Kirjoittaja Aihe: The Cisco Kid  (Luettu 12503 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: The Cisco Kid
« Vastaus #30 : 14.09.2024 klo 17:34:34 »
Hieman nimistä. Uudessa albumissa on värikäs roisto nimeltä Red Riata. Hänen ensiesiintyminensä ei ole albumin ”Red Riata” -nimisessä tarinassa. Englanniksi on olemassa vanhempi tarina samalla nimellä ”Red Riata”.

”Black Ghost” -tarinan nimi on jostain syystä otsikoitu suomeksi ”Mustaksi ratsastajaksi”. Miksi? Onko se muka uhkaavampi tyyliin Tolkienin Mustat ratsastajat? Seikkailussa kuitenkin lukee ”aave” eikä ”ratsastaja”.

Miten muuten te sanotte sanan ”Cisco”? Itse olen aina sanonut sen ”Kisko”, eli ”c” on ollut minulla ”k” niin kuin ”Conanissa”. Yritän opetella sanomaan ”Sisko”, koska Siscohan on lyhenne Franciscosta, jonka kyllä olen osannut ääntää oikein ”Fransisko”. Mutta ”Sisko” on suomeksi hieman sekoittava sana; joku voi luulla päähenkilöä naiseksi. Varmaan siksi sarjan nimi on ollut täällä myös ”Frisco Kid”.

Etranger

• Transvisionary tramp
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 14.09.2024 klo 23:04:28 »
Miten muuten te sanotte sanan ”Cisco”? Itse olen aina sanonut sen ”Kisko”, eli ”c” on ollut minulla ”k” niin kuin ”Conanissa”. Yritän opetella sanomaan ”Sisko”, koska Siscohan on lyhenne Franciscosta, jonka kyllä olen osannut ääntää oikein ”Fransisko”. Mutta ”Sisko” on suomeksi hieman sekoittava sana; joku voi luulla päähenkilöä naiseksi. Varmaan siksi sarjan nimi on ollut täällä myös ”Frisco Kid”.

Ennen wanhaan olisin sanonut "kisko", niin kuin varmaan lähes kaikki suomalaiset, mutta viime vuosien latinalais-amerikkalais-(nais)-vaikutuksen alaisena olen oppinut lausumaan sen "siskona".

Eikö se mene jotenkin niin että ci- ja ce- yhdistelmissä 'c' lausutaan pehmeänä ässänä, mutta ca-, co- ja cu- sitten kovana koona?

Niin kuin italian kielessäkin.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #32 : 14.09.2024 klo 23:25:05 »
Niin kuin italian kielessäkin.

Juuri niin.

Secos-Bill

• Jäsen
« Vastaus #33 : 19.09.2024 klo 23:08:19 »
Miten

Sisskou.

Maailman parhaiten piirretty sarjakuva.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #34 : 24.09.2024 klo 17:05:46 »

Nooh… loistavia taiteilijoita on monia. Toth, Miller, Bolland, Corben, Byrne, Williamson ym. ym. Jos katsotaan vain realistista tyyliä ja strippisarjoja niin kuin Cisco Kid, niin itse pidän taiteeltaan vähintään yhtä hyvinä Prinssi Rohkeaa, Flash Gordonia ja Modesty Blaisea ensimmäisillä piirtäjillään. On mahdotonta sanoa mikä on paras.

Luin pitkästä aikaa, varmaan 30 vuoden tauon jälkeen, vanhan Cisco Kid -albumin. Siinä on paremmat juonet kuin muistinkaan ja väittäisin, että paremmat kuin uudessa albumissa, jonka tosin olen vasta vain vilkaissut läpi.

Stripissä 4.7.1951 – Yhdysvaltain itsenäisyyspäivänä – on harvinainen viittaus juhlapäivään. Uudisraivaajat juhlivat intiaanien uhan päättymistä. He huutavat, kohottavat käsiään ja paukuttavat astioita. Eräs mies tokaisee kolmelle muulle miehelle: ”Tiedättekö mikä päivä tänään on? Onnenpäivämme on heinäkuun neljäs!” Kyllähän juhlapäiväviittauksia on melko usein sanomalehtien huumorisarjoissa, mutta harvemmin seikkailusarjoissa.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #35 : 24.09.2024 klo 19:24:41 »
Sisskou.

Onhan se. Ainakin parhaiten piirretty lännensarjakuva.

Comics Journalissa on erinomainen, ja pitkä, juttu Cisco Kidistä. Klikatkaa jutun kuvat isoksi ja nauttikaa...

The Astonishing Visual Narration of The Cisco Kid – Beyond the Boundaries of Story

MarXus

• Jäsen
« Vastaus #36 : 06.10.2024 klo 10:04:14 »
”Sisko” on suomeksi hieman sekoittava sana; joku voi luulla päähenkilöä naiseksi.

Jäin miettimään että millaisessa tilanteessa tällainen väärinkäsitys voisi syntyä? Vai yhdistetäänkö c-kirjaimia sisältävä nimi Cisco yleisesti naishahmoon?  :D

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #37 : 06.10.2024 klo 12:44:21 »
Hmm... sanaa ääneen lausuttaessa?

Timo

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #38 : 06.10.2024 klo 18:25:32 »
Minäkään en ymmärtänyt MarXusin kommenttia. Siskohan on sisar ja myös naisen nimi. Vastaavasti jos näkee (korjaan sanan:) kuulee, että sarjakuvajäniksen nimi on Veli Kani, olettaa herkästi, että hahmo on mies.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2024 klo 18:59:29 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

MarXus

• Jäsen
« Vastaus #39 : 06.10.2024 klo 22:00:19 »
Niin, ehkä sarjan nimi voi jossain keskustelussa esiintyä ohimennen ja siitä jää sitten sitä tuntemattomalle väärä käsitys. Tuntuu vain erikoiselta että tuollaisen mahdollisuuden takia sarjaa julkaistaisiin eri nimellä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #40 : 07.10.2024 klo 19:44:33 »
MarXus: Olet oikeassa. Googletus paljasti, että jostain syystä sarjaa on julkaistu Frisco Kid -nimellä myös Ruotsissa. Ei mitään hajua mikä tähän voisi olla syynä.

Näköjään muuten on olemassa myös Frisco Kid, joka ei ole Cisco Kid. Koominen, unohduksiin vaipunut lännenfilmi The Frisco Kid julkaistiin vuonna 1979. Siinä toisessa pääosassa oli Harrison Ford.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #41 : 08.10.2024 klo 11:45:59 »
Koominen, unohduksiin vaipunut lännenfilmi The Frisco Kid julkaistiin vuonna 1979. Siinä toisessa pääosassa oli Harrison Ford.

Ei se kovin unohduksiin ole vaipunut, koska siitäkin on olemassa suomalainen DVD-julkaisu, jota näkee kirppareilla aika usein.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #42 : 28.11.2024 klo 20:40:58 »
Ellei Villi länsi näyttänyt tältä, sen ainakin olisi pitänyt näyttää.

Upeasti kehystetty ruutu, johon on saatu syvyysvaikutelmaa taiteellisilla "tempuilla".

« Viimeksi muokattu: 28.11.2024 klo 20:42:41 kirjoittanut Lurker »