Ok eli siis laimennetaanko tuossa liimaa vedellä ja levitetään kuivalle paperille vai käytetäänkö ohentamatonta liimaa märälle pinnalle?
Kokeilin paksulla liimalla kuiville pinnoille.
Jääkö tuossa liima paperin päälle kalvoksi ja kuva niiden väliin vai lähteekö revittäessä sekä päällimmäinen paperi (alkuperäinen kuva) että liima irti jättäen pelkän kuvan paperille?
Joo näissä jää aina liima-aine siirretyn kuvan ja pohjapaperin väliin.
Voi tulla ongelmia, jos tarkoitus on jatkaa vesiväreillä.
Gessolla saattaisi onnistua parhaiten. En ole itse kokeillut. Mutta olisi ennustettavasti käyttäytyvä pinta, jos toimii.
Puikkomallisia paperiliimoja voi käyttää. Ne on vesiliukoisia ja antaa hyvin piirtää päälle. Vaatii kyllä aika sileän pohjapinnan.
Onko Erikeeper siis vedenkestävää liimaa jos tuota kokeilisi?
Ei. Tuohon jälkimmäiseen tapaan tarvitaan vedenkestävä lakka tai epoksiliima. Tai pikaliima. Jos tarkoitus on saada yhden illan aikana valmista, pitää käyttää 5 minuutin epoksia tai pikaliimaa. Tuossahan pinnan pitää kovettua niin, että se kestää kastelun ja kaapimisen. Tämä on siis koville pinnoille sopiva menetelmä.
Olen itse tehnyt pienoismlleihin siirtokuvia tuolla tekniikalla.
Vedin mallin pintaan lakkaa ja annoin kuivua tahmeaksi. Hankasin paperin kiinni ja annoin kuivua 48 tuntia ennen jatkokäsittelyä.