Author Topic: Kesäkuun haaste, kommentit  (Read 2705 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

matkamies

• taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Ukon lapset
Kesäkuun haaste, kommentit
« on: 03.06.2013 klo 13:30:19 »
Tänne siis kommentointia.

Holle

• Jäsen
Vs: Kesäkuun haaste, kommentit
« Reply #1 on: 01.07.2013 klo 18:14:33 »
Mattipekka Ratia
Vahvaa ja sujuvaa piirtämistä. Kerronta kuin oppikirjasta. Tekstiä/selitystä taas mielestäni liikaa mutta ei kai tätä tarinaa ei oikein ilmankaan vääntää. Idea sinällään ihan sarjakuvan arvoinen.

Kuikalla kiireisen oloinen juttu mutta sehän tavallaan sopiikin tarinaan. Jälki hieman huitaistua mutta hallittua. Kaupan kassa jännitysnäytelmän aiheena ikävän tuttu itsellekin.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

matkamies

• taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Ukon lapset
« Reply #2 on: 02.07.2013 klo 13:03:26 »
Kas niin, Raati on kokoontunut, ja haasteen ideoija, rakas vaimoni, on valinnut voittajan.

Ja voittaja on (Rummunpärinää): Kuikka!

Pistähän osoitetietoja yksärillä, palkinto lähtee täältä tulemaan, kunhan kaikilta muilta kiireiltä se ehditään saattamaan valmiiksi asti.

Tarkempia kommentteja:
Mattipekka Ratia: Tämä olisi ollut minun valintani voittajaksi, mutta ei iskenyt lopullisen tuomion antajaan tarpeeksi. Piirustusjälki on haasteen parhaimmistoa, ja idea on hyvä. Tekstiä kieltämättä aika paljon, siinä kinttaalla on, josko liikaakin.

Kuikka: Tämä on kieltämättä erinomaisen hieno idea ja toteutus, ainoastaan piirustusjälki olisi jättänyt toivomisen varaa. Kiire näkyy.

Holle: Kuvataidehan on takuuvarmaa Hollea, eikä jätä moitteen sijaa. Idea on taas ovela ja jollain kierolla tavalla huvitti minua itseäni näistä ehkä eniten.

Kiitos kaikille osallistuneille! Kuikka voikin sitten siirtyä miettimään seuraavaa haastetta.

Kuikka

• Jäsen
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
« Reply #3 on: 03.07.2013 klo 12:24:39 »
No huh! Itse olisin antanut palkinnon Mattipekka Ratialle, vaikka pelkästään toiseksi viimeisestä ruudusta. Mutta hienoa, kiitos tästä.

Mattipekka Ratian sarjis on ammattilaisen jälkeä, tarina kulkee jouhevasti. Viimeiseen "finaaliruutuun" olisin toivonut enemmän dramatiikkaa. Toisaalta, kaupassahan tässä vaan ollaan.

Hollella kiire ei näy piirroksessa niin paljoa kuin minulla. Meneekö minula jotain tarinasta ohi, Christie?

Holle

• Jäsen
« Reply #4 on: 04.07.2013 klo 14:28:04 »
Hollella kiire ei näy piirroksessa niin paljoa kuin minulla. Meneekö minula jotain tarinasta ohi, Christie?

Kiire näkyy ideassa.
Christie on tosiaan vinkki. [spoiler]"Hiirenloukku" Agatha Cristien tunnettu jännitysnäytelmä (ja eikös Christie's ole myös kauppaketju, tämä tuli mieleen vasta myöhemmin)[/spoiler]
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Kuikka

• Jäsen
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
« Reply #5 on: 04.07.2013 klo 16:17:46 »
No sehän se oli. Itellä pyöri vaan mielessä lisku ja ansa.

Mattipekka Ratia

• Jäsen
« Reply #6 on: 04.07.2013 klo 17:26:28 »
Onnittelut voittajalle! Kuikan sarjakuvassa on hieno idea ja intensiivisen ahdistava tunnelma. Kuvakokojen painajaismainen vaihtelu tuo mieleen Hitchcock-elokuvien piinaavimmat hetket. Hauska kuvallinen idea pistää ruudun reunat auki hahmojen kohdalta, jolloin syntyy hieman sellainen efekti kuin että nämä olisi leikattu saksilla irti ruuduista, eli hahmot ovat ikään kuin tyhjää tilaa tai valkoisia siluetteja. Viimeisen ruudun tekninen toteutus oli tällaisen old school –miehen mielestä hieman anti-klimaattinen. Olisin suonut kuvakulman tai kuvakoon vaihtuvan samalla intensiteetillä kuin edeltävissä ruuduissa.

Christie on tosiaan vinkki.
Ah, nyt ymmärrän. Pienessä resoluutiossa teksti oli sen verran puuroutunut, etten ikänäköisenä huomannut sitä ollenkaan. Ideahan on kerrassaan nerokas tulkinta annetusta aiheesta. Aiemmin olin tulkinnut kolmatta ruutua siten, että yläreunan atmosfääriviivat ovat graafinen äänitehoste, tyyliin tuohtunutta keskustelua tms. Mutta nyt potkii. Voittaja-ainesta! Hauska idea tuo ensimmäisen ruudun offset-keikautus, vähän niin kuin mentäisiin lomakuvan kautta menneeseen. Mitättömänä detaljina mietin, olisiko viimeisen ruudun kahdella ylimmäksi sijoitetulla hahmolla pitänyt olla varjot, kun kaikella muullakin sellaiset kuvassa on?

Koska tänään on juhlapäivä, olen hövelillä päällä ja teen tunnustuksen. Kun monta päivää juhannuksen jälkeenkään ei haastajia kuulunut, luulin jo saavani luovutusvoiton kaikkien lähdettyä kesälomille. Olisi pitänyt muistaa, että kovimmat tekijät eivät liiku kuin deadlinen voimalla. Valheellisen voitonhuuman siimeksessä kasvoivat myös paineet heinäkuun haasteaiheen keksimisestä. Jos kesäkuussa lähtee liikkeelle vain yksi kilpailija, miten ihmeessä houkutella pensselit penaaleista heinäkuun helteillä. Arvelin, että ruokakauppa ei ollut ollut aiheena tarpeeksi erikoinen herättämään vaativien kilpailijoiden kilpailuviettiä ja aloin miettiä provosoivampaa aihetta. No, tuli kuun vaihde ja mestarit astuivat lavalle ja peli oli menetetty. Olin nuolaissut ennekuin tipahti ja ylpeyteni oli taas käynyt lankeemuksen edellä. Koska tapanani on kierrättää kaikki, valmistin jo kirjoittamastani kilpailujohdannosta oman säikeen, jossa se toden totta herätti hämmennystä. Kiitos ja anteeksi. Mutta nyt tämä raskas vastuu on siis siirtynyt Kuikan harteille.

Oli muuten pitkästä aikaa hauskaa piirtää jotain, ilman että se menee myyntiin. En ollut koskaan kokeillut yhden tehostevärin käyttöä, eli sikäli tämä oli ihan hyödyllinenkin kokemus. Olen kauhean laiska harjoittelemaan, ja mietin että tämähän voisi olla hyvä areena kokeilla uusia juttuja, kuten nyt vaikka digitaalista piirtämistä. Voisinkin haastaa tässä heinäkuun virallista haastetta odotellessa Hollen tekemään seuraavan kilpailutyönsä Cintiq 13 HD:llä.
« Last Edit: 04.07.2013 klo 17:38:16 by Mattipekka Ratia »