Kirjoittaja Aihe: Kuvittajat, auttakaa! Sain oudon tarjouksen  (Luettu 4623 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kissanen

• Jäsen
Kuvittajat, auttakaa! Sain oudon tarjouksen
« : 28.08.2013 klo 15:57:54 »
Hei,

Sain ehdotuksen sarjakuvatyylisten kuvitusten suunnittelusta eräälle asiakkaalle. Hän haluaa, että ehdotan idean kuvituksille liittyen hänen aiheeseen, kertoen samalla realistisen ajan niiden saamiseksi ja tarjoushinnan ja mihin laskutus perustuu, cv:n, tarkat tiedot mitä teen nyt, luovuttamaan tekijänoikeudet ja eikä minulla ole oikeutta laatia mitään omia sopimusehtoja. Lisäksi, tehdystä tarjouksesta ja sen laatimisesta ei saa korvauksia. Kirje vaikuttaa siltä, että asiakas on laittanut kirjeen monille ja katsoo, kuinka poimii sopivimman tarjouksen itselleen.

Kysymys kuuluu: kuinka yleistä tällainen on? Tai miten tällaiseen suhtaudutaan? Mielestäni tekijänoikeuksien luovuttaminen asiakkaalle ei ole oikein ja karsastan tuota kilpailutusta; perehdyn aiheeseen pohtien ideaa ja annan tarjouksen yms., ja tarjouksen laatimiseen olen käyttänyt työaikaani.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Vs: Kuvittajat, auttakaa! Sain oudon tarjouksen
« Vastaus #1 : 28.08.2013 klo 16:14:26 »
Joo ei. Noilla ehdoilla asiakkaalle kannattaa vastata kohteliaasti, että etsii vedätettävänsä muualta.

"Kiitos tarjouspyynnöstä. Valitettavasti se ei vastaa tämänhetkisiä odotuksiani. Hyvää jatkoa toivottaen."
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #2 : 28.08.2013 klo 16:26:23 »
No mun mielestä riippuu vähän tilanteesta, sillä tekijänoikeuksien ts. rajoittamattomien käyttöoikeuksien myynti on ihan tavallista alalla. Se antaa asiakkaalle mahdollisuuden käyttää ostamaansa materiaalia ilman rajoituksia. Tämä tulee huomioida hinnoittelussa, aika tavallista on lisätä hintaan 50-100% kertajulkaisuoikeuksilla myytävään kuvitukseen tai sarjakuvaan nähden.

Ilmaiseksi ei oikeuksia kannata kaupan päälle antaa sillä tämä on aina pitkällä tähtäimellä omasta leivästä pois. Myös tuollainen kilpailuttaminen eri tekijöiden välillä on myös ihan yleistä, tätä tekevät varsinkin tietyt kustantamot ja monet mainostoimistot. Tuleehan sitä itsekin joskus kilpailutettua asioita, vaikkapa puhelinliittymää tai lukkoseppää. Tietenkin jokaisella on oikeus valita mihin lähtee mukaan. Itse vedän usein rajan siihen jos asiakas pyytää ilmaista näytettä aiheestaan ja on luultavasti lähettänyt saman viestin lukuisille tekijöille sillä en ole kiinnostunut ilmaista työtä vaativiin kilpailutilanteisiin osallistumisesta. Mutta jossain toisessa työ- ja elämäntilanteessa olen näihinkin osallistunut.

Edut: Tietenkin vaistoaan kannattaa seurata näissä asioissa, esim minkälainen fiilis asiakkaan lähestymisestä jää. Jos lähestymistapa on vaikkapa kovin aggressiivinen, ei se luultavasti tiedä kovin hyvää tulevaa yhteistyötä ajatellen.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2013 klo 16:31:12 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #3 : 28.08.2013 klo 20:03:00 »
Jos vaikuttaa epäreilulta niin se varmaan on epäreilu. Mikäli joudut luovuttamaan kaikki oikeudet, niin laita sitten kunnon hinta. Yleensä näissäkin tapauksissa sinulla on oikeus käyttää kuvitusta omassa markkinoinnissa ja näyttelyissa etc. Jos nämäkään eivät ole mahdollista, niin enpä ainakaan itse vaivautuisi. Tai sitten maksun pitää olla todella hyvä. Originaalit ovat myös sinun, ja jos asiakas vaatii nekin, niin taas hintaa lisää. Voit ihan hyvin laittaa omat sopimusehtosi. Muista, että sopimukseen tarvitaan kaksi osapuolta.

Kilpailutus on yleistä mutta ainakaan itse en tee koskaan mitään näytetöitä sellaisessa tapauksessa. Portfolion pitää riittää. Ilmaista työtä tässä maailmassa riittää. Hyvät asiakkaat ymmärtävät reilujen toimintatapojen arvon.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 28.08.2013 klo 21:15:42 »
Minua epäillyttää lähinnä tämä kohta:
Hän haluaa, että ehdotan idean kuvituksille liittyen hänen aiheeseen,
Ideallahan ei ole suojaa, eli näyttää siltä että asiakas poimii parhaat ideat ilmaiseksi ja teettää sitten työn haluamallaan artistilla. Olen sitä mieltä että myös ideasta pitäisi maksaa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

• Vieras
« Vastaus #5 : 28.08.2013 klo 21:17:43 »
Ideointiin käytetystä ajasta kuuluisi maksaa, ainakinnjos kysytään siltä, joka on uhrannut ideointiin omaa aikaansa, joskus paljonkin.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014 klo 18:38:45 kirjoittanut Tertsi »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #6 : 28.08.2013 klo 21:32:39 »
Tulee mieleen yksi kalastelija joka muutama vuosi sitten yritti olla jonkinlainen köyhä.Walt Disney. Eli hänellä oli joku perushahmotelma, jonka mukaan olisi pitänyt luoda strippisarja. Hän olisi sitten kaupitellut sarjaa ja maksanut pikku provikan tekijälle. Jos tämä kyllästyisi, tyypillä olisi oikeudet vaihtaa tekijää lennosta. Joo, kaikenlaista helppoheikkiä pyörii uskoen että uuden Fingerporin voi pyöräyttää tuosta noin ja kaikki lehdet ostavat sen heti.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

kissanen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 31.08.2013 klo 19:59:37 »
Hei!

Kiitos Teille kaikille vinkeistä ja neuvoista. Itsekin olen samoilla linjoilla, että ideoinnista pitäisi saada korvaus. Joku kertoikin, että asiakas saattaa poimia idean ehdottaneelta itselleen ja teettää työn jollakin muulla. Hyvä pointti. Ja olen sitä mieltä, että tekijänoikeuksien luovutuksen suhteen tulee olla korkeampi hinta. Joku heitti myös, että jos originaalejakaan ei saa pitää vaan asiakas vaatii ne, niin korkeampi hinta.

En tee aiheeseen liittyen näytetöitä tai luonnoksia tulevaa aihetta kohtaan, portfolio saa riittää.

Kiitos paljon avustanne! Taas pikkasen fiksumpi olen.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #8 : 03.09.2013 klo 12:50:50 »
Uskon että teit oikean ratkaisun. Ihmiselämä on liian lyhyt että haaskaisi hetkeäkään tuollaiseen, sikäli on yhdentekevää oliko pyytäjä liikkeellä väärin aikein vai vain tietämättömyyttään - molemmissa on sama lopputulos: huono keikka.

Semmoinen juttu kuitenkin, että varsinkin näinä aikoina kun kaikenlaista pelätään, kannattaisi aina muistaa että toiminta ei ehkä perustu pahuuteen vaan tietämättömyyteen. Voin hyvin kuvitella kuinka joku kopioi sopimusehdotelman joltain oikein niljakkailta juristeilta ja ehkä vielä vieraasta kulttuurista, ja luulee että niin toimitaan kun ollaan ammattilaisia. Ei siitä ole kovin kauaa, kun eräällä pienehköllä kustantajalla oli sopimuspohja joka oli "säästösyistä" kopioitu erään isomman firman standardimallista, kun siinä ei ollut takana ison firman resursseja ja painovoimaa, niiden vastineeksi pyydetyt asiatkin olivat aivan suhteettomia, ei sitä voinut allekirjoittaa. Hauskaa sinänsä, että kun tulkitsin sopimuspohjan ongelmat, kustantaja oli ihan samaa mieltä, eipä vain ollut tutkinut lakitekstiä kyllin tarkasti :-D

Kivi