Tämä kommenttini ei liity matkamiehen sarjakuva albumiin millään tavalla, mutta noin yleisesti. Jokaisen kannattaisi aika ajoin terästää taitojaan lukemalla ja katsomalla mallia taideoppaista, joissa opetetaan selkeästi piirtämään ihmisen kasvot. Pienillä nikseillä saa kasvoihin elävyyttä. Oppaita on pilvin pimein. Ja internetistä löytyy suorastaan mahtavia sivustoja, joista voi oppia piirtämään ihmisen kasvoja.
Kuten Ossi Hiekkala mainitsi, hevoset ovat hyvin vaikeita piirtää. Mutta kova harjoittelu ainoastaan tuo tuloksia. Joka päivä pitää piirtää. Joka päivä. Tämä täytyy muistaa.
Esimerkiksi Joonas piirtää lähes joka ikinen päivä aloittaen työpäivänsä klo 10 ja lopettaa klo 17.
Jos on pitkiä aikoja piirtämättä, luomisprosessi on vaikeaa ennenkuin saa taas viivan kulkemaan toivotulla tavalla.
Kannattaisi kokeilla myös muitakin työvälineitä kuin tussia. Luulen, että matkamies tekee sarjakuvansa pääasiassa tusseilla. Muitakin työvälineitä on kuin tussit. Minä taas inhoan tusseja, sillä niiden viiva ei ole lähellekkään siveltimen taianomaista kosketusta paperin pinnalla. Myös terillä piirrettäessä saa aikaiseksi kaunista viivaa. terillä piirrettäessä tekniikka on a ja o. Se ei aluksi ole helppoa, mutta ajan kanssa homma kyllä rulettaa. Mustanaamio piirtäjät Sy Barry ja Kari Leppänen tekevät paljon terillä ja musteella.
Lisäys klo 19.03: Piti sanomani vielä....että suun, nenän, silmien ja korvien piirtämiseenkin on netissä hienoja malliesimerkkejä. Niitä tutkimalla varmasti oppii piirtämään mainitsemani kasvojen elementit oikein suhteiltaan ja malliltaan. Silmiä, neniä ja korvia on suuri repertuaali erilaisia. Jokaisella on yksilölliset kasvon muodot ja piirteet.
Matkamies on saanut hyvää palautetta albuminsa puitteissa. Minusta se on myös arvostettavaa, että matkamies on ottanut huomioon saamansa pienen palautteen parannusehdotuksineen. Minä en tainnut sanoa mitään siihen liittyvää tällä kertaa.
Mutta se kyllä täytyy todeta, että hänellä on hyvin vilkas mielikuvitus ja hänen tarinansa ovat mielenkiintoisia kokonaisuuksia. Ehkä hän kirjoittaa käsikirjoituksia joskus muillekkin. Historian tuntemus ja kiinnostus sitä kohtaan hänellä on hallussa.