Kirjoittaja Aihe: La Quête de l'oiseau du temps (Le Tendre & Loisel)  (Luettu 1820 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

muutanet

• Jäsen
Olen arkeologisilla kaivauksilla etsimässä syntyjä ja syviä ranskalaisten Serge
Le Tendren & Régis Loiselin epookista La Quête de l'oiseau du temps, joka on suomeksi kuta kuinkin Ajan linnun etsintä. Joka tapauksessa sen enkuksi käännetty versio on Roxanna (tiettävästi ainakin alkuperäiset neljä tarinaa sekä tarina #6 on julkaistu).

Suomeksi Régis Loiselilta on tullut ulos vain Peter Pan -tarinaa (3 osaa) sekä Hämärän juhlat, ellei sitten mukaan lasketa hänen panostaan Disney-animaatioihin Mulan (1998) sekä Atlantis (2001).

Sarjassa La Quête de l'oiseau du temps on ilmestynyt seitsemän osaa:
- #1 La conque de ramor: Charlie Mensuel (Dargaud, 1982 series) #1-#6 [1982]; kirjana 01/1983
- #2 Le temple de l'oubli: Charlie Mensuel (Dargaud, 1982 series) #14-#20
[1983]; kirjana 01/1984
- #3 Le Rige: Charlie Mensuel (Dargaud, 1982 series) #37-#42 [1985]; kirjana 11/1985
- #4 L'œuf des ténébres (kirjana 08/1987), Serge Le Tendre & Régis Loisel
- #5 L'ami Javin (kirjana 10/1998), Serge Le Tendre & Régis Loisel (teksti), Lidwine (kuvat)
- #6 Le grimoire des dieux (11/2007), Serge Le Tendre & Régis Loisel (teksti), Mohamed Aouamri (kuvat)
- #7 La voie du Rige (03/2010), Serge Le Tendre & Régis Loisel (teksti), Vincent Mallié (kuvat)

Olen saanut selville, että tarinan kaikkein ensimmäinen versio oli 12 sivuinen ja mustavalkoinen. Se ilmestyi ekan kerran Imagine (Rodolphe, 1975 series) #? [ranskal. fanzine] - fanzinea ei ehtinyt tulla ulos kuin kolme numeroa. Sama versio julkaistiin myöhemmin ranskalaisissa albumeissa #1 ja #2 pätkäistyneenä kahteen osaan (tosin ei kummankaan kirjan ekoissa painoksissa).

Alkuperäinen värillinen tarina julkaistiin siis Dargaudin uudellen käynnistämässä Charlie Mensuelissa niin kauan kuin lehti ilmestyi (ekat 3 tarinaa).

En ole löytänyt mistään tietoa, kuinka sarja jatkui. Régis Loisel itse piirsi vielä yhden tarinan, mutta kolme viimisintä taiteili aivan toinen herra (Loisel toimi Le Tendre oheella tarinoiden käsikirjoittajana).

Minua kiinnostaakin, missä noi viimeisimmät tarinat on julkaistu ennen albumiversiota. Tarina #4 tuli 2 vuotta alkuperäistä trilogiaa myöhemmin. Samoin tarinat #5 (1998), #6 (2007) ja #7 (2010) julkaistiin suht pitkällä aikavälillä. Koko eepos on julkaistu Dargaudin alla, mikä viittannee siihen, että niiden alkup. paikka löytynee samojen siipien alta.

- Muutanet

KaiketsuZ

• Jäsen
Vs: La Quête de l'oiseau du temps (Le Tendre & Loisel)
« Vastaus #1 : 21.05.2015 klo 23:53:49 »

Syyskuun puolivälissä olisi jättikokoista kovakantista tarjolla Titan Booksilta. Forbidden Planet ilmoittaa pituudeksi 232 sivua, eli varmaan alkuperäinen 80-luvun neljän albumin sarja + jotain ylimääräistä. ???

http://www.forbiddenplanet.co.uk/quest-for-time-bird

(Druilletin The 6 Journeys of Lone Sloane uudelleenjulkaistaan kuukautta aikaisemmin)

tertsi

• Vieras
Vs: La Quête de l'oiseau du temps (Le Tendre & Loisel)
« Vastaus #2 : 22.05.2015 klo 00:01:58 »
Nuo post-Loisel albumit on mun ymmärtääkseni piirretty suoraan albumeiksi.

Enkkuversio on oikein tervetullut. Hyvä, Titan!!!
« Viimeksi muokattu: 22.05.2015 klo 00:17:17 kirjoittanut Tertsi »