiat saman ketjun alle.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #5 : 10.10.2014 klo 18:44:21 »
Noin vuosi sitten aloitit tällaisenketjun toimintasankarien puolelle, yhdistin  mutta josko pidetään täällä Muut sarjakuvat puolella.

Perusteena että sitten saadaan myös ne BDpuoleen sopivat chansonit, kantriballadit länkkäreihin, indiehumina alternativeen ja J & K pop mangoihin sekä muut streto- ja monotypiat saman ketjun alle.

Muistelinkin tästä asiasta aiemminkin postanneeni, mutta en löytänyt sitä :) thanks Curtvile. Eikä tosiaan ole tarkoitus pelkästään toimintasankareihin jumittua, viikonloppuna kun tuli luettua Faksi Sarajevosta niin olisi kaivannut taustalle jotain pehmentämään ahdistavaa tunnelmaa.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Musiikkisuositukset sarjakuville
« Vastaus #6 : 10.10.2014 klo 21:46:22 »
Tri Tuomio heittää  ihan hyvät suositukset uudelle Batman-kirjalle  Synkkä Voitto Egmontin blogissa:

http://blogi.egmontkustannus.fi/2014/10/10/yliannostus-synkkaa-ja-kaunista-silmakarkkia-syksyn-satoa-osa-6/

Tässä ketjussa olisi tarkoitus antaa suosituksia taustamusiikiksi eri sarjakuville, koska ainakin itselleni ne toimivat kuin hyvä viini ruoan kera, täydentävät elämystä. Holopainen sävelsi albumillisen musiikkia Don Rosan Roope Ankan elämä ja teot -sarjalle, onko vastaavia muita tehty? Tex Willerin taustalle Ennio Morriconea?

Erittäin elävästi ja mukavasti kirjoitetut aina nuo Tuomion bloggaukset!

Minusta Morriconen musiikki ei sovi Texille, koska spagettiwestern-elokuvat ovat paljon raadollisempia ja moraalisesti harmaampia kuin Tex-sarjakuva. Minusta Tex on tavallisen countryn mies.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Musiikkisuositukset sarjakuville
« Vastaus #7 : 10.10.2014 klo 22:08:29 »
musiikki ei sovi Texille, koska spagettiwestern-elokuvat ovat paljon raadollisempia ja moraalisesti harmaampia kuin Tex-sarjakuva. Minusta Tex on tavallisen countryn mies.

Että...? Toki Texiin sopii peruscountrykin, mutta parhaimpiin myös Morricone. Kubertin Tex hengittää kuten Leonen elokuva hyvällä tapaa.
Country on vaan hyvin laaja määre kattaen Johnny Cashin ja Merle Haggardin sekä Hank Williams IIIn.

Perkerokseenhan on epävirallinen soittolista vaikka valinta jää tietenkin lukijalle itselleen.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #8 : 11.10.2014 klo 12:09:42 »
Country yhdistetään yleisesti perinteikkyyteen, selkeyteen, romantiikkaan, nostalgiankaipuuseen ja myös villiin länteen. Ja koska lasken Texin perinteiseksi länkkäriksi, liitin sen countryyn. Olet, Curtvile, kuitenkin toki oikeassa että on olemassa eri countrylajeja; myös kokeellisempia.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #9 : 11.10.2014 klo 19:08:10 »
Joo, siis itsellä on vaikeuksia nähdä esim. Dixie Chicksia Texin taustana.

ketju sai aikaan hetkellisen mielenhäiriön, joten päätin ottaa yhden lempisarjakuvahahmoistani ja miettiä millainen taustamusiikki sopisi siihen. Puhun luonnollisestikin entisestä perheenisästä ja lihaksi tulleesta kostosta ja rangaistuksesta rikollisille, Frank Castle ystävilleen

eli kaikki tuntevat hänet Punisherina, Tuomarina.

Eipä tule minusta DJtä ei, mutta väänsinpä Tuomarin oman soittolistan kumminkin. Ei vaan ole tarpeeksi synkän vihainen setti.
(pienin muutoksin soveltuu Jennifer Bloodiinkin)