Kirjoittaja Aihe: Tiedostojen säilytys  (Luettu 7069 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juhis

• Jäsen
Tiedostojen säilytys
« : 14.12.2012 klo 23:42:13 »
Tälle aiheelle ei oikein löytynyt omaa osastoa.
Miten yleensä pidätte piirustustiedostot tallessa ja turvassa? Itse tallennan kahteen paikkaan, koneelle ja ulkoiselle kiintolevylle. Olen ajatellut että ehkä pitäisi tallenta tiedostoja myös netin kuvapankkiin tai sähköpostiin.

voiko tiedostoille laittaa sellaista suojausta ettei niitä saa vahingossa poistettua koneelta. Esim. kone kysyisi salasanaa kun tiedostoa on poistamassa.

Vielä en ole tiedostoja vahingossa poistellut, mutta jotenkin se huolettaa

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
Vs: Tiedostojen säilytys
« Vastaus #1 : 15.12.2012 klo 02:42:37 »
Tälle aiheelle ei oikein löytynyt omaa osastoa.
Miten yleensä pidätte piirustustiedostot tallessa ja turvassa? Itse tallennan kahteen paikkaan, koneelle ja ulkoiselle kiintolevylle. Olen ajatellut että ehkä pitäisi tallenta tiedostoja myös netin kuvapankkiin tai sähköpostiin.

Koska tulipaloja ja varkauksia sattuu, ehdottomasti suositeltavaa on säilöä tuotoksensa ihan maantieteellisestikin eri paikkaan. Nykyäänhän saa erilaisista pilvipalveluista tilaa edullisesti ja kohtuu helposti tietysti voi jonkun kaverinsa kanssa sopia jonkinlaisesta ristiinvarmistuspalvelusta (vaikka datan lähettäminen tietokoneelta toiselle on edelleen yllättävän hankalaa). Low-tech-vaihtoehtona voi toimittaa esim. DVD-levyjä jonkun toisen huomaan.

I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #2 : 15.12.2012 klo 06:14:20 »
Varmuuskopiot pitäisi lähettää nimenomaan johonkin pilvipalveluun, koska se olisi kaikkein suojatuin loota omilta kämmeiltä ja konerikoilta.

Ongelmana vain on se, että hyvää pilvipalvelua on yllättävän vaikeaa löytää. Jos niillä ei ole kaikenlaisia epäilyttäviä käyttöehtoja, joiden mukaan kaikki upattu on tästä alkaen firman omaisuutta, niin sitten vaihtoehtona on Megaupload ja kumppanit, joissa on se vaara, että FBI tulee käymään, koko hoito suljetaan, ja kaikkien käyttäjien tiedostot tuhoutuvat, oli ne laillisia tai ei.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Juhis

• Jäsen
« Vastaus #3 : 15.12.2012 klo 07:38:53 »
Gmailissa näytti olevan tällähetkellä tilaa 10 gigaa. Jos kuvia alkaisi tallettamaan sinne, mitä tiedostomuotoa ne kannattaisi olla?

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #4 : 15.12.2012 klo 09:51:42 »
16 Gigan muistitikut ei enää paljoa maksa. Kulkee aina mukana ja on ainakin fyysisesti eri paikassa kuin vartioimaton kovalevy.

Jos talletuspalvelu huolii zippejä, käytä niitä. Saat hakemistot yhteen pakettiin.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

tuipal

• Vieras
« Vastaus #5 : 15.12.2012 klo 10:16:04 »
Miten yleensä pidätte piirustustiedostot tallessa ja turvassa?
Vielä en ole tiedostoja vahingossa poistellut, mutta jotenkin se huolettaa

Yksi vaihtoehto on blogi. Yksi syy toiseen blogiini oli varmuuskopioiden talletus muualle. Bloginhan ei tarvitse olla julkinen. Ymmärtääkseni melkein kaikissa blogeissa voi määritellä, että blogiin pääsee vain jollain tunnuksella, joten kuka tahansa ei voi kuvia katsella.

Toisaalta, Vuodatus hukkasi viime kesänä blogistani 596 piirrosta, joten mikään sähköinen ei ole idioottivarmaa.

Säilytän kuvani koneella ja ulkoisella kovalevyllä, joka tekee koneesta varmuuskopiot automaattisesti. Yhtään kuvaa en ole vahingossa poistanut, paitsi tekovaiheessa on mennyt pari. Siihen auttaa jos ohjelma tekee automaattisesti varmuuskopion, kuten minullakin nykyisin. 

Miha

• Vieras
« Vastaus #6 : 15.12.2012 klo 10:39:57 »
Minulla on nykyään kaikki tallella dropboxissa, siihen pääsee kätevästi myös ipadin tai puhelimen kautta. Tallennustilaa on 102.4 gigaa, siitä on 44% jo käytetty pääasiassa sarjakuvien skannattuihin tiedostoihin. Maksaa vuodessa n. 91 euroa mutta on tuntunut tähän mennessä sen arvoiselta.

Juhis

• Jäsen
« Vastaus #7 : 15.12.2012 klo 11:10:41 »
Muistitikut kuulostaa aika hyvältä. Ei maksa paljon, ei vie tilaa, FBI ei pääse käsiksi. Pitää vaan muistaa säilyttää eri osoitteessa että siitä olisi jotain hyötyä.
Mutta se tiedostomuoto. Itse säilytän kaikkien töiden psd-tiedostot(tietenkin) + tallennan kuvat jpg:ksi parhaalla laadulla. Jos säilöö valmiita kuvia talteen niin kannattaisiko niiden olla jpg:tä vai TIFFiä? Vai sitten jokin muu?

Miha

• Vieras
« Vastaus #8 : 15.12.2012 klo 12:11:00 »
Muistitikut kuulostaa aika hyvältä. Ei maksa paljon, ei vie tilaa, FBI ei pääse käsiksi. Pitää vaan muistaa säilyttää eri osoitteessa että siitä olisi jotain hyötyä.
Mutta se tiedostomuoto. Itse säilytän kaikkien töiden psd-tiedostot(tietenkin) + tallennan kuvat jpg:ksi parhaalla laadulla. Jos säilöö valmiita kuvia talteen niin kannattaisiko niiden olla jpg:tä vai TIFFiä? Vai sitten jokin muu?

minulla on tiedustelupalvelun agentteja varten pilvipalvelun kansiossa tekstidokumentti, jossa lukee: "CIA pieree verta". Odotan innolla että löytävät sen.

.tga on toiminut minulla hyvin alkuperäisiin värikuviin, .psd työskentelykuviin, .pdf painovalmiisiin dokumentteihin, .tif mustavalkotiedostoihin.. .jpg on sitten nettiin laitettavia kuvia varten hyvä.

kuutamo

• Uusi jäsen
« Vastaus #9 : 17.12.2012 klo 18:35:19 »
Jos tarvitsee syystä x tai y, että tiedostosta tallettuu ns. alpha-kanava (opacity), niin silloin .PNG on ehdoton. Itse käytän sitä animaatiotouhuissa kun taas .JPG:tä käyttelen Deviant Artia varten kuvattuihin töihin.

Jos kuvia ei ole hirveitä määriä, niin Google Drive on toki 5 gigaan (ainakin, muistaakseni tuon verran) asti ilmainen käytettävä. Varsin yksinkertainen käyttöliittymäkin. Itse käyttelen Apple Cloudia, jonka menin hankkimaan tuossa syssymmällä. Varsin hyvä palvelu.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #10 : 17.12.2012 klo 19:26:58 »
Monet kuvapalvelut esim. photobucket tarjoavat mukavasti tilaa ja samoiten Gmailia voi käyttää varmuuslopiointiin ja Google/Skydrive ja muut nettitallennuspaikat ovat myös vaihtoehtoja, usb-tikku jne on hyvä kunhan niissä olevista kuvista on kopiot muuallakin.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #11 : 18.12.2012 klo 14:01:39 »
Monet kuvapalvelut esim. photobucket tarjoavat mukavasti tilaa ja samoiten Gmailia voi käyttää varmuuslopiointiin ja Google/Skydrive ja muut nettitallennuspaikat ovat myös vaihtoehtoja, usb-tikku jne on hyvä kunhan niissä olevista kuvista on kopiot muuallakin.

Photobucketia ja muita kuvantallennuspaikkoja varoisin vakavasti, koska nythän (Instamatic-jutun myötä) se on nähty, että kuvan omistussuhteet saattavat muuttua, eikä sitäpaitsi 72dpi kuva enää muutenkaan sovellu painettavaksi.

Mä lähetän kyllä edelleen kuvia itselleni Gmaililla. Pöydän alla on kaksi 2 teratavun kovoa, joista toinen backuppaa konetta ja toinen sitä toista. Kyllä kaikkea silti katoaa, tosin yleensä päivän päätteeksi umpiunessa tehdyn kansioidensiivouksen myötä. Tavoite onkin pitää paikalla niin paljon isoja siirtokovoja, ettei mitään tarvitse hävittää kokonaan.

Tero Ykspetäjä

• sarjakuvaharrastaja
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 18.12.2012 klo 15:14:51 »
Crashplan on luotettava ja hyvämaineinen varmuuskopiointipalvelu. Helppokäyttöinen, ja kryptausasetuksista löytyy paranoidimpaakin tyydyttäviä vaihtoehtoja. Suosittelen. (En edusta ko. firmaa vaan olen tyytyväinen asiakas.)

Toimii niin kuin varmuuskopioinnin kuuluukin, eli automaattisesti taustalla. Hoitaa sekä lokaalin että offsite-varmuuskopioinnin. Jos ei halua maksaa noille pilvipalvelusta, voi tehdä myös ilmaisen offsite-backupin yhdessä luotetun kaverin kanssa viemällä tälle varmuuskopiolevyn; ohjelma osaa varmuuskopioida myös netin yli toiselle Crashplanin käyttäjän koneelle.

Merrot

• Nyt niin tuota jumalauta
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 18.12.2012 klo 15:37:32 »
Kiveä komppaan: Kuvapankkeihin, kuten photobucket, kannattaa tosiaan suhtautua suurella varauksella, koska ne muuttavat erikseen ilmoittamatta kuvien laatua. Ymmärtääkseni kuvat jopa pakataan uudelleen.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #14 : 18.12.2012 klo 20:54:04 »
Kiveä komppaan: Kuvapankkeihin, kuten photobucket, kannattaa tosiaan suhtautua suurella varauksella, koska ne muuttavat erikseen ilmoittamatta kuvien laatua. Ymmärtääkseni kuvat jopa pakataan uudelleen.

Sen voi käsittääkseni estää.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.