Onkos ensimmäisen jakson muistelija ja joulujakson koirankusettaja sama mies? Mahdollisesti Kivin alter ego (jota nyt KM itsekin epäilemättä on)?
Itse en ole vielä näyttäytynyt sarjassa. Katsotaan sitten jatkossa. Se voisi olla hauskaa.
Kansanmies ei myöskään oikeastaan ole minä - minulla on kyllä tapana puida asioita suureen ääneen ja puuttua epäkohtiin sanallisesti, mutta Kansanmies on kuin partiopoika joka haluaa väkisin taluttaa mummuja kadun yli vaikka väärään suuntaan; täynnä oikeudentuntoa mutta ei kovin fiksu. Yllään hänellä on sininen yksiosainen työhaalari ja elintarviketeollisuudessa suosittu paperisuikka, kasvonpiirteet viittaavat johonkin Turkin tai Armenian suuntaan; toisin kuin muut supersankarit, Kansanmies ei edusta edes ulkoisesti valtaväestöä, vaikka tietenkin pystyy ilmestymään aivan kenestä tahansa. Ratkaistavat tilanteet ovat myös usein sellaisia, ettei supervoimista ole apua.
Muhun on aina vedonnut supersankaripuolella mm. Sheltonin "Terässian" tyhmyys, ja halusin luoda sankarin joka on aidosti ja vilpittömästi häviäjien puolella. Kansanmies ei ole keskiluokan tai edes työväestön oma sankari, vaan Kansanmiehen ominta porukkaa ovat syrjäytyneet, alkoholistit, asunnottomat, siirtotyöläiset, laitostuneet, työttömät ja maattomat, joiden parista Kansanmies kohoaa ratkaisemaan kaikentasoisia vääryyksiä. Ehkä Kokkilan "Peräsmies" on sosiaaliselta statukseltaan Kansanmiehen kanssa tasoissa, vaikkakin eri lähtökohdista.
Mulla oli alkupuolella käsikirjoitettuna sarja, jossa Kansanmies sai pormestarilta Kaupungin Avaimen palkintona hyvästä työstä, ja mietti sitten, montako halvinta mahdollista tuoppia ja keittolautasellista sillä kavereille saa kustannettua. Sen aika ei ainakaan vielä ole tullut, katsotaan kun Kansanmiehen saaga ehtii vaiheeseen jossa päästään kulissien taakse.
Otan kohteliaisuudet kiitoksella vastaan ja toivotan hyvää jatkoa Kansanmiehen parissa kun tämä taas palaa kesätauoltaan.
Kivi