Kirjoittaja Aihe: Paperin silittäminen värijauheen eliminoimiseksi  (Luettu 5774 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Paperin silittäminen värijauheen eliminoimiseksi
« : 08.05.2013 klo 18:49:29 »
Heips,

En tiennyt minne laitan tämän kysymykseni. Mutta on huippu juttu jos joku teistä tietäisi kuinka toimin.

Olin eräässä kirjastossa ottamassa sarjakuvista mustavalko kopioita. Kopioiden pintaan jää senverran väriä, että saan niistä hieman oireita.

Siksi kysyn neuvoa siihen, onko totta se, että silitysraudalla voi hieman silittää ottamieni kopio paperien pintaa, jolloin lämpö jotenkin estää jauheen leviämisen sormiin. Onko tämä totta ja kuinka silittäminen tapahtuu?  Voiko suoraan tulosteen pintaan laittaa silitysraudan suoraan vai pitääkö olla voi tai leivinpaperi ensiksi ja sen jälkeen vasta voi silittää? Kupruileeko silittämäni kopio sen jälkeen kun sitä lämpöisellä silitysraudalla silittää ja kuinka kauan pitää silittää?

Ei varmaan kukaan teistä osaa sanoa tätän tosi vaikeaan kysymykseen mitään.

Pakko on kysyä apua ja neuvoa, sillä senverran noissa kopioissa joita on yli 200 jää väriä paperin pintaan, että irtoväri aiheuttaa nenän tukkoisuutta kun niitä pitelen käsissäni. Ne ovat siis musta-valkoisia kopioita sarjakuva lehdistä suurennettuna A 3 kokoon.

Apua tarvitseva!

ps. Kopio kone jolla otin oli värikopio kone, jolla käytin ainoastaan mustaa värijauhetta en muita värejä. Ja otin kopiot tavallista paksummalle paperille joka oli hieman kiiltävä pintaista ei huokoista kuten tavallinen kopio paperi . Onko tuollainen paperin pinnasta käsiin jäävä jauhe vaarallista, sillä sitä kyllä jää käsiin sen huomaa.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2013 klo 18:54:00 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

• Vieras
Vs: Paperin silittäminen värijauheen eliminoimiseksi
« Vastaus #1 : 08.05.2013 klo 19:01:12 »
En tiedä silittämisestä.
Olen joskus ottanut kopioita jollekin muulle kuin kopiopaperille. En ota toiste.
Koska muste ei ollut kunnolla kiinnittynyt kiiltävähköön paperiin, se rapisi ajan kanssa pois. Ei kokonaan, mutta kuitenkin.

Kannattaisko nuo vielä kiinnittää fiksatiivillä? Itse ole allerginen fiksatiiville ja siitä voi tulla paperiin läiskiäkin.

Tämmöisiä tuli mieleen.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2013 klo 19:03:57 kirjoittanut Tertsi »

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #2 : 08.05.2013 klo 19:01:46 »
Muoviyhdistettähän se väriaine on, että varmaan joku leivinpaperi on hyvä pitää välissä. Ja luulen paperin pinnan kupertuvan vähän, kun toispuolisesti kuumentaa: johan kopiokoneenkin lämpö saa pinnan vähän kaarelle. Lämpötilasta en osaa sanoa tosiaan oikein mitään, olen itse pitänyt joskus kauan sitten semmoisella sekoitekankaan kakkosasetuksella, mutta se oli tosiaan 20 vuotta sitten.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #3 : 08.05.2013 klo 19:09:31 »
Vanhat kunnon ylelliset hovimestarit esim. Englannissa silittävät aamun sanomalehden, niin ei se muste tahrinnut aatelisen sormia, kun hän aamuisin luki lehteään. Ainakin ennen näin toimittiin...nykyaikana voi olla toisin.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 08.05.2013 klo 19:34:32 »
Vanhat kunnon ylelliset hovimestarit esim. Englannissa silittävät aamun sanomalehden, niin ei se muste tahrinnut aatelisen sormia, kun hän aamuisin luki lehteään. Ainakin ennen näin toimittiin...nykyaikana voi olla toisin.
Käyttikö ne jotain paperin ja sanomalehden välissä?

äyni

• Jäsen
« Vastaus #5 : 08.05.2013 klo 19:56:10 »

Ei ainakaan Jeeveksessä, mikäli oikein muistan. Ja kyllä nykypäivänä butler silittää sanomalehdet.
Sitä en tiedä, että toimiiko temppu kopioihin.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #6 : 08.05.2013 klo 20:19:30 »
Muistan vain joskus aikoja sitten Kymppi uutisten kevennyksestä tän jutun. Joku suomalainen oli käynyt suorittamassa jonkin hovimestarikoulun Englannissa ja siellä oli tapana silittää aamulehti silitysraudalla. En kyllä muista, että oliko siinä välissä mitään. Naureskelin kyllä kuinka älytötä toi on, kun ainakin mulle ihan sama onko lehti silitetty vai ei. Tietysti musteallergiaa sairastavalle varmaan paha ongelma ja tuossa ihan hyvä lääke siihen.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

äyni

• Jäsen
« Vastaus #7 : 08.05.2013 klo 20:42:46 »
Mä luulen, että jos sitä rautaa on tarkotus käyttää esim. valkoisen kauluspaidan silittämiseen joskus myöhemmin, kannattaa käyttää vaikk aleivinpaperia välissä, mutta jos on ihan dedikoitu painomusteensilitysrauta, niin ei ole niin väliksi. Ehkä. Mutta siitä leivinpaperista tuskin on haittaa.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #8 : 08.05.2013 klo 20:59:52 »
Ostaa kunnon ison prässin, niin homma hoituu helpommin ja nopeesti.

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #9 : 08.05.2013 klo 21:57:38 »
Joskus muinoin olen silittänyt valokopioita kiinnittääkseni musteen paperiin. Tarkoitus oli tehdä muistaakseni lyijykynäpiirroksesta vesivärillä väritetty versio. Koska olen huono värittäjä, arvelin tärveleväni piirroksen, joten kokeilin otattaa kopioliikkeessä muutaman kopion ohuelle akvarellipaperille. Näin voisin tehdä useamman väritysversion tärvelemättä originaalia.
No, ohutkin akvarellipaperi oli sen verran paksua, että kopiokone ei kuumentanut sen läpi värijauhetta tarpeeksi, eikä se tarttunut paperiin kovin hyvin. Väri karisi paperista kun vähän raaputti.
Ratkaisu oli silittää kopio leivinpaperin läpi, jolloin väri kyllä kiinnittyi paremmin. Silitysraudan asetuksia en muista, mutta ei se oletettavasti niin nuukaa ole. Tuskin kopiokoneen telan lämpötilakaan nyt ihan hurjan korkea on, eli kohtuullisen kuuma silitysrauta toimii kyllä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #10 : 09.05.2013 klo 14:50:44 »
Huh. On siinä urakka jos 200 arkkia silittää. Tsemppiä!  :)

Tää nyt menee ihan sivuun aiheesta... Alun postauksessa kuvailtua ongelmaa on esiintynyt joskus takavuosina pitkissä kopiosarjoissa. Ilmeisesti kone ei ole tosiaan jaksanut lämmittää arkkeja tarpeeksi nopeassa tahdissa.
Myös kaikkein vanhimmista kopsuista alkaa mulla kopioväri karista jos niitä säilyttää tiiviissä muovitaskuissa tms. Olisikohan siinä syynä jotkut lämpötilan vaihtelut ja kosteuden tiivistymiset vai irtoaako paperin pinnastakin ajan mittaan jotain jonka mukana myös se laserväri lähtee.

Ja vielä silityksestä puheen ollen. Kyllähän nuo kauppiaatkin silittelevät keräilylehtiä. Niistä saanee sitten paremman hinnan kun oikoo ensin hiirenkorvat sivujen kulmista eikä niittiselkään ole enää rullalla.   ;)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #11 : 08.08.2013 klo 06:24:21 »
Onko tää norjaa vai jotain ruottalaista murretta. En ymmärrä, kun toi ruotsi oli niin huono koulussa. Kääntäkää joku toi suomeksi.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #12 : 08.08.2013 klo 10:32:24 »
Ropotti taas vauhdissa. Missä Markos?

Timo