Ronkoteuksen kuvitus oli tyrmäävän hieno, mutta itse tarina ei oikein napannut. Idea oli kyllä loistava ja kerrankin omaperäinen. Pronssikauden mies ratsastaa ilmassa kotkavaljakolla! Mutta käytännössä tämä muinaisfantasia ei oikein saanut ilmaa niiden kotkansiipien alle. Suomalaiskansallista pullistelua, jaarittelua, kliseitä ja puskahuumoria - siihen se jäi.
Mitä tulee TSH:aan, niin sarjakuva voisi minustakin tuntua tarpeellisemmalta, jos olisin tykännyt elokuvistakin. Mutta kun ei niin ei. Eipä minua häiritse, jos joku TSH-sarjakuvan tekee. En vain pidä todennäköisenä, että siinä sarjakuvassa löydettäisiin TSH:n niitä tasoja joista itse pidän, tai että tarinaan uskallettaisiin avata oikeasti yllättävää ja kiinnostavaa näkökulmaa. Jälkimmäisen tosin estää jo Tolkien-faneille valitettavan yleinen purismikin.
Eli mistä kirjasta haluaisin sarjakuvan? Perkele, nyt sen keksin - Täällä pohjantähden alla!
Realistisempi idea olisi kuitenkin kukaties ]Välskärin kertomusten hard-boiled-henkinen päivittäminen 2000-luvulle sarjakuvamuodossa...