Author Topic: Yöjutun kadonneet artistit  (Read 10399 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SurkuHupaisa

• Uusi jäsen
  • To Be Or Not To Be
Re: Yöjutun kadonneet artistit
« Reply #15 on: 18.10.2005 klo 14:57:47 »

Katselin noita Yöjutun saksan sivuja ja sen mukaan se ilmestyy vieläkin saksassa ja niitä on ilmestynyt nyt jo n. 1500 kpl. Oon 18v joten Yöjuttu ei siihen aikaan kuulunut lukemistooni koska ajan vei Puppe ja muut veikeät eläimet ::). Satuin vain törmäämään pinkkaan Yöjuttuja kirpparilla, ostin yhden, ostin tusina, ostin kaikki mitä siellä oli eli jotain 30-40 kappaletta ja siittä lähtien yrittänyt niitä metsästää. Listoja katellessani -93 vuoden lehdet ei ollut uusintoja mutta melkein koko -92 oli. ??? Onko Suko ollut alusta asti mukana vai onko siellä sekin lehti missä Suko ja Sinclair tutustuu koska se todella kiinnostais mua?

sarja

• Jäsen
« Reply #16 on: 18.10.2005 klo 19:39:05 »
 Kirjoittanut: Kari Laaksonen
 Yöjuttu on alunperin saksalainen pulp-lukemisto, jota kirjoitti Helmut Rellegen nimellä Jason Dark. Rellegen on kirjoittanut myös Jerry Cottonia ja 70-80-luvuilla suomeksi ilmestynyttä Cliff Corneria.

Frank N. Furter

• Jäsen
« Reply #17 on: 22.10.2005 klo 01:17:56 »
Tää tulee myöhässä mutta tossa linkki mistä näkee Yöjuttu lehtien ilmestymiset ja sarjojen nimet http://kotisivu.mtv3.fi/jussiv/sf/bib/lukemistot.html#Yojleht 

Erinomaisen informatiivinen sivusto, muunkin roskalukemiston kuin Yöjutun suhteen, miten en ollut siihen aikaisemmin törmännyt. Olen saanut nyt Yökkäri -kokoelmani käsiini (olleet aikakapselissa, eli lukitussa laatikossa ja avain hukassa). Pitää katella löytyiskö noita Sihvosen mestariteoksia niiden sivuilta. Ja muita kadonneita lahjakkuuksia.

murmeli*

• Uusi jäsen
« Reply #18 on: 16.11.2005 klo 16:10:19 »
Hehhee! Ihanaa huomata, että joku muukin muistaa Yöjutun! Ihan sattumalta osuin tänne..Muun lukemisen puutteessa ryhdyin jokin aika sitten kahlaamaan Yöjuttu- varastojani läpi alkunumeroista saakka ja koin suloisen uudelleenihastumisen. Suosittelen, ilman ennakkoluuloja!! :o)
Sihvosen kolme piirrosta ovat lehdessä numero 11/93, aiheina "Pet Sematary", Hellraiserin neulapää ja hirtetty ukkeli. Valitettavasti numerostani en luovu, mutta niitä kyllä löytää divareista ja muistaakseni olen nähnyt reilun valikoiman myös huuto.net: ssä.
Yllätyin lukiessani aiempia viestejä, että Yöjuttua olisi yritetty herättää henkiin, mutta aie peruutettu kiinnostuksen puutteen vuoksi...No, on aika vaikea kiinnostua, ellei asiasta tiedoteta millään laajemmalla tavalla. Olisin näet rynninyt kauppaan kuin hirmustunut hipposaurus kahmaisemaan moisen namijulkaisun hetimiten itselleni!! Vaan kun en ole ennen tätä kuullutkaan moisesta! Höh!
Jatkanpa siis vanhojen varastojen koluamista, taidan olla menossa jossain vuoden -88 puolivälissä. Olen töissäkin saanut alaisiltani hitusen kummastuneita katseita osakseni raahatessani niitä ajankuluksi mukaan. Heh, anti tölliä vaan, kyllä sen kestän..Ylpeydellä Yöjuttujani kannan!  ;o)
Mukavaa joulun odotusta kaikille!

Olio

• Guest
« Reply #19 on: 06.03.2006 klo 22:43:33 »
Jee, mulla onkin kaikki numerot. Kokoelmani tuli just taannoin täydelliseksi.  ;D
Tosin parista numerosta voisin hankkia kyllä ehjemmät versiot.
John Sinclair Rules!!!

Olio

• Guest
« Reply #20 on: 07.03.2006 klo 21:45:07 »
Jos Yöjutut kiinnostaa, käy vilkaisemassa uusia Yöjuttu-aiheisia kotisivujani osoitteessa http://clik.to/yojuttu

Pässi

• Jäsen
« Reply #21 on: 10.03.2006 klo 02:25:52 »
"Sivu on vielä vähän vaiheessa..."
Mutta suunta on ihan oikea. Jatka vaan samaan malliin. Skanneri kuumaksi ja mahtava kansiarkisto pystyyn. Sitä tarvitaan.

Siis nuo suomalaisten Yöjuttujen kannet ovat todellisia sleaze-mestariteoksia. Varsinkin jos vertaa virallisiin saksalaisiin vastaaviin, jotka ovat sarjakuvamaisuudestaan huolimatta (tai itse asiassa juuri sen takia) aika lällyjä.

Yöjuttujen kannet vievät minut välittömästi takaisin 80-luvun alkuun ja palauttavat samalla mieliin vastaavan ajanjakson videoelokuvatarjonnan. Molemmissa tapauksissa mahtava kansi oli monesti pelottavampi kuin sisältö.
Tietääkö joku tarkemmin noista suomalaisista kansista? Kuka niistä vastasi? Kuva-aiheet saattaa olla napattu elokuvista, tai ehkä ei...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #22 on: 10.03.2006 klo 12:45:43 »
Tietääkö joku tarkemmin noista suomalaisista kansista? Kuka niistä vastasi? Kuva-aiheet saattaa olla napattu elokuvista, tai ehkä ei...

Ei tiedä, mutta vaikuttavat tilaa-halvoilta-kansainvälisiltä-kuvatoimistoilta-sekä-leikkaa-ja liimaa -menetelmällä tehdyiltä. Mitä numero 10/1982:n kansikuvassa on peitetty mustalla lodjulla?

Ilmeisesti alkperäiskannessa on ollut laatikossa jotain tekstiä--
Kuvien alkuperän metsästys voi olla kinkkistä.

TImo

Palonen

• Jäsen
  • Uskonto on vaara
« Reply #23 on: 11.03.2006 klo 02:02:41 »
Kuvien alkuperän metsästys voi olla kinkkistä.

Ainaskii osassa numeroissa on käytetty alkuperäistä kantta. Omille sivuilleni olen onnistununnna joitakin moisia tietoja keräilemään. Mutta ei mulla sivuillaini olekaan vielä nuin montaa kantta kuin noissa komeissa Yöjutuille omistautuneissa sivuissa.

Frank N. Furter

• Jäsen
« Reply #24 on: 18.03.2006 klo 03:41:02 »
Joo-o, osa suomalaisten julkaisujen kansista on alkuperäisiä kansia saksalaisista (jostain syystä etenkin myöhemmät julkaisut), mutta minua on aina mietityttänyt se seikka että aika iso osa on elokuvista pöllittyjä. Jouduttiin noistakin kai jotain maksamaan? Meinaan että miksi ei käytetty saksalaisia originaaleja?

Siis nuo suomalaisten Yöjuttujen kannet ovat todellisia sleaze-mestariteoksia. Varsinkin jos vertaa virallisiin saksalaisiin vastaaviin, jotka ovat sarjakuvamaisuudestaan huolimatta (tai itse asiassa juuri sen takia) aika lällyjä.

Tosiaanki, osa suomalaisista kansista joita Pässi diggailee ei ole selvästikään elokuvista eikä myöskään originaaleja sarjakuvamaisia saksalaisia kansia. Minuakin kiinnostaisi tietää etenkin näitten alkuperästä enemmän.