Kirjoittaja Aihe: Paperisotaa?  (Luettu 3980 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Drawer99

• Vieras
Paperisotaa?
« : 09.11.2011 klo 21:19:52 »
Eli ongelma on tämä: Piirrän a3-tulostuspaperille. Älkää tukehtuko nauruun ennenku ootte lukenu loppuun ;).
Joten kertokaapa te viisaat että mikä paperi olis hyvää ja halpaa ja mistä sitä sais?
Asun tampereen kupeella pirkkalassa joten hankin piirrustuskamani akateemisesta kirjakaupasta ja suomalaisesta kirjakaupasta näin pääosin.
Hups... Unohdin kertoo sen pääongelman, eli sen että vaikka muste/tussinjälki ei mee läpi, nii se näkyy aika ilkeesti sielä toisellapuolen paperia, joka on inhottavaa sarjakuvien tekoa ajatellen...

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Paperisotaa?
« Vastaus #1 : 09.11.2011 klo 21:43:22 »
Käypä tämä ketju läpi.

Tampereen akateemiselta saat kelvollista hinta-laatu-suhdetta omaavaa A3 paperia.
Kehoittaisin käyttämään silti vain toisen puolen arkeista eikä piirtämään molemmin puolin.

Drawer99

• Vieras
« Vastaus #2 : 09.11.2011 klo 22:19:57 »
Käypä tämä ketju läpi.

Tampereen akateemiselta saat kelvollista hinta-laatu-suhdetta omaavaa A3 paperia.
Kehoittaisin käyttämään silti vain toisen puolen arkeista eikä piirtämään molemmin puolin.

Mut miten saan sit ne nippuun jos on vaan toisella puolella? Siis en piirrä kustantajalle niin haluan piirtää suoraan molemminpuolin :) Mutta kiitos linkistä, täytyypä tsekata tuo...

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 09.11.2011 klo 23:31:10 »
Mut miten saan sit ne nippuun jos on vaan toisella puolella? Siis en piirrä kustantajalle niin haluan piirtää suoraan molemminpuolin :)

aaah, joo näitä tuli itsekin joskus ...vuosia sitten tehtyä ja vieläkin paras jälki tulee kun alkaa maanisesti piirtää paperia täyteen, sarjakuvaa siitä ei saa mutta kerrrankin oma jälki näyttää suht kelvolliselta.

Riippuu kuinka kovaa painat terää/kynänkärkeä ja paljonko käytät mustetta/värejä mutta tuon yksillökappaloidun sarjakuvameiningin kohdalla on aina jonkin verran sitä läpipiirtymää. Itse en keksi kuin sen että piirtää vain arkkien yhdelle puolen ja sitten tulostaa/kopioi halutusti.

sarjakuvantekemisen iloa sinnepäin.

Drawer99

• Vieras
« Vastaus #4 : 09.11.2011 klo 23:33:29 »
aaah, joo näitä tuli itsekin joskus ...vuosia sitten tehtyä ja vieläkin paras jälki tulee kun alkaa maanisesti piirtää paperia täyteen, sarjakuvaa siitä ei saa mutta kerrrankin oma jälki näyttää suht kelvolliselta.

Riippuu kuinka kovaa painat terää/kynänkärkeä ja paljonko käytät mustetta/värejä mutta tuon yksillökappaloidun sarjakuvameiningin kohdalla on aina jonkin verran sitä läpipiirtymää. Itse en keksi kuin sen että piirtää vain arkkien yhdelle puolen ja sitten tulostaa/kopioi halutusti.

sarjakuvantekemisen iloa sinnepäin.

Kiitti hyvästä vastauksesta! :) Vois kyllä skannata tästälähtien...

OM

• Jäsen
« Vastaus #5 : 09.11.2011 klo 23:58:03 »
Tervetuloa kvaakkiin Pauli. Mukava että tulee uusia kasvoja.
Niin. Tuosta paperista piti puhumani. En nyt kirjoita pitkästi kuten tavallisesti. Mutta huomasit jo tänne laitetun linkin. Siellä keskustellaan papereista jne. Ja tottahan toki paperin valinta on yhtä tärkeää kuin valitsisi tulevalle aviopuolisolle hääsormusta. ;D
Paperin valintaan kannattaa kiinnittää todella paljon huomiota. Hypistele, haistele, kääntele ja kokeile erilaisia paperilaatuja niin vamasti se OIKEAN löytämonen tärppää. Ja pikku vinkki (älä kerro muille) ;) ;) kannattaa käydä eri kirjapainoissa Tampereella. Heillä on aina varastoissa rutkasti erivahvuisia paperilaatuja.. Pyydä muutamasta näyte kotiin. Kokeile tehdä eri työvälineillä niin näet kuinka paperi käyttäytyy. Ja sitten kun löydät omasta mielestäsi hyvän laadun omaavan,  niin sovit että hei, mitä maksaa.
Paperi asioista kannattaa keskustella jo tuossa aiemmin avatussa osiossa ettei tulisi liikaa samantyyppisiä keskustelu osioita. Oikeastaan tämäkin ketju pitäisi siirtää tuohon paperiketjuun. No. Minä en ole valvoja enkä päätä sellaisista asioista.
Olen ostanut kaiken paperini ainoastaan eri kirjapainoista ja olen ollut äärettömän tyytyväinen. Fabriano merkkinen on ainoa, jota olen ostanut kirjakaupasta. Se on minusta oikein hyvälaatuista monia työvälineitä silmällä pitäen. En nyt erittele enempää tuon paperin ominaisuuksia, mutta erittäin hyvä laatuinen mutta hieman kallis se on. Alanurkassa on valmistajan leima painettu joka arkkiin.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2011 klo 00:05:09 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #6 : 10.11.2011 klo 02:54:54 »
Mut miten saan sit ne nippuun jos on vaan toisella puolella? Siis en piirrä kustantajalle niin haluan piirtää suoraan molemminpuolin :)

Nyt menee julkaistu sarjakuva ja originaalitaide sekaisin, mikä on harmillista, koska jos satut vahingossa piirtämään jotain hyvää molemmin puolin, niin ainoa tapa kehystää kuva seinälle on ripustaa se katosta keskelle huonetta.
:)

Vakavasti puhuen, piirrosoriginaali on taidetta itsessään, mutta kun puhutaan sarjakuvasta se on vain välivaihe. Originaaleja saa ja pitää voida leikellä, korjailla, läträtä peitemaalilla ja liimata tarraa päälle - lisäksi originaali on lähes aina puolet tai ainakin kolmanneksen isompi kuin koko jossa se on tarkoitus lukea.

Suosittelen että piirrät vain yhdelle puolelle paperia, ja mielellään paksummalle kuin kopiopaperille (kopiokoneisiin myytävälle 160 gramman kartongille on jo ihan eri lailla hauskaa piirtää), skannaat (vaikka sitten jollain kaverilla) originaalin sisään, pienennät sen A4:ksi ja tulostat kahdelle puolen paperia jos kerran haluat saada aikaan kaksipuoleisen kappaleen jota lukea.

Kivi
« Viimeksi muokattu: 10.11.2011 klo 02:57:19 kirjoittanut [kivi] »

Drawer99

• Vieras
« Vastaus #7 : 10.11.2011 klo 07:38:26 »
Nyt menee julkaistu sarjakuva ja originaalitaide sekaisin, mikä on harmillista, koska jos satut vahingossa piirtämään jotain hyvää molemmin puolin, niin ainoa tapa kehystää kuva seinälle on ripustaa se katosta keskelle huonetta.
:)

Vakavasti puhuen, piirrosoriginaali on taidetta itsessään, mutta kun puhutaan sarjakuvasta se on vain välivaihe. Originaaleja saa ja pitää voida leikellä, korjailla, läträtä peitemaalilla ja liimata tarraa päälle - lisäksi originaali on lähes aina puolet tai ainakin kolmanneksen isompi kuin koko jossa se on tarkoitus lukea.

Suosittelen että piirrät vain yhdelle puolelle paperia, ja mielellään paksummalle kuin kopiopaperille (kopiokoneisiin myytävälle 160 gramman kartongille on jo ihan eri lailla hauskaa piirtää), skannaat (vaikka sitten jollain kaverilla) originaalin sisään, pienennät sen A4:ksi ja tulostat kahdelle puolen paperia jos kerran haluat saada aikaan kaksipuoleisen kappaleen jota lukea.

Kivi

Kiitti. Unohdin sanoa että meilähän on skanneri ja että se onnistuu helposti (nörtti on aina nörtti, näät jo kuvasta ;D)

Hoppi

• Vieras
« Vastaus #8 : 30.06.2012 klo 11:03:03 »
Jos haluat löytää hyvän paperin voi vain itse kokeilla.

Itse tykkään Canson Britolista, mutta se onkin aika kallis :'(

tertsi

• Vieras
« Vastaus #9 : 08.08.2012 klo 15:00:54 »
Olin yhteydessä akvarelli elliin. Tiedustelin voisivatko he ottaa myyntiin Fanboy boardia. Tuote on kuulemma suunnattu jenkkimarkkinoille. Esim. Suomeen sitä pitäisi ostaa niin iso etä että kauppiaan riski kasvaa liian suureksi.

Se siitä sitten.  >:(

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #10 : 08.08.2012 klo 16:01:35 »
Olin yhteydessä akvarelli elliin. Tiedustelin voisivatko he ottaa myyntiin Fanboy boardia. Tuote on kuulemma suunnattu jenkkimarkkinoille. Esim. Suomeen sitä pitäisi ostaa niin iso etä että kauppiaan riski kasvaa liian suureksi.

Se siitä sitten.  >:(

Ei kai se ole sen kalliimpaa tilata Amerikasta postitse kuin ostaa suomalaisesta kaupasta?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #11 : 08.08.2012 klo 16:21:23 »
Ei kai se ole sen kalliimpaa tilata Amerikasta postitse kuin ostaa suomalaisesta kaupasta?
Olisin halunnut kuvitella että tilaaminenpystyy tilaamaan is olisi ollut halvempaa kotimaisen jälleenmyyjän kautta, hän kun Pystyy tilaamaan isOmman erän kuin minä. No eipä tarvi tuota enää pohtia. Hommaan ens keväänä loput lehtiöt ja sitten ei tarviikaan enää ostaa paperia, koskaan

tertsi

• Vieras
« Vastaus #12 : 08.08.2012 klo 16:23:09 »
Jenkeistö tilatessa saa pelätä että pysyykö tavara vahingoittumattomana.

Memmil

• Jäsen
« Vastaus #13 : 08.08.2012 klo 17:51:12 »
Oon piirrelly mustavalkosia juttuja jo aika kauan ja ois kiva kokeilla myös värittämistä.

Strathmoren 300 series bristol papru on hieman kellertävää joten en aatellu että se sit sopis kovin hyvin tussipiirrosten värittämiseen esim. vesi- tai akryyliväreillä. Onko mikä bristol/illustration paperi samassa hintaluokassa ihan valkosta? Semmosta johon voisin tehä ihan normisti sekä mustavalkoset sarjikset ja värityöt.

Oon aatellu myös sitä tekniikkaa jossa mustavalkonen originaali säilytetään koskemattomana ja väritys tehäänkin vesiväreillä tulostetulle kopiolle, joka ennen maalausta kiinnitetään johonkin jykevämpään alustaan tai paperiin. Osaako kukaan neuvoo tätä hommaa?