Minuun vaikuttaneita sarjakuvapiirtäjiä ovat ainakin;
Franquin, huumorisarjakuvan mestari. Yhdessä välissä Franquinin vaikutus näkyi aika läheisesti töissäni, mutta ajautuessani kauemmaksi huumorivaikutteista vaikutus on lieventynyt. Välillä tosin yllätän itseni piirtämässä Niilo Pielisiä (jota en vieläkään hallitse. Niilo on varmasti maailman vaikeiten piirrettävä sarjakuvahahmo!).
Jack Davis, mies joka hallitsee kaiken. Voisi sanoa, että kyseessä on piirtäjä vailla vertaa. Miehen piirtämät EC-sarjakuvat ja suurin osa Mad-tuotoksista ovat aivan omassa luokassaan. Erityisen innoittavaa on hänen tussaamisensa, jossa sivellinviiva poukkoilee räjähtävästi. Myöskin hänen vesivärijälkensä on erinomaista, ja sitä voin myöntää kopioineeni parikin kertaa.
Craig Thompson. Hänet näen itse suurimpana vaikutteenani. Käytännössä täydellistä sivellintyöskentelyä. Oma tyylini on ajautunut lähelle häntä luultavasti juuri siveltimen käytön ja hieman samankaltaisen kehityskaaren kautta (sarjakuvamaisista hauskoista hahmoista realistisempaan ilmaisuun).
Inoue Takehiko. Hänen työssään näkyy paitsi rautainen taito, myös jatkuva kehittyminen. Yritän itse pyrkiä samaan edes ajatustasolla.
Yhteen väliin olin lisäksi kova Fábio Moon-fani (pidän hänen töistään edelleen). Sitten on tietysti ylittämätön Jean Giraud/Moebius. Ja päälle toistakymmentä vanhaa amerikkalaista kuvittajaa/sarjakuvapiirtäjää. Ja miljoonia muita. Heistä ei sen enempää.
Luulen, että parin vuoden päästä lista on taas erilainen.