Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvamarkkinoiden koko  (Luettu 100342 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #360 : 07.04.2022 klo 22:36:59 »
Tappiollehan ne aika usein jäävät

Onneksi lopussa sitten kriitikkojen ja harrastajien vilpitön kiitos seisoo. Sillä jaksaa ottaa seuraavat tappiot takkiin, kun oikein kunnolla juhlitaan ja ylistetään valmistuneen työn hedelmiä.

Olen toivonut joukkorahoituksesta messiaanista pelastusta, mutta sillä ratkaistaan vasta rahoitus. Kansainvälisille markkinoille pitäisi mennä ennen kuin tuhannet paukkuu vrt. vaikkapa Stand Still, Stay Silent ja neloskirjan 3 200 rahoittajaa (ulkomuistista).

Käännössarjakuvista kun kerran puhuttiin, niin kassajärjestelmien antamiin tilastoihin pohjautuvan NPD Bookscanin analyysi on valmistunut. Lastensarjakuvasta ja mangasta on tullut hirmuisia markkinavetureita, mikä ei tietenkään yllätä näitä jo vuosia lukeneita.

Sen sijaan melkoisia hyppäyksiä, ja täytyy vielä muistaa että nuo Koiramiehet varmaan myyvät tuplasti tai triplasti tuon järjestelmän ohi.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #361 : 08.07.2022 klo 08:44:53 »
Twitterissä mielenkiintoinen säie Suomen sarjakuvamarkkinoista. Keskustelijoista monella on ensikäden kokemusta.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #362 : 14.07.2022 klo 22:40:21 »
Maailmalla Oni press on reagoinut sarjakuvan monimuotoisuuteen YT-merkeissä.
Monipuolinen julkaisuohjelma on taannut kädenpuristuksen ja heipat.
Toivottavasti on ikävä välivaihe ja ammattitaitoiset löytävät uuden kodin.

Itseä ei omien lähipiirin tapahtumien rinnalla niin hetkauta. Sarjakuva on julistettu kuolleeksi tai liki kuolleeksi meillä ja maailmalla jo niin usein.
Ja se feeniksin nousu maailmanmaineeseen on sekin ylittänyt sen rajan että laskemiseen ei riitä oma täysin alaston vartalo mukaan lukien miten kovaa kotimaisella sarjakuvalla menee.

Oikeasti kustantamoja maailmalla on laajemmin kuin koskaan ja Suomessa pohja on tukevampi kuin aikoihin. Mutta painosluvut eivät ole menneestä maailmasta. Sama pätee kuin musiikissa: ennen oli kymmenen bändiä ja jokainen myi miljoonan, nyt on miljoona bändiä ja jokainen myy kymmenen.
Ja tämä on parempi tilanne, paljon paljon parempi.
Minä en kaipaa beatlesin ja dingon maailmaa. En pitänyt silloin enkä nyt. Siksi moninaisempi maailma on parempi taiteellisesti jos kohta ei tekijöille (Joskin heitä viilattiin linssiin silloinkin)

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #363 : 17.07.2022 klo 10:55:28 »
Hieman ehkä yllättäen texwillerit saivat lähimarketista lähtöpassit saapasmäelle, Korkeajännitys sentään vielä sinnittelee ylähyllyn nurkassa. Ehkä se on sen verran piilossa, ettei sitä ole huomattu - kommandotyyliin!

Mangat ja disneyt toki vielä omassa hyllyssään, jopa runsain määrin.

Minusta Texien poistuminen sieltä oli yllättävää. Myymälöiden valikoimissa ympäri Suomen on tietenkin vaihtelua, mutta moniin muihin sarjakuviin verrattuna Texillä yleisesti vaikuttaa menevän Suomessa yhä hyvin. Lännentie taitaa pärjätä sen siivellä.

Tallennanpa tähän äskettäisen (kesäkuisen) näkymän ison marketin sarjakuvahyllyltä. Jopa viisi erilaista Tex-julkaisua oli myynnissä yhtä aikaa vieden melkein kokonaan ylähyllyn. Niiden vieressä oli aivan oikein samalle kohderyhmälle suunnattuna Lännentie ja Korkeajännitys. Muutoin tuossa marketissa oli vain Aku Ankan taskukirjoja, mangaa ja valtavasti puuhalehtiä, joista kaikki eivät edes näy kuvassa. Esimerkiksi Hämähäkkimiestä ja Hevoshullua ei näkynyt.

Toisessa myymälässä, pienessä lähikaupassa, josta yleensä ostan Kun jälleensynnyin hirviönä -mangan, oli myynnissä kaksi erilaista Texiä ja hyvin monta kappaletta Lännentietä. Muutama manga ja puuhalehti löytyi. Ristikkolehdet olivat syrjäyttäneet sarjakuvahyllyltä melkein kaikki AA:n taskukirjat. Liitän siitäkin kuvan.

SS Libricon -divari ilmoittaa uutiskirjeessään ostavansa Aku Ankan taskareita numerosta 400 ylöspäin (numeroiden 1–15 hyväkuntoisten ensipainosten lisäksi). Se kertoo siitä, että uusien taskarien painokset ovat pienentyneet selvästi.

(E: Typo.)
« Viimeksi muokattu: 17.07.2022 klo 10:59:17 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Kujis

  • Varastomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 795
  • Elämme kovia aikoja ystävä hyvä!
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #364 : 17.07.2022 klo 15:39:05 »
Ennen ylähyllyillä pidettiin jotain muuta lapsilta kiellettyä  ;D nytkö lännen sarjakuvat kokee saman

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #365 : 16.01.2023 klo 18:44:03 »
Jossakin sarjakuva myy ja tekee ennätyksiä (teksti lainattu Paul Gravettin FB-seinältä - lienee alun perin jostain toisaalta). TCM = Total Consumer Market.

ALICE OSEMAN, KENTARO MIURA & JAMIE SMART TOP RECORD YEAR FOR UK GRAPHIC NOVEL SALES
Nielsen BookScan reports in The Bookseller magazine these record sales for graphic novel creators through 2022, with Alice Oseman's 'Heartstopper' way out in front, followed by the late Kentaro Miura with the manga 'Berserk' and Jamie Smart from David Fickling Books. Manga accounts for six of these Top Ten Earners. Btw 'TCM' means 'Total Consumer Market', which Nielsen explain '...covers approximately 90% of all retail print book purchases in the UK; remaining sites are specialised such as gift shops, specialist booksellers [ie comics stores other than Forbidden Planets] and tourist information centres. Nielsen BookScan TCM represents sales through 6,500 retailers in the UK each week.' So sales from other UK comics stores would make these earning still greater. Like Alice Oseman, Neil Gaiman's success has probably been boosted by having a hit Netflix series.

'GRAPHIC NOVELS RACE TO RECORD YEAR IN ADULT & CHILDREN'S, PROPELLED BY OSEMAN & MIURA': FULL BOOKSELLER REPORT
Here's the text of The Bookseller's report on the UK's booming market from January 13th. Note spelling error in sales chart (shared previously), it should of course be Hajime Isayama of 'Attack on Titan' fame, not Jamjime! (ta Dean Simons for spotting that) :
'The remarkable upward trajectory of graphic novels continued apace, with record years in both adult and children’s. Adult graphic novels cracked the £50m mark for the first time (£53.2m) in 2022. Manga led, with a 24% jump against 2021’s available figures, for a full-year £28.8m. Manga sold more through the TCM in 2022 than it did in the first 13 years of BookScan full market data (beginning in 2001).
'The surge has made household names—for certain members of your household —of the likes of Jamjime Isayama, Kohei Horikoshi and Junji Ito. Interestingly, the Manga model runs counter to other fiction genres, with no huge bestsellers, relying almost completely on backlist, author loyalty and retailers willing to stock all 32 volumes of Horikoshi’s My Hero Academia.

Only one Manga title earned more than £500,000 through the TCM last year (Kentaro Miura’s Berserk Deluxe Vol 1, £627,000), while just 24 eclipsed £100,000. Compare that to the similar-in-size BookScan category Historical & Mythological Fiction, which had six titles sell more than £500,000 and 54 crest £100,000.
'There is almost a different mindset too; when Manga fans talk about “finishing a story” they do not mean completing one book but reading the entire series. Hence the outpouring of grief in the Manga world in 2021 when Miura died of an aortic dissection aged 54: readers would never get to finish his monumental Berserk series. But they gave it a go in 2022, with Miura having the strongest sales year for an adult graphic novelist since records began. He had the two biggest-earning titles by value, both Dark Horse-published deluxe editions, but depth and breadth led: 60 of his 63 books shifted fewer than 5,000 copies, yet accounted for 54% of his sales.

'Alice Oseman had the best year ever for a graphic novelist full stop, with £6.6m of her £9.9m total coming through BookScan’s Children’s Comic Strip Fiction & Graphic Novels category. Oseman’s Heartstopper Vol 1 is now the top-selling graphic novel in a combined adult and children’s chart since BookScan records began—Alan Moore and Dave Gibbons’ classic Watchmen is second—while the other three in her series are at positions three, five and seven.

'Kids’ graphic novels’ TCM revenue jumped 167% on 2021’s comparable data and earned £12.2m for the full year; before 2021, its previous annual high was £2.7m. Unlike Manga, the category is top-heavy: the three children’s comics artists on this list—Oseman, Dav Pilkey and Jamie Smart—account for 79% of sales.'

Antti Valkama

  • Jäsen
  • Viestejä: 899
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #366 : 17.01.2023 klo 09:00:58 »
Oletan, että "Jamjime" Isayama on Titaanien sodan tekijä Hajime Isayama.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #367 : 17.01.2023 klo 22:54:10 »
Oletan, että "Jamjime" Isayama on Titaanien sodan tekijä Hajime Isayama.

Kuten Gravett sanoo:
"Note spelling error in sales chart (shared previously), it should of course be Hajime Isayama of 'Attack on Titan' fame, not Jamjime! "

Timo

Antti Valkama

  • Jäsen
  • Viestejä: 899
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #368 : 19.01.2023 klo 11:22:50 »
Pahus, hän ehti ensin...!

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #369 : 20.01.2023 klo 01:25:32 »
Samaan aikaan toisaalla:
Publishers weeklyn mukaan aikuisille suunnattu "graphic novel" nousi 4,6% myynnissä ja sarjakuva piti pintansa kolmanneksi myydyimpänä vaikka muuten kirjallisuus otti hittiä.
Lähde: https://www.comicsbeat.com/adult-graphic-novel-sales-rose-4-6-in-2022/#:~:text=But%20graphic%20novels%20still%20held,from%2033%20million%20in%202021..


Selkeästi elämme lopun aikoja siis ja sarjakuva haudattaneen, jos ei kahden viikon päästä niin ennen pääsiäistä kuitenkin. Sehän näistä aina löytyy.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #370 : 23.09.2023 klo 19:40:09 »
Tallennetaanpa tähän ketjuun taas kuvilla sarjakuvien nykytilanne lehtipisteissä.

Otin nyt syyskuussa isossa Citymarketissa oheiset kaksi kuvaa (Hylly 1 ja Hylly 2). Myynnissä oli kolme eri Texiä ja kaksi eri Korkkaria. Länkkärien ystäville myös Lännentie. Seitsemän eri mangaa oli esillä. Sarjakuvalehtiä olivat vielä Aku Ankka, Aku Ankka Klassikko, Bamse, Spider-Man ja Hevoshullu. Sitten oli monia erilaisia Disneyn taskukirjoja ja yksi Nemi- ja yksi Asterix-albumi. Muut lehdet olivat keräilykuva-, lelu- ja puuhalehtiä.

Jos tykkää Texistä, Korkkareista, mangasta ja Disneystä, tilanne on yhä hyvä. Hyllyn tarjonta kaipasi perinteistä seikkailua, vaikkapa Jaime Vallvén Mustanaamio-albumia, mutta sitähän ei julkaistu kuin vain kirjakaupoissa.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #371 : 23.09.2023 klo 19:40:37 »
Näköjään otin elokuussa kuvan, jossa näkyy hyllyssä peräti viisi eri Texiä ja kolme eri Korkkaria. Laitan senkin tähän.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #372 : 25.01.2024 klo 19:16:30 »
Myydyimmät sarjakuvat 2023

1 Jarla, Pertti: Fingerpori 16 Like 4 700
2 Jarla, Pertti: Fingerporin koko kuva 11 Like 4 600
3 Jarla, Pertti & Lehtopelto, Jarkko: Säästäväisen elämän Fingerpori Like 3 100
4 Korhonen, Karoliina: Finnish Nightmares Atena 2 800
5 Widmark, Martin: Sarjakuvamysteerit 2. Lasse-Maijan etsivätoimisto Tammi 2 400
6 Pilkey, Dav: Kisuliin sarjiskerho. Päämääriä Tammi 2 100
7 Oseman, Alice: Heartstopper. Osa 3 Tammi 1 900
8 Vehniäinen, Jarkko & Lappalainen, Marja: Kamala luonto – Oman elämänsä sankarit Like 1 800
9 Vehniäinen, Jarkko & Lappalainen, Marja: Kamala luonto – Ystävyyskirja Like 1 500
10 Vitikainen, Vesa & Mäkinen, Mikael: Sotakamreeri Reino Lehväslaiho Revontuli 1 400
11 Oseman, Alice: Heartstopper. Osa 4 Tammi 1 300
11 Spiegelman, Art: Maus WSOY 1 300
11 Tuomola, Jussi (Juba): Viivi ja Wagner 26 – Mäyräkoira puistoon Otava 1 300
14 Disney: Star Wars. Pimeyden perilliset Tammi 1 200
14 Korhonen, Karoliina: Matti in the Wallet Atena 1 200
14 Korhonen, Karoliina: Pocket Matti Atena 1 200
17 Jarla, Pertti: Fingerpori 17 Like 1 100
17 Kunnas, Mauri: The very best & the wörst of Nyrok City Otava 1 100
17 Tanskanen, Riina: Tympeät tytöt Into 1 100
20 Disney: Disney. Prinsessat. Sarjakuvien taikaa Tammi 1 000

Egmont ei ole mukana listalla.

Lähde: https://www.kustantajat.fi/media/bestsellerit-2023-verkkoon.pdf

Sarjakuvaa ei voi myydä äänikirjoina.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #373 : 09.02.2024 klo 12:05:30 »
En aio kääntää englannin kielestä mutta bleeding cool selittää miksi Ranskan malli toimii ja ei se ei ole kovakantisuus eikä digitaalisuus.
Vaikka onkin suunnattu ameriikassa rystysiään raahaaville lienee siellä niitä täkäläiset hämmentäviä piirteitä myös
https://bleedingcool.com/comics/who-wants-some-statistics-about-french-comics/

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 642
Vs: Sarjakuvamarkkinoiden koko
« Vastaus #374 : 12.02.2024 klo 20:37:13 »
No, kovakantisuus on kyllä tullut albumimuodossa normiksi ja luulenpa sillä olevan yhteyden juuri kirjakauppamyyntiin.
Mutta toisaalla jo mainitsin myös että ainakin osa kustantamoista on alkanut tehdä myös "halpismalleja" sarjakuvaromaaneista ja joistain kokoelmateoksista (pienempi sivukoko, pehmeät kannet, halvempi hinta, yleensä toimivat itsenäisinä teoksina, joskin jotain paksuja DC-kokoelmia on tullut myös usean niteen sarjoina, Fables, Transmetropolitan yms). Ainakin Casterman ja Dargaud, ja Urban Comics niitä DC-kokoelmia.

Pandemia-aikaan oli juttua, että kovin myyntinousu näkyi niillä isoimmilla klassikoilla, Asterix, Lucky Luke yms: en ole nähnyt lukemia, mutta pienemmille tahoille se taisi olla hyvinkin hankalaa aikaa juuri koska kirjakaupat olivat kiinni.
Muuten tuo itsenäisten kirjakauppojen toiminta kyllä edesauttaa, koska joukossa on erikoistuneita, aatteellisia yms. kauppoja, joilla on sitten kuratoituna oman alan teoksia myös pienemmiltä kustantajilta, paikallisilta tekijöiltä jne. niiden hyvin myyvien perusteosten ohella.

Mutta tuossa on vähän sellaista kaikki-vaikuttaa-kaikkeen-linjaa, hintasäätely on ihan olennainen osa toimintaa joka mahdollistaa itsenäisten kauppojen toiminnan, ja nuo kulttuuripassit, ALV jne. ovat myös vaikuttamassa. Ja Suomessa taas, no, nykyisen hallituksen tahtona on ajaa kulttuuritoiminta olemattomiin ja kirjakaupat ja kustantamot toimivat kalliiden julkaisujen ja alennusmyyntien ylinopealla syklillä. Korjaaminen vaatisi näin aluksi koko nykyisen järjestelmän räjäyttämistä.