Kirjoittaja Aihe: Välineet & turvallsuus  (Luettu 4957 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Välineet & turvallsuus
« Vastaus #15 : 13.02.2013 klo 22:12:33 »
Talensissa taitaa olla hiven fenolia, mutta muuten vissiin aika luonnontuote vesiliukoisena pigmentteineen - suht turvallinen. Ei tarvi hengityssuojaa tms. En ny kuitenkaan sitä haavaan tunkis tai ihon alle muutenkaan (esmes tatuointi-inkiks ei varmaankaan käy :-D)

Yllättyisit kuinka moni on tällä itseensä kuvaa hakannut, rohkeimmat printterinmusteellakin.
Fiksuna en itse moista toimintaa pidä.

minun pitäisi varmaan pysytellä kaukana turvallisuusaiheisista ketjuista, taannoisen kvaaktauon aikana kun tälläsin itse itseäni vahingossa hilparin koukulla käteen ja sen jälkeen tuli duunissa otettua osumaa suojalasin reunan alta suoraan silmään hitsikuonalla.
Tuoreehko työkaveri tuli huolestuneena kysymään" miten kävi? näetkö?" ja näytti melko hämmentyneeltä kun sanoin että paha sanoa kun tällä vasurilla ei ole nähnyt sitten yhden pienen puukon kanssa tehdyn kolarin jälkeen.
On samassa silmämunassa sitten kaksi arpea, jos saan koko sarjan kasaan saan varmaan TYKSista hyperbonusalennuskortin henkilökunnan kuorolaulun siivittämänä.

Miksi se noita jorisee?
Siksi että taiteilijatarvikkeet ovat enemmän kuin suhteellisen turvallisia. Kemikaalit eivät ole pääsääntöisesti voimakkaan emäksisiä tai happoja, työolosuhteissa korkeajännitteitä ei juuri esiinny ja ensiapupolille päätyy melko harvoin kun G-terän kärki nappaa ihoon.
Tolkku on hyvä pitää mukana, jos on taipumusta allergisiin oireisiin tai migreeniin hyvä ilmanvaihto on ihan pakollista.
Mitään hysteriaa ei tarvitse lietsoa silti.

Jokainen vähänkään vakavammin piirtämiseen suhtautuva pitää välineistään huolen, terien kunnosta siveltimien karvoihin ja siihen missä olosuhteissa ja miten kyniä ja paperia säilytetään.
Sama pätee luonnollisesti siihen tärkeimpään: piirtäjään itseen.
Työasentoergonomia on osa turvallisuutta ja kunnon tauotkin.
Piirtäjä on se tärkein väline.

Pyörrytys ja näön sumeneminen eivät ole leikin asioita joten varman päälle ottaminen kannattaa.
Ennen muuta pidetään se oma harkintakyky ja arkijärki mukana.
Jos siitä näppäimistöstä aina välillä iskee ulos sinisiä salamia kannattaako sitä nimenomaista näppäimistöä käyttää?
Jos tussin haju haittaa, tuuletus ja hengityssuoja korjaavat asian .
Tekemistä ei silti kannata lopettaa tai heittää tarvikkeita pois jos ei ole selkeästi kovaa yliherkkyyttä, pelkkä haju kun ei ole merkki yliherkkyydestä.
Kutinat, turvotus, ihottumat tai astmaattiset oireet taas ovat.

Kivellä on erinomaisen hyvä pointti:
Jos alkaa pelätä, saa pelätä koko ajan.

Pelko on turhaa, järjenkäyttö on sallittua.
Kaikesta kertomastani huolimatta itsekin käytän töissä suojia, turvaköysiä jne koko hela hoitoa .
Olen eräässäkin pajassa poistunut alueelta vauhdilla kun eräs neropatti alkoi lapata elektrolyyttista pinnoitusta tehdessä sätkä huulessa ilman hanskoja äyskärillä syanidia jotta pölisi. Mistään PVCsuotimista ollut tietoakaan. Kukaan ei kuollut, mutta riskejä voi aina minimoida.
Tekevällä sattuu silti.

OM

• Jäsen
« Vastaus #16 : 13.02.2013 klo 22:23:15 »

Kiitos Curtvile sinun kirjoituksestasi, jossa oli myös omakohtaisia kokemuksia. Arvostan tuollaista paljon.
En syytä kuin itseäni, etten ole koskaan tuulettanut tussatessani tai jotenkin vaan välähtänyt mieleen kun on keskittynyt meneillään olevaan piirroksensa.
Nyt sain paljon minulle aivan uutta tietoa näistä kemikaaleista ja muista tärkeistä asioista, joista ei ole tajunnut ottaa selvää.  
 Täytyy todeta, kuten olen jossain osiossa todennut, että kyllä kvaak on erinomaisen tiedon ja kokemuksen portaali. Täällä ihmiset tietävät asiasta kuin asiasta ja aina on saanut apua kun on tarvinnut. Kiitos vaan veljet ja sisaret. Olemmehan yhtä perhettä kaikki täällä kvaakin bittitaajuuksilla ympäri Suomen. Olen montaa kokemusta rikkaampi ja nyt viisaampi kvaakin ansiosta.

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #17 : 15.04.2013 klo 02:28:16 »
Ymmärsin Talensin mustetta käytät. Tempera osannee auttaa Talensin tuotteiden turvallisuudessa (tuovat maahan) jos valmistajalta ei riitä kielitaito kysymiseen. Lisäksi hiuslakka ei kyllä ole fiksatiiville hyvä korvike (ja mun aika varmasti enempi täynnä ihmiselle haitallsia aineita ainakin enempi kaikkea ns ylimääräistä) jos säilyvyyttä hakee. ja osalla välistä ei ole ongelmaa eväsleivissä jos on ihan pakko. Mutta osan kanssa taas on eli joten ettei tarvitse tehdä monimutkaista ohjetta suosittelen ettet tuo.