Kirjoittaja Aihe: Weed - Hopeanuolen poika  (Luettu 7795 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

haplo

• Jäsen
Weed - Hopeanuolen poika
« : 06.09.2011 klo 09:01:18 »
Anime-lehti uutisoi Hopeanuolen jatkon, Weedin, alkavan Punaiselta jättiläiseltä joulukuussa kahden osan voimin.

Pitkä sarja on kyseessä, yhteensä 60 osaa! Eihän tämä mikään ennätys ole edes Suomen mittakaavassa, mutta jonkin aikaa saadaan sarjaa seurata. Yllätyskään uutinen ei ole, jos kerran tekijä Takahashi Suomeen saakka saatiin vierailulle, ei Hopeanuolella voi huonosti mennä.

Kiinnostava tapaus, vaikka pituus hieman hirvittää. Animea olen katsonut vain ensimmäisen jakson ja siitä en pitänyt. Lisäksi Hopeanuolessa pituus on saatu kutakuinkin rajattua sopivaksi, yhtään pidempi kävisi jo puuduttavaksi. Toivotaan kuitenkin että Weed vetää tarinansa kunnialla läpi.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Weed - Hopeanuolen poika
« Vastaus #1 : 06.09.2011 klo 10:46:43 »
That's it. Olen tuomittu viettämään köyhiä päiviä koko loppuikäni, mikäli tuo sarja etenee loppuun asti. Äh. Pakko jättää ostamatta. En pitänyt Weed tv-sarjasta, joten en usko että pidän sarjakuvastakaan. Luoja. Eikö yksikään kustannusyhtiö halua ajatella minun rakasta lompakkoani?
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Antti Valkama

• Jäsen
« Vastaus #2 : 06.09.2011 klo 21:30:15 »
Ei se kerralla paljoa kirpaise, kalliimpaakin kamaa löytyy... Ja aina voi tulla coneihin ostamaan jälkikäteen. Tällä hetkellä vanhat osat lähtevät hintaan kympillä kolme. Paljoa sen halvempaa sarjakuvaa ei saa, jos ei osta kovasti käytettynä.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #3 : 24.01.2012 klo 11:51:47 »
Weed on nyt arvosteltu Kvaakissa: http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=1724

Pitkä sarja, josta kahden ensimmäisen osan yhtäaikainen julkaisu oli kustantajalta oikea päätös. Ensimmäinen osa ei oikein antanut vielä mitään kuvaa sarjasta, toinen sai jo kiinnostumaan. Suurin kysymysmerkki on sarjan pituus, sillä sitähän riittää kuudenkymmenen osan verran.

Soveltaja Kolmonen

• Uusi jäsen
« Vastaus #4 : 07.02.2012 klo 16:01:28 »
5-vuotiaasta lapsosesta saakka Hopeanuolta fanittaneena voin sanoa, että älkää ihmiset missään nimessä verratko Weed animea ja mangaa toisiinsa. Anime on suoraan sanottuna täyttä skeidaa, mutta manga on ainakin ensimmäisen kolmen osan perusteella yllättänyt minut. (En siis ole Weediä, enkä kyllä Hopeanuoltakaan, mangana lukenut ennnenkuin ne suomennettiin.)

Vannoutuneena Hopeanuolifanina en pitänyt muunmuassa siitä, että Weedillä on kaksi veljeä, ja omasta puolestani tarina olisi voinut loppua siihen puoleenväliin, 30 osaan, johon saakka Punainen Jättiläinen alustavasti on Weediä suomentamassa. Koko sarjaa ei siis suomenneta, mikäil se ei myy hyvin.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2012 klo 16:03:39 kirjoittanut Soveltaja Kolmonen »

haplo

• Jäsen
« Vastaus #5 : 07.02.2012 klo 16:17:05 »
5-vuotiaasta lapsosesta saakka Hopeanuolta fanittaneena voin sanoa, että älkää ihmiset missään nimessä verratko Weed animea ja mangaa toisiinsa. Anime on suoraan sanottuna täyttä skeidaa, mutta manga on ainakin ensimmäisen kolmen osan perusteella yllättänyt minut.

Tällaista olen kuullut muualtakin, mutta en ottanut vertailua arvosteluun kun oma Weed-animen katsominen tyssäsi ensimmäiseen jaksoon. Mutta enpä minä muutenkaan juuri animea kuluta.

Eräässä toisessa arviossa Weediä ja Hopeanuolen Giniä verrattiin osuvasti. Siinä missä Takedan ukko kouli Hopeanuolessa Ginistä kovin käsin osaavaa karhukoiraa, tuntuu Weed oppivan kovaksi luuksi kuin itsestään. Häiritsevää, ja vie kyllä hieman tehoa sarjasta. Mutta olihan tähän suuntaan viitteitä jo Hopeanuolen viimeisten osien susi-juonikaaressakin. Hahmot oppivat uutta ja voimistuivat sitä rataa ettei perässä meinannut pysyä.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 07.02.2012 klo 22:46:46 »
Tällaista olen kuullut muualtakin, mutta en ottanut vertailua arvosteluun kun oma Weed-animen katsominen tyssäsi ensimmäiseen jaksoon. Mutta enpä minä muutenkaan juuri animea kuluta.

Minä lopetin siinä kohtaan kun minun lapsuuteni sankarin päälle paskottiin. Weed sarjassa yksi konnista tulee, ja paskoo Hopeanuolen eteen, ja käskee Hopeanuolen syödä tämän. Tämä toimi mielestäni liian suurena vertauskuvana koko sarjalle: Syödään kakkaa. Käsketään vanhan ja hyväksi todetun syödä kakkaa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #7 : 08.02.2012 klo 09:40:09 »
Tuo mainitsemasi kohtaus ei ollut entuudestaan tuttu minulle, mutta kuulostaa varsin voimakkaalta. Voisi olla jopa onnistunut, sillä se varmasti herättää tunteita muissakin kuin sinussa. Mutta toteutushan se ratkaisee kaikkein potentiaalisimmissakin tapauksissa.

Kohtaus vaikuttaa sellaiselta, jossa japanilaisen huumorin erot verrattuna suomalaiseen näkyy selkeästi. Täytyy kommentoida tuota lisää jos tulee joskus omalle kohdalle vastaan.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 09.02.2012 klo 07:55:49 »
Tuo mainitsemasi kohtaus ei ollut entuudestaan tuttu minulle, mutta kuulostaa varsin voimakkaalta. Voisi olla jopa onnistunut, sillä se varmasti herättää tunteita muissakin kuin sinussa. Mutta toteutushan se ratkaisee kaikkein potentiaalisimmissakin tapauksissa.

Kohtaus vaikuttaa sellaiselta, jossa japanilaisen huumorin erot verrattuna suomalaiseen näkyy selkeästi. Täytyy kommentoida tuota lisää jos tulee joskus omalle kohdalle vastaan.

Suomessa on minusta aivan samanlaista huumoria, mutta se huumori ei nyt ollut se pointti. Vaan koko kohtaus on kaikin tavoin typerä. Ja jos sitä ihan tosissaan pitää jonkinlaisena taiteena, niin minun täytyy kyllä ihmetellä mielenterveyttä...

haplo

• Jäsen
« Vastaus #9 : 09.02.2012 klo 10:22:55 »
En tosiaan tunne kohtausta, niin tuo vertautui minulle nyt lähinnä japanilaisen populaarikulttuurin kakka- ja pissa-aspekteihin ja siellä etenkin huumoriin johon on tullut törmäiltyä viime aikoinakin. Se hieman yllätti esimerkiksi kun Weed-mangan ensimmäisessä tai toisessa osassa tehdään pierusta huumoria. Eroja huumorissa, ja sanomasi kohtauksen perusteella myös vakavampien kohtausten rakentelussa, siis mielestäni löytyy Suomen ja Japanin välillä. Toki mutuna tuntuvat olevan lähempänä toisiaan kuin esimerkiksi Japanin ja Yhdysvaltojen välillä, millä kaverin kanssa selitettiin itsellemme One Piecen taannoista hidasta julkaisutahtia VIZin toimesta. Tosin, tiedä tuosta päättelyn osuvuudesta.

Antti Valkama

• Jäsen
« Vastaus #10 : 09.02.2012 klo 10:51:19 »
Ja jos sitä ihan tosissaan pitää jonkinlaisena taiteena, niin minun täytyy kyllä ihmetellä mielenterveyttä...

Itse oletan, että valtaosa japanilaisista piirtäjistä katsoo ensisijaisesti olevansa tarinankertojia, ei taiteilijoita. Eivät nuo välttämättä kokonaan eri juttuja ole, mutta painotuksessa on uskoakseni eroa.

Ihan mielenkiintoista sinänsä, kuinka jotkut jutut voivat herättää varsin voimakkaita fiiliksiä. Olisiko tapahtuma tuntunut typerältä missä tahansa sarjakuvassa vai nimenomaan Weedissä?

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 09.02.2012 klo 11:19:41 »
Ihan mielenkiintoista sinänsä, kuinka jotkut jutut voivat herättää varsin voimakkaita fiiliksiä. Olisiko tapahtuma tuntunut typerältä missä tahansa sarjakuvassa vai nimenomaan Weedissä?

Olisi. Missä tahansa mediassa ylipäätään. Kelaa jos Die Hard 1:ssä se konna oiskin yhtäkkiä paskonut Bruce Willisin eteen ja käskenyt tätä syödä paskansa. Ei kyse ole siitä, ettenkö ymmärrä tuollaista huumoria, mutta enhän minä voi perkele ottaa tosissani pahista joka paskoo sankarin eteen.

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #12 : 09.02.2012 klo 14:27:57 »
En ole koskaan lukenut sivuakaan Hopeanuolta tai Weediä, joten en tunne tuota kohtausta tai sarjojen yleisilmapiiriä mitenkään, mutta minulle ei tullut kohtauksen kuvailusta ensimmäisenä mieleen huumori vaan alistaminen ja nöyryyttäminen. Oliko kohtaus siis tarkoitettu vitsiksi, vai tapahtuiko se esim. sen jälkeen, kun Hopeanuoli on vaikka piesty jossain tappelussa?

Soveltaja Kolmonen

• Uusi jäsen
« Vastaus #13 : 09.02.2012 klo 21:12:29 »
Oliko kohtaus siis tarkoitettu vitsiksi, vai tapahtuiko se esim. sen jälkeen, kun Hopeanuoli on vaikka piesty jossain tappelussa?

Kyse on ollut siitä, että Hougen (pahis) päästää Hopeanuolen, Johnin ja Akamen sillä ehdolla pakoon, että Hopeanuoli suostuu syömään tämän ulosteen. Hougenilla oli siis mukanaan valtava armeija, jolle kolme koiraa ei mitenkään voinut pärjätä. Lisäksi Hougen otti panttivangikseen erään narttukoiran, joka oli auttanut Hopeanuolta.

Kirjoitin siis vastaukseni lähinnä animen pohjalta, joka käsitääkseni on tässä kohtauksessa sama kuin mangassa.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #14 : 10.02.2012 klo 17:56:21 »
Tässähän tuli muuten osittain paljastetuksi eräs asia, joka jää vielä ainakin kahden osan jälkeen hämärän peittoon. En meinannut huomatakaan, sillä olen lukenut Weediin liittyen joitakin juonipaljastuksia.Tämä nyt puheessa oleva kohtaus ei tosin ennen tätä keskustelua ole kohdalleni osunut.

Mitä tulee siihen kohtaukseen, jonka kautta tämä vertautui minulle osittain humoristiseksi, se on Hiroshiman pojasta. En muista onko kohtaus suomeksi tulleiden kahden osan aikana, mutta jossakin osassa eräs lapsista tekee muistaakseni kiusaajilleen pilkkaa ja virtsaa näitä kohden. Vaikka kohtaus oli vakava, kuten koko sarjan yleisilmapiiri, mukana oli myös huumorin vivahde. Ajattelin tämän Weedin kohtauksen hieman saman kaltaiseksi. Nyt tiedän paremmin.