Author Topic: Lukisitko tämän?  (Read 8423 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
Re:Lukisitko tämän?
« Reply #15 on: 30.07.2004 klo 13:00:21 »
Mieluummin mennyt aikamuoto koko ajan: "tiedettä palvovat mekit muovasivat kiehonsakin konemaisiksi". Mutta tämä lienee puhdas makuasia.

Ei ole, minä kerron nyt objektiivisen totuuden.

Koska alemmat ruudut kuvaavat tämänhetkistä (siis vuoden 2232) tilannetta, preesens ja perfekti ovat oikeat aikamuodot niihin. Tämä ulottuu toisen ruudun alla olevaan laatikkoon, koska se aloittaa virkkeen, joka jatkuu alemmissa laatikoissa. Käytetään perfektiä:

Siirtokuntien väki on jakaantunut moniin ryhmiin...

Nyt aikamuodon muutos edelliseen laatikkoon nähden saa tämän lauseen tuntumaan irralliselta. Tehdään aikasuhteita selventävä lisäys:

Vuosien saatossa siirtokuntien väki on jakaantunut moniin ryhmiin...

Ydinsota voi olla paljon tehokkaampi käytettynä, jossakin sivulauseessa ikäänkuin ohimennen sanottuna, kuin heti ensimmäisessä ruudussa kaiken selittävänä.

Mutta kyse ei ollut vain ydinsodasta, vaan kuudesta ydinsodasta. Se viestii tehokkaasti siitä, että tuntemamme maailma on mennyttä, ja nyt on kyse jostain aivan muusta. Toisaalta tämän scifi-fantasiamaailman kytkeminen meidän maailmaamme heti alussa mahdollistaa joidenkin tuttujen asioiden mukaan tuomisen myöhemmin, ilman että lukijasta tuntuu, että häntä on jotenkin huijattu.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Jukka

• Jäsen
« Reply #16 on: 30.07.2004 klo 13:59:09 »
Jos tarinassa kerran käy ilmi, että nämä ihmiset asuvat asteroideilla ja jakautuvat näihin kahteen leiriin, niin eikö se ole jo selkeä merkki siitä, että tuntemamme maailma on mennyttä ja kyse on jostain aivan muusta. Ja jos kyse kuitenkin on ihmisistä niin ei kai tuttujen asioiden mukaan tuominen ole mitenkään poisuljettua, vaikka ei kaikkea ei heti kerrottaisikaan. Lukija kuitenkin tietää mistä ollaan lähtöisin.
Makuasioita nämäkin tietysti, mutta liika alleviivaaminen tuntuu minusta aina jotenkin liian helpolta ja b-elokuvamaiselta ratkaisulta. (ellei siihen sitten tietoisesti pyritä)

Olkoonkin, että kyse on kuudesta ydinsodasta ja luultavasti vain taustatiedosta ja kehyksestä varsinaiselle tarinalle, joka voi sitten kehittyä mihin suuntaan tahansa. Ainakin minua lukijana kiinnostaa enemmän lukea eteenpäin ja nyppiä tiedonmurusia sieltä täältä, kuin saada ne kaikki kerralla.
Ääh, tulipa taas sanottua sama asia moneen kertaan.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #17 on: 30.07.2004 klo 14:31:11 »
Lukisin. Riippuen miltä jatko näyttäisi niin voisin jopa jotain maksaa lukukokemuksesta.

Aloitus on toimiva. Muitakin tapoja toki on aloittaa tällainen tarina mutta tällainen taustojen esittelykin toimii. Sanoisin että tuo on riittävän mielenkiintoinen aloitus ja se miten hyvä tuo aloituksena riippuu myös siitä millainen itse tarina lopulta on mutta tuosta on hyvä lähteä liikkeelle.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Reply #18 on: 30.07.2004 klo 20:03:12 »
Kari Leppänenhän tuosta mieleen ensimmäisenä tulee. Miehen työt eivät tosin ole minulle koskaan kolahtaneet, mutta mainiolta old-school- scifiltähän tuo vaikuttaa. Perinteet kunniaan :D
Ruutujen sijoittelua korjaisin kuitenkin raskaalla kädellä. Hieman rautalankamainen tyylisi toimii mainiosti, mutta suuret välit ruutujen välillä tuovat jotenkin tyhjän kokonaiskuvan. Tietokoneella piirretyt ruudut ovat hieman turhan... öh... koneelliset.
Mutta hyvää työtä jokatapauksessa!
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Markustus

• Jäsen
« Reply #19 on: 31.07.2004 klo 12:59:15 »
Varmasti lukisin. Hyvältä näyttää. Paitsi vuosiluku. Kahdensadan vuoden kuluttua? Tuskin. Itse sioittaisin tapahtumat vähintään 2500-luvulle. Kun ajattelee, miten nykyinen kehitys on mennyt eteenpäin kahdessasadassa vuodessa, ja jatkaa mielessään samaa tahtia parisataa vuotta eteenpäin, ei ihan päästä tuohon.

Paitsi jos lähivuosina planeettamme kokee jonkun tieteellisen läpimurron, joka sysää tieteen jälleen nopeaan kehitykseen. Kuten höyrykone joku aika sitten?

Pah. Unohtakaa äskeinen. Hyvä tuo on noinkin
Heippa

Jouni Ahola

• Jäsen
« Reply #20 on: 31.07.2004 klo 20:06:39 »
Kyllähän tätä lukisi, ja varmasti ostaisi, vähintäänkin sen vuoksi että en ole vielä yhtään suomalaista sarjakuvaa hankkinut. :) (Pitäisi ruveta tilailemaan suomalaisia omakustanteita jostain...)

Tyyli on kyllä vähän liian pelkistettyä makuuni, mutta enpähän tykännyt Herrasmiesliigan kuvituksestakaan ennen kuin ostin (ja onneksi ostinkin) kakkosläpyskän matkalukemiseksi.. Tosin mukavan tasainen tyyli sinulla kuitenkin.

Aihekin vaikuttaa tarpeeksi mielenkiintoiselta. Kunnon kikkeliscifiä sen olla pitää, hähää. :D Mitä mahtipontisempi, sen parempi.

Topsu

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #21 on: 03.08.2004 klo 01:32:11 »
Nuo tekkien ja biojen esittelyruudut tuntuvat vähän "virallisilta". Voisi olla kiinnostavampaa, jos niissä näytettäisiin mies-nainen-arkkitehtuuri-kaavan sijaan esim. jokin kulttuurien piirteitä kuvaava "kohtaus" tyyliin mekkejä suunnittelemassa jotain kyberjuttuja, ja bioja... ööh... halaamassa puita tai jotain.

Muuten on sanottava, että kallistun samaan suuntaan Jukan kanssa. Minusta on mielenkiintoisempaa, kun hahmojen ja maailmojen taustat ujutetaan osaksi kerrontaa sen sijaan, että ne tarjoillaan "sellaisenaan".

Esimerkiksi tähän tyyliin: Bio-tyttö herää, ja biokulttuuri esitellään lukijalle tämän aamutoimien kautta. Sitten aamupalalle, ja perheenjäsenet vaihtavat muutaman sanan päivän suunnitelmistaan: "Minä en kyllä yhtään tykkää siitä, että sinä pyörit niiden tekkien porukoissa" "Minähän tapaan ketä haluan! Ette te minua määräile!" "Etkö sinä tyttö tajua, että tekit tuhosivat koko Maapallon! Teknologia on syöpä joka <jne>" "Mutta minä rakastan Dirkiä!" <juoksee itkien puutarhaan>

Näin Romeo/Julia -juonirakennelma on alustettu, biokulttuuri esitelty ja bio/tek -konflikti tuotu esille, ja samalla juoni etenee koko ajan. Seuraavassa kohtauksessa esitellään tekit, ja kulttuurien ja historian detaljeja tarkennetaan sitä mukaa, kun tarina niitä vaatii.

Toinen jekku, jolla ekspositio voi olla vähän suorempaakin, on ns. "tyhmä päähenkilö"-strategia: päähenkilö tulee menneisyydestä/ tulevaisuudesta/ muusta kulttuurista tai kärsii muistinmenetyksestä tms. Näin hän on yhtä pihalla ympäröivästä maailmasta kuin lukijakin, ja hänelle pitää koko ajan selittää, miten homma toimii. Samalla päähenkilöstä voi helposti tehdä salaperäisen hahmon, jonka taustoja paljastellaan vähän kerrallaan, ja lukijoiden mielenkiinto säilyy. Harry Potter on tästä hyvä esimerkki.

Muutenkin se, että aina ei paljasteta kaikkea kerralla jättää kertojan hihaan ässiä, joita voi lätkiä pöytään aina kun tahti tuntuu vähän hidastuvan.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Reply #22 on: 03.08.2004 klo 09:48:26 »
Jesh! Kyllä tässä tuli niin paljon hyvää palautetta, että pistän projektin telakalle ja katsotaan uudestaan! Tussausta ja layoutia olen nyt parantelemassa, taidan sitten pistää juonenkuljetuksenkin uusiksi...   ;D

Kiitos!
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Topsu

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #23 on: 03.08.2004 klo 10:45:17 »
Jesh! Kyllä tässä tuli niin paljon hyvää palautetta, että pistän projektin telakalle ja katsotaan uudestaan! Tussausta ja layoutia olen nyt parantelemassa, taidan sitten pistää juonenkuljetuksenkin uusiksi...   ;D

Kiitos!

Hyvä, että otat kommentit noin. Ehdin jo miettiä, että tulikohan tuossa säikäytettyä lupaava tekijä liiallisella kritiikillä...

Muista, että sinun teoksesi ovat sinun teoksiasi. Aina tulee olemaan ihmisiä, joiden mielestä jokin asia pitäisi tehdä toisin, mutta lopulliset päätökset teet sinä itse.

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Reply #24 on: 03.08.2004 klo 10:52:11 »
Muuten on sanottava, että kallistun samaan suuntaan Jukan kanssa. Minusta on mielenkiintoisempaa, kun hahmojen ja maailmojen taustat ujutetaan osaksi kerrontaa sen sijaan, että ne tarjoillaan "sellaisenaan".

Esimerkiksi tähän tyyliin: Bio-tyttö herää, ja biokulttuuri esitellään lukijalle tämän aamutoimien kautta. Sitten aamupalalle, ja perheenjäsenet vaihtavat muutaman sanan päivän suunnitelmistaan: "Minä en kyllä yhtään tykkää siitä, että sinä pyörit niiden tekkien porukoissa" "Minähän tapaan ketä haluan! Ette te minua määräile!" "Etkö sinä tyttö tajua, että tekit tuhosivat koko Maapallon! Teknologia on syöpä joka <jne>" "Mutta minä rakastan Dirkiä!" <juoksee itkien puutarhaan>

Näin Romeo/Julia -juonirakennelma on alustettu, biokulttuuri esitelty ja bio/tek -konflikti tuotu esille, ja samalla juoni etenee koko ajan. Seuraavassa kohtauksessa esitellään tekit, ja kulttuurien ja historian detaljeja tarkennetaan sitä mukaa, kun tarina niitä vaatii.

Esittelyihinhän on useita eri tekniikoita. Joskus on ihan kiintoisaa lukea ensin hahmoesittelyt, jotta sitten pääsee tarina suoraan käyntiin ja siinä on heti mukana. (Tokihan esittelyt ovat tässäkin tapauksessa jo osa tarinaa, mutta eivät kuitenkaan ihan kaikilla tasoilla.)

Minä yleensä pidän siitä, että hahmoihin tutustutaan tarinan edetessä. Näin on hyvin vahvasti tilanne animesarjan Soul Takerin kanssa, jota nyt olen alkanut katsomaan. Siinä aloitetaan suoraan toiminnasta, eikä tosiaankaan selitellä sen enempää kuin luonnolliseen dialogiin kuuluisi.

Eniten minua on yleensä ärsyttänyt sellaiset tarinat, joissa hahmo kerrallaan tekee jotain ja sitten "pysähdytään hetkeksi" kertomaan hahmon esittely tavalla tai toisella. "Mick kääntyi baaritiskillä katsomaan pöytäseuruettaan. Täys kahvikuppi kädessä hän oli tyypillinen perämietsien mies, jonka kasvoilta oli nähtävissä hänen kahden poikansa kuolema vuosia sitten ja vaimonsa katoaminen. Nyt hän eli vain [...jne, jne, jne...]. Mickin paikalle kutsuma Janiel Escobar istui pöydän vastakkaisella puolella odottamassa, että kaikki istuutuisivat paikoilleen. Hän [...jne.]"

Tuommoinen pakoitta lukijan lukemaan esittelyn, koska tarinan ensimmäiset sekunnit ja keskustelujen avaukset tapahtuvat sen aikana. Etenkin jos esittely on puisevaa ja pitkäpiimäistä, tuo on tuskaista. Tällainen esittely toimii parhaiten elokuvissa, joissa heitetään aikajäädytys ja siirrytään pikaesittelyyn. Tokihan sen moisessakin voi ryssiä ja on liiaksi käytettynä pahasta.

Sarjakuvassa tämä voisi toimia siten, että tarina etenee omissa ruuduissa, mutta ensimmäisillä sivuilla on jokaisella yhden henkilöhahmon tai muun esittely omassa ruudussaan, josta sitten on puhekuplamainen osoitin ko. henkilöön itse tarinassa jossain ruudussa.

Jos esittely tungetaan mukaan dialogiin, on vaara siitä, että lukija ihmettelee, miksi hahmot selittävät toisilleen asioita, jotka ovat näille itsestäänselvyyksiä. "Kerrataanpa nyt vielä tämä meidän tilanteemme", on klishee, jolle alan olla allerginen.
Also spracht Blau Tiger.

MMikael

• Jäsen
« Reply #25 on: 04.08.2004 klo 12:35:58 »
Kyllä hän tuota vois lukea. Teksti vois olla lennokaampaa vähän tietosana kirjamaista.

Pakko kommentoida tuota kieli oppi sontaa .... kielioppi pilkut vain pillaa hyvän tarinan.  ;D
« Last Edit: 04.08.2004 klo 12:36:13 by MMikael »

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Reply #26 on: 04.09.2004 klo 23:07:02 »
Jäi kesällä pälkäneen willen divariautosta käteen Moran&Cordonan "Gigantik , rautahanskan vangit" joteskin tutun näköisen oloisesti piirretty avaruussukkahousuooppera . Mahtaako kuulua Myllymäkien kotikirjastoon ?
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Reply #27 on: 05.09.2004 klo 13:58:41 »
Jäi kesällä pälkäneen willen divariautosta käteen Moran&Cordonan "Gigantik , rautahanskan vangit" joteskin tutun näköisen oloisesti piirretty avaruussukkahousuooppera . Mahtaako kuulua Myllymäkien kotikirjastoon ?

Kyllä kuuluu  ;D !

Ja paljon muuta saman tyylistä. Itse asiassa Gigantikin puhdas ja viaton (vanhanaikainen) tyyli on jotain, jota tahtoisin itse tekemiini sarjakuviin (sitten joskus kun saan jotain valmiiksi).
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

kitani

• Guest
« Reply #28 on: 05.09.2004 klo 14:04:59 »
Mitenkäs tämä jäi huomaamatta? Ei hullumpi, tee ihmeessä lisää.