Niin jo kauan ennen kuin sarjakuvataiteen fanittaja on käynyt lataamassa Comixologyn kännyynsä on kyseinen afficianaado todennäköisesti myös naputellut googleen "comics porn tentacle"...
Googlen etusivulle päätyvät kunkin toimialan jättiläiset ja toiselle sivulle ihmiset eivät edes siirry linkkejä klikkailemaan.
Lisäksi se Google on monesti turhauttava verrattuna johonkin App Storeen, jossa kynnys asentaa uusi sovellus on alhainen.
Toivon toki minäkin, että sarjakuvateollisuus ei jäisi alkutuottajan asemaan, kuten artikkelissani kirjoitin. Olen nyt useasti toitottanut, että se heikko neuvotteluasema jakelukanavaan nähden on vaarallista.
Tässä suhteessa en silti jaa uskoasi, kun muut toimialat antavat tulevasta toisen kuvan.
Hotellitoimialalla verkossa toimivat jättiläiset (OTA, Online Travel Agency) ovat korvanneet monesti kivijalkatoimistot.
Mielestäni on silti aika hurja juttu, että ihmiset voivat lyödä lentoihin tonnin-pari ja hotelliyöpymiseen toisen mokoman vain näitä sivuja selailemalla.
Ihmisten laiskuuteen se toki perustuu: rahaa on, muttei aikaa ja viitseliäisyyttä.
Varmasti pienkustantajille rako netissä on, mutta yleisempää tulee olemaan se katkeran kalkin nieleminen: isompien ehdoilla mennään.
Jos sieltä joku iso juttu nousee, se olisi pitänyt tehdä etupainotteisesti, kuten vaikka peliteollisuudessa Steam. (Ja sitten kun kasvetaan isoksi, tallotaan vuorostaan pienempiä.)
Pelialasta nyt kun puhutaan, niin onhan jo mobiilipelaaminen heiluttamassa tulevan konsolisukupolven kohtaloa.