Kirjoittaja Aihe: Omakustanteen jakelu?  (Luettu 2307 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

yueyay

• Jäsen
Omakustanteen jakelu?
« : 22.04.2012 klo 21:23:48 »
Nyt on käynyt niin makoisasti että sain perintönä rahaa, jonka ajattelin käyttää nuortensarjakuvani omakustantamiseen. Olen tehnyt sarjistani jo vuodesta 2010 enkä ole sitä juurikaan mihinkään esille tuonut, mutta uskon siihen, kuten taiteilijan tuleekin.

Ensimmäiseksi tulisi siis painattaa sitä sarjakuvaa.. mutta sitten kun minulla on vinot pinot omaa lehteäni, kuinka jakelen sitä?
Tavoitteena minulla on enemmänkin saada ihmiset lukemaan teostani, eikä niinkään tehdä mahtavaa taloudellista voittoa. Mutta esim. omakustanteen kirjastoihin jakelu ei jotenkin vain kuulosta eeppiseltä...
Kuinka lehdet yleensä päätyvät kauppoihin ja lehtipisteisiin? Jonkun erillisen jakelufirman kautta luultavasti? Tuntematon tekijä tuskin päätyy Suomalaiseen kirjakauppaan ihan hetkessä.

Entä pitäisikö rahaa käyttää markkinointiin? Tai kuinka paljon värillisen sarjakuvalehden painattaminen ylipäänsä maksaa?
Budjetti koko sarjisprojektille olisi siis tapauksessani jotain 50 000e luokkaa.
Kustantajille en ole koskaan sarjistani tarjonnut. Tahdon ensin leikitellä ajatuksella, että kustantaisin sen itse >:D. Ja Suomessa nuo firmat eivät uskalla ottaa riskejä samalla tavalla kuin mielipuoli allekirjoittanut.

Pahoittelen, että tein tästä uuden aiheen. Minulla on niin paljon kysymyksiä ja uskon että tilanteeni on suht poikkeuksellinen, joten keskustelua luultavasti syntyy kokonaisen aiheen verran.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: Omakustanteen jakelu?
« Vastaus #1 : 22.04.2012 klo 21:38:23 »
Budjetti koko sarjisprojektille olisi siis tapauksessani jotain 50 000e luokkaa.

Toni Ponin paluu!

Tsekkaa nyt kuitenkin tämän alue läpi ensin, löydät vastaukset tod.näk. kaikkiin kysymyksiisi. Poikkeuksellista tilanteessasi on ainoastaan se, että sulla on enemmän rahaa käytettävissä kuin monilla muilla. Varsinaisesti se ei silti muuta mitään, ellet tosiaan aio yrittää omakustannettasi myös kioskilevitykseen.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 22.04.2012 klo 23:17:08 »
Julkaisubileet ja originaalinäyttely johonkin galleriaan, ilmaista viinaa kaikille, eiköhän se siitä..

hannhell

• Jäsen
« Vastaus #3 : 23.04.2012 klo 10:30:27 »
Ja iso varasto mihin voit varastoida kaikki  :o myymättömät sarjakuvalehdet. Sori.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 23.04.2012 klo 17:00:46 »
Niin, siis kioski- ja kauppalevityksenhän hoitaa Rautakirja eikä 50 000 ole kyllä siihen kanavaan lanseeraamiseen lähellekään tarpeeksi. Saat kyllä tuolla summalla riittävän suuren painoksen, mutta kukapa tuotteita ostaisi (jos saat sen R-kirjalle läpi) ellet markkinoi (etukäteen ja myyntikauden aikana).

Eli jos päädyt kustantamaan itse, kannattaa joka tapauksessa lähteä liikkeelle hitaasti ja yrittää saada tunnettuutta kaikin keinoin aikaan. Eli olisi järkevää sijoittaa markkinointiin ja myyskentelyyn vähintään yhtä paljon aikaa, rahaa ja tuumausta kuin piirtämiseen ja painamiseen.
Ja sitten jos se sattuisikin myymään, niin pitäisi olla myös taustalla kustannusyhtiö, yhdistys tai muuten huolehtia siitä että homma hoituu verotuksenkin puolesta kunnialla.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

SomeGuy

• Uusi jäsen
« Vastaus #5 : 13.05.2012 klo 17:36:48 »
Todellakin rahaa ja vaivaa pitää käyttää markkinointiin, se on se tapa jolla asioita saa esille nykyään.

Tee ensin lehden ensimmäisestä numerosta (vaikka digipainolla, kustannustehokasta) pieni painos (muutama sata kpl), sitten lähettelet sitä levittäjille mukanaan liite jossa kerrot mitä seuraavissa numeroissa tapahtuu ja muuta infoa projektista (esim. kuinka monta numeroa juonta on jo mietittynä jne.).

Ei pitäisi maksaa enempää kuin 5000 euroa. Voisit myös konsultoida jo jotain julkaisseilta tekijöiltä miten voisit parantaa ensimmäistä numeroa, ja kuuntele kanssa kommentteja jos niitä saat.

Vaikka rahaa onkin ei sitä nyt pidä takkaan heittää, suunnittele hyvä ihminen.