Kirjoittaja Aihe: Ehdotus ...  (Luettu 2693 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTT

• Jäsen
Ehdotus ...
« : 20.09.2011 klo 10:11:08 »

Pistetäänpä vähän ”hämärä” kysymys. Jos haluaisi ehdottaa klassisen amerikkalaisen värillisen seikkailusarjakuvan julkaisemista jollekin kustantajalle niin mikähän olisi oikea osoite. Kuka kustantajista voisi olla varauksettomin ja mahdollisesti haluaisi tehdä todellisen kulttuuriteon (maailmanlaajuisesti). Tälläisessä kysymyksessä mikä kustantaja voisi olla ehdotuslistalla ensimmäisenä? Tyhjästä ei tarvitsisi lähteä.

Omakustanteista toimintaa harkitsisin jos olisi aikaa ja rahaa niin tehdä. Valitettavasti molemmat puuttuvat.

MTT

• Jäsen
Vs: Ehdotus ...
« Vastaus #1 : 20.09.2011 klo 11:19:23 »
Et kertonut mistä sarjakuvasta on kysymys. Ensimmäisenä lähtisin tutkimaan onko mikään yhtiö Suomessa julkaissut aikaisemmin oikeuksienomistajan sarjakuvia.

Taitaa olla viimeisin kerta Williamsin aikana joten siitä on tovi vierähtänyt :)

Uskoakseni oikeudet on Burne Hogarth Dynamic Media LLC:llä. Kyseessä on siis seikkailusarja Drago.

Minulla on monia hyviä argumentteja ja syitä miksi juuri tuo sarjakuva kannattaisi nyt julkaista. Jos ehdotatte hyviä ehdokkaita niin laitan heille tarkempaa tietoa asiasta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #2 : 20.09.2011 klo 11:22:16 »
Klassinen. Amerikkalainen. Ei oikein kuulosta lupaavalta... Värillisyys ja seikkailusarja eivät ole niin paha juttu, mutta jos sarjaa saa jotenkin englanninkielisenä, se syö suomilaitoksen myynnistä melko siivun.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

MTT

• Jäsen
« Vastaus #3 : 20.09.2011 klo 12:12:22 »
Klassinen. Amerikkalainen. Ei oikein kuulosta lupaavalta... Värillisyys ja seikkailusarja eivät ole niin paha juttu, mutta jos sarjaa saa jotenkin englanninkielisenä, se syö suomilaitoksen myynnistä melko siivun.

Viimeisin mustavalkoinen englanninkielinen joskin huonolaatuinen julkaisu on vuodelta 1985.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #4 : 21.09.2011 klo 08:24:17 »
Vielä niille jotka eivät Dragoa tunne. Tarzanin alkuaikojen kuvittaja Burne Hogarth loi vuonna 1945 noin vuoden kestäneen sarjakuvan DRAGOn. Sarja kesti vain noin vuoden ja loppui joidenkin erimielisyyksien takia. Kuitenkin tuohon omaan sarjaansa Hogarth laittoi parhaimman taitonsa ja sarja on hienoa katseltavaa ja luettavaa. Sarjaa ei ole suomessa julkaistu missään muodossa.

Itse olen pitänyt itse tätä yhtenä parhaana sarjakuvana niin kauan kuin olen sen huonolaatuisena mustavalkoisena painatuksena omistanut (Pasific Comics Club 1985).

Espanjassa on julkaistu karamellivärein väritetty laitos 70-luvun alkupuolella mutta tuossa väritys ei ole onnistunut, muutoin sarjasta on olemassa vain mustavalkopainatuksia. Hogarthin omia värityksiä ei ole julkaistu ikinä missään. Tämän käsityksen olen saanut myös amerikkalaisilta Hogarth tuntijoilta, olen ollut yhteydessä menneinä vuosina yhteen henkilöön joka hoiti Hogarthin perikunnan asioita. Materiaalia on erittäin vaikea hankkia tälläistä julkaisua varten joten se on varmasti verottanut kiinnostusta julkaisutoimintaan. Bill Blackbeardillä on ollut tästä sarjasta kokonaiset sanomalehtisivut mutta hän on lahjoittanut ne kaiken muun ohessa Ohion yliopistolle (The Ohio State University Cartoon Research Library). Lahjoitetussa kokoelmassa oli 2,5 miljoonaa sarjakuvaleikettä joten sen indeksointi kestänee vielä todennäköisesti vuosikymmeniä.

Vaikkakaan en ole löytänyt vertikaalimuodossa olevia tabloid sivuja olen nyt onnistunut kokoamaan täyden sarjan ns. ”full half” ja ”thirds” sunnuntaisivuja vuosien 1945-1946 amerikkalaisista sunnuntailehdistä. Tähän meni itse asiassa vajaa kymmenen vuotta.
Full half sivut on lähes täysin samoja kuin koko sivut, vain yleensä ensimmäisestä ruudusta on hiukan alareunaa jouduttu pudottamaan. Thirdseissä on taidetta hiukan enemmän jouduttu poistamaan sivukoon takia mutta ei niin paljon että se olisi liian häiritsevä.

Olisi hienoa nähdä suomessa julkaistavan tämä sarja ensimmäistä kertaa maailmassa alkuperäisin värein alkuperäisen 40-luvun sanomalehtijulkaisun jälkeen. Tässä olisi tilaisuus päästä myös suuren maailman otsikoihin ja samalla tehdä suuri kulttuutityö. Lähdemateriaali tähän olisi nyt helpostikin saatavilla.

MTT

• Jäsen
« Vastaus #5 : 21.09.2011 klo 20:42:21 »

MTT

• Jäsen
« Vastaus #6 : 22.09.2011 klo 18:10:43 »

Ok, kiitos. Pitää ruveta kyselemään josko kiinnostusta olisi, ainahan voi toivoa.

OM

• Jäsen
« Vastaus #7 : 22.09.2011 klo 19:33:55 »

Sinulla on erittäin kunnianhimoinen ja loistava idea tuossa, mistä kerroit. Lähde materiaalikin on valmiina jos oikein ymmärsin lukemani.
Olet tehnyt kovasti töitä saadaksesi tuota materiaalia kasaan.
Minustakin Hogartin Drago on sarjakuvataidetta isolla T-kirjaimella. Harmi vaan, että se on jäänyt hiukka niinkuin vähemmälle huomiolle vuosikymmenten aikana. Hogartin Tarzan kait on ollut aina jokaisen vannoutuneet sarjakuvataiteen ystävien sydämmissä. Sitä kuitenkin ihmettelen, ettei Drago ole saanut arvoistansa huomiota osakseen.

Pahaa pelkään, ettei Suomessa olla kiinnostuneita projaktistasi. Mutta minä olen kyllä iloinen siitä, että ainakin yrität. Tämä on ensimmäinen kerta ainakin minulle kvaakin historiassa, kun luen tälläistä mitä olet suunnitellut.
Mietin vaan, kuka kustantaja tai kekä olisi kiinnostunut tuollaisesta projektista.