Nyt on käynyt niin makoisasti että sain perintönä rahaa, jonka ajattelin käyttää nuortensarjakuvani omakustantamiseen. Olen tehnyt sarjistani jo vuodesta 2010 enkä ole sitä juurikaan mihinkään esille tuonut, mutta uskon siihen, kuten taiteilijan tuleekin.
Ensimmäiseksi tulisi siis painattaa sitä sarjakuvaa.. mutta sitten kun minulla on vinot pinot omaa lehteäni, kuinka jakelen sitä?
Tavoitteena minulla on enemmänkin saada ihmiset lukemaan teostani, eikä niinkään tehdä mahtavaa taloudellista voittoa. Mutta esim. omakustanteen kirjastoihin jakelu ei jotenkin vain kuulosta eeppiseltä...
Kuinka lehdet yleensä päätyvät kauppoihin ja lehtipisteisiin? Jonkun erillisen jakelufirman kautta luultavasti? Tuntematon tekijä tuskin päätyy Suomalaiseen kirjakauppaan ihan hetkessä.
Entä pitäisikö rahaa käyttää markkinointiin? Tai kuinka paljon värillisen sarjakuvalehden painattaminen ylipäänsä maksaa?
Budjetti koko sarjisprojektille olisi siis tapauksessani jotain 50 000e luokkaa.
Kustantajille en ole koskaan sarjistani tarjonnut. Tahdon ensin leikitellä ajatuksella, että kustantaisin sen itse

. Ja Suomessa nuo firmat eivät uskalla ottaa riskejä samalla tavalla kuin mielipuoli allekirjoittanut.
Pahoittelen, että tein tästä uuden aiheen. Minulla on niin paljon kysymyksiä ja uskon että tilanteeni on suht poikkeuksellinen, joten keskustelua luultavasti syntyy kokonaisen aiheen verran.