Valkoisenkin auton pintaan tulee valoja ja varjoja.
Tai ehkä pikemminkin heijastuksia ja varjoja. Maalattu pinta tai kiilloitettu metalli kun yleensä heijastaa hieman niitä värejä (sen värisiä valonsäteitä) joita siihen osuu.
Eli pinta ikään kuin sävyttyy ympäristön ja valaistuksen mukaan. Ja erilaiset pinnat heijastavat eri tavalla. On esimerkiksi korkeakiiltoista (kuten kromi ja kiillotettu maalattu pelti) ja mattaa.
Asia ei siis ole ihan yksinkertaisilla peukkusäännöillä loppuun asti ratkottu. Jos haluaa ymmärtää ja pyrkiä realismiin, pitää joko löytää mallikuva tai ymmärtää erilaisten valonlähteiden ja pintamateriaalien päälle. Jopa mallikuvien ja pienoismallien kanssa pitää oppia näkemään
värikonstanssi-ilmiön taakse, jos meina tehdä viimeisen päälle.
Noiden kanssa kun alka hifistellä homma käy äkkiä työlääksi, siksi juurikin jonkun ruosteen, kuran, ralliraitojen, lommojen yms. yksityiskohtien lisäily on se helpompi tie saada pintaan elävyyttä.
