Author Topic: Puu~tiaisen seikkailut  (Read 1780 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smek

• Uusi jäsen
Puu~tiaisen seikkailut
« on: 28.06.2011 klo 10:11:49 »
Ärsyynnyin sen verran Fingerporin juhannus-stripistä, etten oikein tiennyt mitä tehdä. Vitsihän siinä on hyvä, mutta kun olen julkaissut saman idean aiemmin Facebookissa, niin ei naurattanut.

Asia on nyt ratkennut eikä siitä sen enempää. Positiivista oli, että löysin tämän Kvaakin siinä sivussa!

Niille 99,9% täällä vierailleista, joille strippini on uusi tuttavuus, pyydän käymään visiitillä sivustollani ja kommentoimaan joko sinne tai tänne. Otan kommentteja vastaan ja yritän oppia niistä. Pääni on sen verran kova, että saa nähdä opinko mitään ;)

http://www.facebook.com/group.php?gid=189554860431&v=photos&ref=ts

Mooch

• Guest
Vs: Puu~tiaisen seikkailut
« Reply #1 on: 28.06.2011 klo 10:59:38 »
Tuo juhannussima on kyllä hyvin vanha vitsi, jos googlettaa niin löytyy esim. vuodelta 2006 "juhannussima teemukissa" -mainosjuliste(?), jossa vitsi on viety näppärästi vielä pidemmälle.
En usko että olet ensimmäinen vitsin keksijä, tai että se välttämättä on sinulta varastettu.

Smek

• Uusi jäsen
« Reply #2 on: 28.06.2011 klo 11:09:50 »
Kyllä tuo varmasti näin on, mutta sattuma, että näiden julkaisuero on 2-3 kuukautta, ihmetyttää. Olisihan tuon vitsin voinut täten nähdä Fingerissä jo monta juhannusta sitten, vaan tätä päivää oli odotettava.

Ja joka tapauksessa olen pääsemässä tuon yli jo. Fingerin parhaat ovat yhä erittäin hyviä ja jatkan niiden diggailua. Ja yritän jaksaa piirtää edelleen takaiskuista huolimatta.

Mooch

• Guest
« Reply #3 on: 28.06.2011 klo 11:29:32 »
Tuo Fingerpori-strippihän on jonkun muun kuin Jarlan käsikirjoittama, näkyy olevan kaksi tekijänimeä. Spekulaationa oletan että joku on kuullut tai nähnyt juhannussima-vitsin, lähettänyt omanaan Jarlalle, jolle vitsi ei ole ollut ennestään tuttu, ja Jarlan uutena pitämä hieno vitsi päätyi strippiin.

Smek

• Uusi jäsen
« Reply #4 on: 28.06.2011 klo 11:36:19 »
Juuri näin sen oletan itsekin olevan. Itse asiassa Jarla vahvisti nämä epäilyt. Mutta lähde olisi jossain vanhassa keittokirjassa. Vähän epäilen, että Jarlaa olisi vedätetty tuon lähteen suhteen, mutta pysytään nyt hyvässä uskossa.

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Reply #5 on: 28.06.2011 klo 12:06:55 »
"Juhan nussima" on tosiaan vanhanpuoleinen vitsi, vaikka onkin riemastuttava silloin kun sen kuulee ensimmäistä kertaa. Voin muistaa väärin, mutta mulla on mielikuva, että olisin itse kuullut sen jo 1980-luvulla. Tämänkaltaiset sanaleikit on varmasti keksitty moneen eri kertaan ja niillä on monia eri keksijöitä.

Itse muistan vääntäneeni vitsiä kauhuelokuvasta "Se" toisesta maailmasta   jo 20 vuotta sitten. Varmasti moni muukin on keksinyt saman jutun ihan itse. Jarla vain oli ensimmäinen, joka tuli tehneeksi siitä sarjakuvan. Varmasti lukijoissa oli kuitenkin paljon sellaisia, jotka törmäsivät sanaleikkiin ensimmäistä kertaa ja pitivät sitä hauskana.

Niin, ja tuo Puu~tiaisen seikkailut on aika hauska. Sanaleikkeihin perustuvaa huumoria tehdessä kannattaa vain muistaa, että todennäköisesti joku on keksinyt saman jutun jo aiemmin.
« Last Edit: 28.06.2011 klo 12:18:06 by CryingBlueRain »
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

Smek

• Uusi jäsen
« Reply #6 on: 28.06.2011 klo 12:50:11 »
Kiitos!
Sanaleikeissä yritän itse aina tehdä niin, että varsinainen sanaleikki ei ole ainoa asia stripissä. Tässäkin Puu~tiainen miettii, että on syynsä, miksi simaa juodaan vappuna. Siten se varsinainen sanaleikki voi olla vanhakin, kun sitä käsitellään uudella tai ainakin eri tavalla kuin yleensä.

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Reply #7 on: 28.06.2011 klo 12:55:23 »
Tässäkin Puu~tiainen miettii, että on syynsä, miksi simaa juodaan vappuna. Siten se varsinainen sanaleikki voi olla vanhakin, kun sitä käsitellään uudella tai ainakin eri tavalla kuin yleensä.

Aivan. Huumorissahan on hyvin pitkälle kyse siitä, että vanha juttu kerrotaan uudella tavalla.
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.