No kumminkaan tule. Se on pakko yrittää pakkokäännyttää kaikki BlueRayhin vaikka väkisin.
Siis mikä siinä on? BlueRay mainostaa kannessaan, että yli kolme tuntia ekstraa. DVD:llä joku kälyinen mainospökäle. Ilmiselvästi ne dokkarit ja muut on tehty, kun BlueRay ilmestyy samaan aikaan, joten mikä estää oikeasti laittamasta niitä molemmille levyille? Varsinkin, kun BlueRayllä ne boonukset edes välttämättä ole missään high definition -muodossa. Sitten saisi kummankin formaatin kannattaja omansa, eikä olisi mitään itkemistä. Mielellään samanlaisesta kahden levyn versiosta maksaisi viisikin euroa enemmän kuin mitä nyt pyydetään, mutta tuollaisesta halpaan, taipuisaan muovikoteloon painetusta kusaisusta se Anttilan alelaarin viisi euroa -tarjous kolmen vuoden päästä on ihan liikaa.
Odottaako ne oikeasti, että ostan BlueRay -soittimen, uuden television ja jonkun pirun kotiteatteriversion vain saadakseni nähdä elokuvan? Voi hyvää päivää. Itse asiassa, kun Hobitti tulee sinä erikoispitkänä pakettina, samanlaisena kuin Sormusten Herra, ja tietenkin vain iki-ihanalle BlueRaylle, näin joudun tod. näk. tekemään, koska olen Tolkien-nörde. Ja sitten joka jumalan kerta kun näen sen boksin, se muistuttaa minua siitä, kuinka kuluttajaa taas kusetettiin. Mukavahan se on nähdä ne hikikarpalot näyttelijän naamalla kun lompakko loistaa tyhjyyttään.
Ghhhmmnhh!
No, onneksi roskaelokuvia yhä julkaistaan lähinnä DVD:lle. Ja niissä trailerikin on saavutus sinänsä.
Aluksihan oli kaksi formaattia HD-DVD ja Blueray. Odotin kumpi voittaa. Aika moni elokuva-yhtiö siirtyi blueray puolelle ja sitten Warneri räjäytti koko jutun. Se oli joku messu-tapahtuma, kun ilmoittivat, että rupeavat tehdä ainoastaan blueray-leffoja. Silloin HD-DVD kuoli. En kuitenkaan uskaltanut ostaa blueray-soitinta. Niiden hinnat oli yläkantissa ja leffatkin paljon kalliimpia kuin DVD:t.
Itselläni tuo Bluerayhin siirtyminen kävi sitten aika kivuttomasti. Kaveri oli töissä eräässä suuressa tavaratalossa ja sieltä oli pöllitty PS3:nen. Erään kotietsinnän seurauksena poliisit oli saaneet selvitettyä, että pelikone oli juurikin voihkittu heidän tavaratalostaan. No eihän sitä konetta voinut enää myyntiin laittaa. Se meni henkilökunnan ostokärryyn. Kaveri osti sen sieltä tosi alennettuun hintaan...70 € ja mä ostin sen sit siltä.
Se oli PS3 80 Gt ja silloin oli just poistunut noi vanhat hyvät Plakkarit ja kaupoissa myytiin vain Slimmejä, joten mulla kävi hyvä tuuri. Sain Blueray-koneen ja samalla pelikoneen.
Mutta huomasin erään omituisen jutun omissa DVD ostoissani. DVD ostot vähenivät, mutta en alkanutkaan ostelee blueray-levyjä. Elokuvassa käyntiä lisäsin sitäkin enenmmän.
Jotenkin rupesin kriittisemmin ostelemaan leffoja, kun ennen ostin vähän mitä sattui.
Joo olen huomannut kanssa, että DVD elokuvissa extrat on vähin äänin hävinnyt tai ovat minimissä. Kai ne yrittää saada ihmiset ostaa bluerayta.
Kumminkin blueray puolella ei ole tullut semmoisia Collector's Edition bokseja, kuin aikanaan DVD:lle tuli.
Itsekin odotan Hobitti leffoista niitä Extended Collectors edition bokseja. Toivottavasti Peter-setä laittaa taas patsaita niihin. Tuolla noi DVD-patsaat nojailee kirjahyllyssä paraatipaikalla.
Mutta aina tulee uusi tallennus-formaatti ja vanha jää unholaan. Niin kävi VHS:lle ja Laserdiscille. Sit on ihmisiä, kuten meikäläinen, joka keräilee noitakin vielä. Odota vain 10 vuoden päästä saattaa Bluerayllekin olla haastaja. Ottaa huomioon leffojen tiedosto-kapasiteetin nousu viime aikoina. Esim. 4K ja HFR-tekniikka. Kohta ei tera riitä leffaan, mutta jaksaako netti tommossia tiedosto-määriä?