Kirjoittaja Aihe: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2012  (Luettu 17325 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2012
« Vastaus #30 : 09.12.2011 klo 10:30:58 »
EIKÄ!

Olen tosi pahoillani että poistin omat viestini. Tästä ketjusta tuli nyt aika orpo ja outo kun nyt ei tiedä mistä oikein oli kysymys.

MInun viesteissäni ei ollut mitään sellaista minkä vuoksi ne olisi pitänyt minun poistaa. Mutta suutuspäissäni näin tein. Suutuspäissäni olen ennenkin tehnyt jotain vastaavaa joten....sori tämä että poistin viestini.

Kysymys oli vain siitä, että kritisoin omalta kohdaltani tuollaisia Finlandia-juttuja hieman epäoikeudenmukaisina kaikkia ehdokkaita ajatellen. Sitten mainitsin siitä, että ehtivätkö tosiaan kaikki arvovaltaisen raadin jäsenet todella perehtyä jokaiseen noista albumeista vai vaikuttaako tilanteeseen sellainen ajatus, jonka toin avoimesti esille, että jospa palkinnon saaja sovitaan jo etukäteen sen saaman huomion ja sen perusteella, että sitä on hehkutettu mediassa kovastikkin. Yksi tälläinen josta on paljon puhuttu ja aivan oikeutetusti on Ville Tietäväisen Näkymättömät Kädet ja pari muutakin. Minä tunsin sympatiaa kaikkia Finlandia ehdokkaita kohtaan jotta heidän erinomaiset hengentuotteesa todella noteerattaisiin eivätkä ne jäisi nimekkäiden tekijöiden varjoon. Ja sitä pohdin, kuinka arvovaltaisen raadin henkilökohtaiset mieltymykset vaikuttavat tuleviin päätöksiin vai pitäisikö tilnne nähdä kokonaisuuksina sarjakuva albumin osalta. Enkä minä syyttänyt missään tapauksessa että näin olisi. Sanoin selväti ensimmäisessä viestissäni kun  kirjoitin, että taidan sohaista ampiaispesää kun hieman kritisoin Finlandia palkinnon jako tilaisuutta. Minulla oli siihen oikeus. Mutta sitten jotkut ottivat sen henkilökohtaisesti ja vastasin samalla mitalla kutsuen kvaakkia portaalina vellihousujen temmellyskentäksi ja muuta sellaista.  :-[ :-[ :-[ :'(
Muusta ei ollut kysymys. Tämä nyt selvennykseksi vielä kun tuntuu siltä, ettei nyt tiedetä mistä tässä osiossa oikein keskusteltiinkaan. Ja syy on minun nyt kun poistin suutuspäissäni viestini. Joten anteeksi pyytö tästä asiasta on paikallaan. Mutta kaikki muut jutut kirjoitan edelleen. Vellihousujahan me kaikki olemme joskus.
Ja loppu komenttina sanon vielä rohkeasti ja suoraan (uskaltaako täällä tätäkään enään sanoa ääneen ettei kenenkään herkkä hipiä saa pistoa), että on äärettömän vaikeaa kilpailuttaa sarjakuvia sen perusteella, mikä niistä on paras ja palkinnon arvoinen. Jokainen taiteijia on laittanut tarinaan ja sen kerrontaan osan omasta sielustaan joka varmasti puhuttelee erilaisia ihmisiä eri tavoin. Siksi koko tuollainen paremmuus kategoria pitäisi unohtaa ja lopettaa koko Finlandia palkinto.  Kiitos ja kumarus taiteilija veljet ja sisaret.
Hienoahan se n että annetaan tunnustusta ansioituneilla sarjakuva tekijöille albumien puitteissa. Mutta minusta jokainen heistä on palkinnon arvoinen ei vain yksi.
Avustava toimittaja Jari Lehtinen ehdotti ehkä hieman virne silmänurkassa, että minut nimetettäisiin joku vuosi palkinto-raatiin. Ottaisin pestin hyvin mielelläni vastaan ja antaisin palkinnon kaikille Suomalaisille sarjakuvan tekijöille en vain yhdelle.  ::)

Elämä jatkuu. Taidanpa kipaista hakemaan lohdutus pullaa Hakiksen kauppa-hallista. Suosittelen. Sieltä ylä-tasanteelta saa parhaat korvapuustit.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011 klo 11:21:31 kirjoittanut Orjan May »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #31 : 09.12.2011 klo 12:13:13 »
Eipä mitään. MINÄ olen jo päättänyt, että vuoden VMP (WCYD) -palkinnon saa ...tärätätäräm.... Vinoileva hiiri!!!

http://www.sarjakuvafinlandia.fi/teokset.html?details=276

Onnittelut Pauli Kinnunen ja Jaana Leppänen! Óle Òle!

Päätöksestä voi valittaa, mutta kertokaa minullekin että minne.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Miha

• Vieras
« Vastaus #32 : 09.12.2011 klo 12:37:46 »
Tämä ketju on jo itsessään palkinto koko suomen sarjakuva skenelle. Jatkakaa samalla tavalla!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #33 : 09.12.2011 klo 12:42:57 »
Tämä ketju on jo itsessään palkinto koko suomen sarjakuva skenelle. Jatkakaa samalla tavalla!

Itselleni suomin valtuuksin ojennan "Ei-Kari Leppäselle" -palkinnon Mihalle! Palkinto on verovapaa toisin kuin eräät ei-Finlandia-apurahapalkinnot.
- Barack Obama

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #34 : 09.12.2011 klo 15:03:37 »
Itsesensuuri on täällä toiminut, ei moderaatio.
Ossi, ajattele siltä kannalta, että yhteisöstä tulee parempi, kun konfliktit käydään avoimesti läpi.

Mutta topicciin; mua ihmetytti toi postuumi-ehdokas. Siis...Finlandia koskee sinä vuonna _julkaistuja_, ei tehtyjä sarjakuvia? Ihan tulevaisuuden varalta mietityttää, miten sitten jotkut nettisarjikset, jotka saattaa periaatteessa olla jo julkaistu?

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #35 : 09.12.2011 klo 15:12:32 »
Ossi, ajattele siltä kannalta, että yhteisöstä tulee parempi, kun konfliktit käydään avoimesti läpi.

Mutta topicciin; mua ihmetytti toi postuumi-ehdokas. Siis...Finlandia koskee sinä vuonna _julkaistuja_, ei tehtyjä sarjakuvia? Ihan tulevaisuuden varalta mietityttää, miten sitten jotkut nettisarjikset, jotka saattaa periaatteessa olla jo julkaistu?

Kyllähän Sarjis-Finlandian voittajateoksiakin on julkaistu jo ennen alpparimuotoon tulemista: Kiroileva Siili (kuten lähestulkoon kaikki strippisarjikset), Sarasvatin hiekkaa (kuten moni muukin pidempi sarjis)... eiköhän tuo tarkoita juuri albumimuotoista julkaisuajankohtaa.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #36 : 09.12.2011 klo 15:40:21 »

Oliko minun kommenttini mielipide suuntaan tai toiseen?

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #37 : 09.12.2011 klo 18:22:40 »
Haluatteko kuulla totuuden? Totuus on, että tämä pippalo on niin pientä suuruusluokkaa, että kukaan ei välitä.
Täällähän on perinteisesti välitetty runsaasti ja niin paljon että osalle on (aiemminkin) tullut Paha mieli TM.

Minäkin olen muuten kokenut Kvaakissa viime aikoin apainostusta omien mielipiteitteni, vieläpäperusteltujen sellaisten, sanomisesta. Ahistaa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #38 : 09.12.2011 klo 18:40:01 »
Huiman jännittävä asia vielä tiedoksenne; Tänä vuonna Salmiakki-Finlandia -palkinnon päättäjädiktaattori on itse Pertti Jarla!

Viime vuonna valitsija oli Juba, ja palkinto lipsahti Ruotsiin!

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Salmiakki+Finlandia+meni+Ruotsiin/1135263617844
- Barack Obama

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #39 : 09.12.2011 klo 21:40:41 »
Sarjakuva-Finlandia tarvitsee vielä joitain vuosia että se on vakavasti otettava palkinto™ , eipä sen puoleen samassa veneessä on muutkin maamme sarjakuva-alan palkinnot.

Täällähän on perinteisesti välitetty runsaasti ja niin paljon että osalle on (aiemminkin) tullut Paha mieli TM.

Minäkin olen muuten kokenut Kvaakissa viime aikoin apainostusta omien mielipiteitteni, vieläpäperusteltujen sellaisten, sanomisesta. Ahistaa.
elä nyt.
minulla on kroonisesti Paha mieli™®  ©  ilman mitään Tuomas Kyrö huumoreja ja internetissä nyt on mahdotonta aina ilmaista itseään selkeästi(ainakaan minun), mutta veikkaa että nuo mistä puhut ovat sarjastamme Vettä joka mäni sillan ali kauuuuan sitten.

Kyllä, minulle on kerrottu että sarjakuva ei ole mitenkään maailman tärkein asia ja ei sitä nyt nipottaa pidä, rennosti vaan.
En osaa, pysty saati halua tehdä niin.
Siltikin Jari Lehtinen on oikeassa: piirit on pienet ja juuri ketään niiden ulkopuolella ei kiinnosta puolen puupennin vertaa.

Sarjakuva-Finlandia kuitenkin osaltaan tuo mediahuomiota mikä on minusta hyvä asia.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #40 : 10.12.2011 klo 15:44:54 »
elä nyt.
No en en. Ei moiset palautteet minua oikeasti ahdista -kunhan soitin poskeani.

Saatu narina on ollut erinomaisen viihdyttävää ja ollut ns. "vain kärpäsen surinaa korvissani".

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #41 : 10.12.2011 klo 19:32:46 »
Siltikin Jari Lehtinen on oikeassa: piirit on pienet ja juuri ketään niiden ulkopuolella ei kiinnosta puolen puupennin vertaa.

Muutamien kirjasto- ym. reissujeni perusteella näyttää tosiaan siltä, että ei edes lukemista harrastava yleisö noin ylipäätään tunne kotimaista sarjakuvaa pätkän vertaa. Kiinnostusta toisaalta olisi, mikä tuntuu oudolta.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #42 : 10.12.2011 klo 19:44:53 »
Muutamien kirjasto- ym. reissujeni perusteella näyttää tosiaan siltä, että ei edes lukemista harrastava yleisö noin ylipäätään tunne kotimaista sarjakuvaa pätkän vertaa. Kiinnostusta toisaalta olisi, mikä tuntuu oudolta.

Yritän tässä juuri pähkiä miten tuon selittäisi yliopistoihmisille... menestyksen takaa tässä maassa vasta se, kun saa sarjakuvaansa lukemaan sellaiset ihmiset jotka "eivät lue sarjakuvia" ts. lukevat vain Aku Ankkaa ja tietty ViiviFingervirtasen (ja jos jotain, niin ostavat säälistä vähälahjaiseksi tulkitsemansa sukulaislapsen tuotoksia, joita eivät lue). 
- Barack Obama

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #43 : 10.12.2011 klo 20:00:30 »
Minusta VesaK on myös ikävä kyllä oikeassa ja kaikkein pahiten tässä kohtaa
menestyksen takaa tässä maassa vasta se, kun saa sarjakuvaansa lukemaan sellaiset ihmiset jotka "eivät lue sarjakuvia" ...... 

ongelmakohta korostettuna.
Sarjakuvan kuluttajia on vähän ja muille se menee kuten tässä taannoin yhtenä iltana akateemisella ollessa jossa allekirjoittanut ja paikan sarjakuvavastaava arvailtiin asiakkaalle kilvan mikä se "aikuisempaa kotimaista sarjakuvaa" poikaystävälleen etsivä oikein hakee.

Päädyttiin muuten Näkymättömiin käsiin, ylläri.

Mutta fiksun oloisen tyttölapsen ilme kun lueteltiin nimiä(kyllä, myös minä niitäkin joita en itse tekijöinä arvosta) oli että nuo nyt puhuvat urduksi ydinfysiikasta.
Eivät tunne sarjakuvaa tosiaan.
(no okei tuli iihen yksi wanhempi herra joka etsi TurSan antologiaa ihan nimellä Tois pual ruuttu, muttei vaan paikallistanut sitä)

Minusta kun lähtökohdan pitäisi olla että mitä tehdään ei tehdä "markkinoiden" tai "suomea ajatellen" vaan mikä on hyvää sarjakuvaa ja hyvä tarina.

Ehkä olen itsestäni poikkeuksellisesti optimisti kun uskon että siitä suuresta yleisöstä, kotimaassa kuin muilla mailla mustikoilla, löytyisi kuluttajia mutta se mitä tarjolla on NYT ei ole mitä hakevat.

Mutta olen näkevinäni merkkejä että asiaintila on muuttumassa(hitaasti, mutta kuitenkin).

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #44 : 13.03.2012 klo 12:58:51 »
http://www.sarjakuvafinlandia.fi/ajankohtaista.html

Näyttelijä Armi Toivanen valitsee vuoden 2012 Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinnon saajan valintaraadin asettamasta kärkikymmeniköstä, johon kuuluvat seuraavat teokset:

• Ahonen, JP: Villimpi pohjola - Kypsyyskoe (Arktinen Banaani)
  • Jeskanen, M. A.: Perkele - Myytillisiä tarinoita (WSOY)
  • Kallio, Pauli - Nuutinen, Christer: Kramppeja ja nyrjähdyksiä - Parempaa elämää (Arktinen Banaani)
  • Kallio, Pauli - Takalo, Tiitu: Ottopoikia ja työläistyttöjä (Tampereen museot)
  • Lusa, Satu: Kaunotar ja hirviöt (Omakustanne)
  • Musturi, Tommi: Neljäs Toivon kirja (Like)
  • Mäki, J. A.: Hermolomamatka (Like)
  • Pesämaa, Ilkka U.: Mein Hmpf (Suuri Kurpitsa)
  • Sailamaa, Anna: Paimen (Huuda Huuda)
  • Tietäväinen, Ville: Näkymättömät kädet (WSOY)

Vaimon poissaolo harmittaa. Muuten mainio lista.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2012 klo 13:00:49 kirjoittanut kaltsu »