Kirjoittaja Aihe: The Complete Carl Barks Disney Library  (Luettu 60786 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

baobab

• Jäsen
The Complete Carl Barks Disney Library
« : 22.11.2011 klo 14:40:53 »
Fantagraphicsin uusi englanninkielinen Barks-sarja ansainnee oman ketjunsa tuon eurooppalaisiin Barksin koottuihin keskittyvän lisäksi, sen verran tärkeästä julkaisusta on kysymys.

Fantagraphics julkaisee englanninkielisiä Barksin koottuja ankkasarjakuvia siis kaksi kovakantista kirjaa vuodessa, yhteensä noin 30 osaa. Ensimmäinen julkaisu Lost in the Andes tuli ulos loppuvuodesta 2011.

Sarjan painoasu mukailee melko tarkasti alkuperäisjulkaisuja. Tarinat on painettu mattapintaiselle paperille ja väritetty uudelleen käyttäen mallina alkuperäistä väritystä. Liukuvärejä ei ole käytetty.

Itse tarinoiden lisäksi kirjat sisältävät Barksin mustavalkopiirroksia ja värillisiä kansipiirroksia, sekä esipuheen ja sarjakuvaeksperttien kirjoittamat lyhyet analyysit kaikista tarinoista yksisivuisia myöten.

Sarja on suunnattu sarjakuvaharrastajien lisäksi myös suurelle yleisölle, joten kirjoja julkaistaan epäjärjestyksessä aloittaen Barksin kultakaudesta.

Lisätietoa esimerkiksi Wikipediassa: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Complete_Carl_Barks_Disney_Library

baobab

• Jäsen
Vs: The Complete Carl Barks Disney Library
« Vastaus #1 : 22.11.2011 klo 15:16:42 »
Sain oman Lost in the Andes -kirjan nettikaupan kautta tänään. Hintaa kaikkine kuluineen kertyi viitisentoista euroa, joten varsin edullinen 240-sivuinen kirja on kyseessä.

Selailun perusteella kirja vastaa oikeastaan täysin Fantagraphicsin promomateriaalista ja netissä pyörineistä ennakkoarvioista muodostunutta vaikutelmaa. Kannen design on täysi kymppi, eikä itse tarinoiden painojälkikään tuota pettymystä. Viiva on skarppia eikä katkeile samalla tavalla kuin vaikkapa joissain suomenkielisten Barksin koottujen tarinoissa.

Joistain värivalinnoista voi olla montaa mieltä, mutta ainakin väripinnat ovat tasaisia, eikä väkinäistä liukuvärjäystä ole käytetty lainkaan. Värien osalta ehkä hieman yllätti joiltain osin melko selvästi erottuva rasterikuvio. Varmaan tuohon joku tekninen selitys on olemassa, mutta eipä tuo oikeastaan häiritse, väritys muutenkin kun on luonnollisesti aika "retro". Kirkasta keltaista on paljon, kuten promokuvista osasi päätellä.

Itse laittaisin tarinat erilaiseen järjestykseen. Nyt ne on järjestetty tarinan pituus ensisijaisena kriteerinä, eli ensin pitkät, sitten lyhyet ja lopuksi yksisivuiset. Lukukokemus olisi luontevampi, jos tarinatyypit olisivat enemmän sekaisin.

Kokonaisuutena kirja on loistava ostos, ja ainakin itselleni tämä sarja on ehdottomasti mielekkäin tapa lähteä keräämään Barksin koottuja tarinoita. Aiemmat kovakantiset kokoelmasarjat ovat olleet paitsi liian kalliita myös muuten vakavasti puutteellisia. Lisäksi englanti alkaa nopeasti tuntua siltä luontevimmalta kieleltä lukea näitä tarinoita, kun siihen ensiksi vähän totuttelee.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #2 : 22.11.2011 klo 16:44:59 »
Mäkin sain tän kirjan tänään!
Onneksi Itellan potkijat ja pakettien raiskaajat olivat tällä kertaa sairaslomalla ja sain pakettini ehjänä kotiin.
Nopeasti präjäilin sen kannesta kanteen. Vaikutti ihan hyvältä...en lähtenyt vielä tutkimaan onko siinä rasteria tai muita painovirheitä.
Minusta tuo jaottelu isoihin, pieniin ja yksisivuisiin tarinoihin on ihan hyvä.
Ehkä kirjan koko olisi voinut olla pikkaisen suurempi, mutta onkohan tässä nyt haluttu myös pitää sarjakuvan stripin koko samanlaisena kuin alkuperäisissä sarjakuvalehdissä. Kyllähän tätä on helpompi ottaa vaikka junaan tai matkoille luettavaksi juuri tuon kokonsa suhteen.
Semmoisen Carl Barksin kootuissa olevan kirjanmerkkinauhan olisi tohon voinut lisätä. Kansi on hieno, varsinkin siinä ne kiiltävät tekstiosat tyylikkään mattapainatuksen kanssa. Fanta on taas loihtinut ensiluokkaista sarjakuvaa...pakko tätä on alkaa ostamaan, vaikka viimeinen osa tuleekin joskus 2026 tienoilla.
Tietääkö kukaan, että tuleeko tälle semmoista samanlaista boksia kuin mm. Gottfredsonin kirjasarjalla?
Menkäähän tilaamaan tämmöinen, jos ette ole vielä sitä tehneet.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

baobab

• Jäsen
« Vastaus #3 : 22.11.2011 klo 20:41:50 »
Fantagraphicsin mukaan bokseja ei ilmeisesti ole tulossa. Sen verran hakuammuntaa tuo julkaisujärjestys, että ehkä niitä olisi vaikea sovitella aikatauluunkin.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #4 : 22.11.2011 klo 20:43:59 »
Sama. Magee fiilis kun kirja on viimein käsissä. Uskomatonta laatua pilkkahintaan. Kirjan rakenne, taitto, painatus, värit, toimitus, jutut ja tärkeimpänä itse tarinat huippulaatua. Fantalla on homma hanskassa, kirja antaa todella vastinetta rahoille. Saas nähdä tuleeko Rosan kootuista lähellekään samaa fiilistä. Ainakin hinta tulee olemaan yli kolminkertainen/kirja.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #5 : 22.11.2011 klo 20:49:00 »
Onkohan nämä painettu Kiinassa? Ja painosmääräkin vaikuttaa hintaan paljon, siinä missä koko jne.

Timo

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #6 : 22.11.2011 klo 20:52:59 »
Onkohan nämä painettu Kiinassa? Ja painosmääräkin vaikuttaa hintaan paljon, siinä missä koko jne.

Timo

Singaporessa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #7 : 22.11.2011 klo 20:56:12 »
Kääk!
Barks-kuume on nousussa.

Voisiko joku skannata lähikuvan vaikkapa Akun kädestä?
Haluaisin vain tarkistaa, että kuvassa ei ole pikseliviivaa.
Esim. ranskankielinen "Kootut" ei ollut myöskään primatavaraa. Moista en halua.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #8 : 22.11.2011 klo 20:57:20 »
Halpamaa on Singaporekin. Painavat varmaan 1/4 tai 1/5 hinnalla mitä Suomessa.

Timo

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #9 : 22.11.2011 klo 21:14:57 »
Halpamaa on Singaporekin. Painavat varmaan 1/4 tai 1/5 hinnalla mitä Suomessa.

Timo

Painetaanko Rosan kootut muka Suomessa? Eikös AA-lehden juhlakirja ollut painettu kiinassa? Ainakin K.I.P. oli pettynyt kun Mikin ja Hessun naamat olivat keltaisia... :-D

baobab

• Jäsen
« Vastaus #10 : 22.11.2011 klo 21:17:24 »
Voisiko joku skannata lähikuvan vaikkapa Akun kädestä?
Haluaisin vain tarkistaa, että kuvassa ei ole pikseliviivaa.

Fantagraphicsin Flickr-sivuilla oli läjä läheltä otettuja isoja valokuvia. Esimerkiksi tuosta saanee jotain osviittaa: http://farm7.staticflickr.com/6048/6308539012_762ebf7833_o.jpg

Tuolla lisää: http://www.flickr.com/photos/fantagraphics/page2/

tertsi

• Vieras
« Vastaus #11 : 22.11.2011 klo 21:27:55 »
Sapelin pihkat!
Hyvältähän tuo näyttää, pakko myöntää.
Jos Fantalla on skarppia viivaa, niin miksei muilla ole? Ei ymmärrä.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #12 : 22.11.2011 klo 22:48:02 »
Sapelin pihkat!
Hyvältähän tuo näyttää, pakko myöntää.
Se on Suomessa vähän niinkuin puutalorakentamisessa(ehkä rakentamisessa yleensäkin), meillä oli kaikki taito ja tieto, mutta se unohdettiin kun ulkomaalaiset veijarit näytti kuinka kaikki tehdään halvalla, ja hurjalla voitolla. Muualla onnistuttiin säilyttämään jossain myös laatutekeminen, Suomessa mentiin yhden koulusuunnan mukana. On maamme köyhä... :'(
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

MTT

• Jäsen
« Vastaus #13 : 23.11.2011 klo 09:16:48 »
Fantagraphicsin mukaan bokseja ei ilmeisesti ole tulossa. Sen verran hakuammuntaa tuo julkaisujärjestys, että ehkä niitä olisi vaikea sovitella aikatauluunkin.

Toisaalta kysyntä varmaan määrää tämänkin.
Saimmehan 50 osaiselle Prince Valiantillekin kansiot, tosin vasta sarjan loppupuolella. Eli tämän sarjan kohdalla joskus 2020-luvun puolivälissä vois odottaa  noita kansioita :P

samsoni

• Jäsen
  • Sanat eivät riitä kertomaan kuinka gsd sgiågi gjut
« Vastaus #14 : 23.11.2011 klo 12:01:49 »

Oliskohan amerikkalaiset aloittaneet projektin nollasta, kun taas eurooppalaiset saattavat olla pakotettuja käyttämään jotain keskusvarastolta lähetettyjä tiedostoja?

Asian vierestä eli ei, aiemmin tänä vuonna oman värialbumini kanssa halusin varmistaa, ettei rosopikseliä näy ja värit ovat kohdallaan (eli 1-tasoiset väristripit piti muuttaa 2-tasoisiksi ts. musta ylätasolle ja alatason väreihin lisätä vielä tärähdysvaraa). Vaikken suuremmin hidastellut, niin 60-sivuisen albumin kanssa väkertelyyn kului vielä ainakin 100 tylsähköä työtuntia, luultavasti yli. Ja piirrosmateriaali oli siis alunperin periaatteessa "valmista".

Mutta en mää ikinä olisi viitsinyt lähteä säätelemään noita ellen olisi aiemmin mennyt itkemään arvioimaan kriittisin äänenpainoin näitä Sanomabarksien pikselöitä. Varmasti oikotiet alkaisivat houkuttelemaan varsinkin monituhatsivuisen projektin kanssa painiessa.