Kirjoittaja Aihe: Disney-hahmojen ensiesiintymisestä Suomessa  (Luettu 23458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Disney-hahmojen ensiesiintymisestä Suomessa
« Vastaus #75 : 20.06.2013 klo 22:47:22 »
Ei Iltasanomissa mitään Akua ollut kun olin lapsi. Nykyisistä Tenavat on ainoa joka on ollut siellä niin kauan kuin minä muistan.

Medioilla on tapana kaunistella historiaansa. Pitääpä ensi viikolla tehdä pistokokeita vanhojen Iltiksien mikrofilmeille ja katsoa onko niissä Akua. Onhan se ihan eri asia onko sarja ollut keskeytyksettä vuodesta 41 vai oliko se välillä pitkään pois.

Minulla on mennyt luottamus Iltiksen asiantuntemukseen sarjisasioissa kun rasterit eivät poistu sen sarjoista millään. Ei ole lehden sarjakuvaneuvoksista apua.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Disney-hahmojen ensiesiintymisestä Suomessa
« Vastaus #76 : 26.06.2013 klo 16:21:14 »
Tein pistokokeita Ilta-Sanomiin vuosilta 1949, 1955, 1962, 1970 ja 1976. Kaikissa oli lauantaisin Aku Ankan sunnuntaisarja. En plarannut vuosien kaikkia numeroita, mutta Aku löytyi aina kun pysähdyin johonkin viikonloppulehteen.

Täytyy nyt myöntää, että väite keskeytymättömästä ilmestymisestä voi pitää paikkansa. Tiedän, että Aku oli lehdessä jossakin muodossa 80- ja 90-luvulla.

Jos kiinnostusta riittää, kiristän silmukkaa uusilla pistokokeilla lähipäivinä.

Ensimmäinen Akun sunnuntaisarja Iltiksessä julkaistiin 25.1.1941.