Vahakselle oli mahdollista piirtää, siihen oli oikein työkalukin olemassa: kynäntapainen, jossa oli kärkenä pieni metallipallo, joka ei ilmeisesti repinyt vahaksen pintaa niin helposti kuin joku terävämpi piikki. Saattaa toki olla, että työkalu oli tarkoitettu johonkin ihan muuhun, mutta sellaisena sen mulle joku esitteli.
Vahakselle pystyi piirtämään, mutta aika yksinkertaisia kuvia, jonkun mainoksen tms muistelisin semmoiselle piirtäneeni. Jälki ei ollut kummoista, mutta eipä ollut vaatimustasokaan korkealla.
Kyllä vahakselle piirrettiin, mäkin tein ekat pienlehteni (siis kansakouluikäisenä, ennen näitä virallisesti bibliografioissani mainittuja) kaverini Severi Virolaisen "Nakkari"-sarjakuvazinen innoittamana suoraan vahakselle piirtäen, työvälineenä erinomainen oli kuivunut kuulakärkikynä. Muistan myös raapineeni vahasta "auki" lastalla ja sen jälkeen "piirtäneeni valkoista" aniliininpunaisella korjauslakalla. Mulla taitaa olla vieläkin sekalaisten värien joukossa pullo Rex-Rotaryn korjauslakkaa, ja vanhempieni vintillä lienee parikin myöhemmin 80-luvulla hankkimaani vahasmonistuskonetta (iso sähkökäyttöinen ja pieni veivattava), vahaksia ei kyllä enää varmaan ole.
Vahaksia pystyi myös valottamaan, mutta se oli kallista, ja vaati erikoisen laitteen. Helpompaa oli kopioida piirros käsin vahakseen valopöydän avulla. Mä muistan vielä 1983 tehneeni vahasmonistuskoneella Andy Warhol -henkisiä pitkiä sarjoja eri värisille pohjille violetilla spriivärillä "printattuja" naamoja.
Liimasidoksiinkin on koneita olemassa, sellaista en ole vaan käyttänyt.
Minäpä olen :-D
Ensimmäisessä työpaikassani, kun menin 15-vuotiaana töihin Oy Alko Ab:n omatarvepainoon, joka sijaitsi siinä missä EMIn konttori nyt, Kaapelitehtaan rannassa, käytin niin keskiselkänitojaa kuin liimasidoskonetta. Muistaakseni homma meni sunnilleen niin, että liimasidoskoneessa on rulla joka nostaa kiehuvaa kuumaliimaa altaasta, tiukkaan puristettu "kirja" liukuu rullan yli suoraan valmiiksi nuutatun avomen kansikartongin keskelle, ja kone puristaa kannet kiinni.
Kivi