Spider-Man: The Complete Clone Saga Epic Book 1-5
Tuli kahlattua läpi koko surullisenkuuluisa kloonisaaga. Alunperin se ilmestyi Hämiksessä siihen aikaan, kun olin aktiivisemmin lukenut kyseistä julkaisua vajaan vuoden. Itseeni (n.12-13 vuotias varmaan siihen aikaan) se ei jättänyt kauhean suuria traumoja, kuten ehkä moneen muuhun lehteä pidempään seuranneeseen.
Mutta itse näihin kirjoihin. Marvel kokosi nämä viiteen paksuun albumiin. Suomessa tarinoita oltiin hypitty aika reilusti yli, mutta suurimmalta osin ihan aiheesta. Pahimmillaan tarinat olivat sekä tarinoiltaan, että kuvitukseltaan (useat vierailevat kuvittajat ja Ron Lim, joka ei mielestäni yhtään loistanut Hämiksessä) kauheaa kuraa. Päätaiteilijat Butler, Bagley, Lyle ja Buscema olivat kyllä loistavia ja veivät mukavalla aikamatkalle lapsuuteen, jossa juuri he olivat NIITÄ Hämispiirtäjiä itselleni. Itse "päätarinasta" oli loppupuolella hypitty todella paljon välistä, mutta hyvin se on aikoinaan Suomessa osattu editoida. Siltä osin albumisarja tarjosi uutta ja syventävää näkökulmaa tarinaan, mutta monet täytetarinat (liskostoori, Venom-spesiaalit ym.) olivat niin kammottavia, että en halua lukea niitä enää ikinä.
Summa summarum, ihan mielenkiintoinen lukukokemus ja trippi lapsuuteen, mutta tuskin tulee ainakaan vuosikymmeneen vierailtua noihin tarinoihin uudelleen.