Author Topic: Sarjakuvasta Radio Helsingissä TÄNÄÄN ti 12.4. 2011 klo 12  (Read 8259 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Sarjakuvasta Radio Helsingissä TÄNÄÄN ti 12.4. 2011 klo 12
« Reply #30 on: 14.04.2011 klo 15:19:55 »
Minulle jäi ohjelmasta epämääräisen nipottamisen lisäksi mieleen termien kanssa räpiköinti. Käytettiin sanoja taidesarjakuva ja viihdesarjakuva joiden tarpeellisuudesta keskustelijat eivät sitten lopulta olleet yhtä mieltä. Hartaasti puhuttiin myös taidehiippareista ja fanipojista. Kukahan osaisi kertoa mitä ja keitä nämä määrittelyt tarkoittavat?

Veikkaan että ihminen, joka ei ole valmiiksi kiinnostunut sarjakuvista vaihtoi nopeasti kanavaa kun tämä ohjelma töötättiin eetteriin. Sen verran sekavaa tajunnanvirtaa se oli.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

• Guest
« Reply #31 on: 14.04.2011 klo 15:25:40 »
Pitää varmaan kuunnelle tuo radio-ohjelma ennen kuin jatkan tässä ketjussa...   :-[

Jari Lehtinen

• Ylläpitäjä
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Reply #32 on: 14.04.2011 klo 15:29:21 »
Ohjelma oli OK. Sen puute piili vain siinä, että Römpötti ja Hänninen olivat liian yhtä mieltä. Kuten ohjelmassa puolittain myönnettiinkin, molemmat taidehiippareiden edustajia. Toisaalta viihde/taide-asetelmalla ei koskaan päästä yhtään minnekään.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Reply #33 on: 14.04.2011 klo 22:40:25 »
Vähän pakko lähteä tolle viihde/taide-linjalle, kun muitakaan kuvailevampia jakoja ei oikein sarjakuvamaailma tarjoa niihin perehtymättömälle. Mun mielestä tämä foorumin osiot yksinään on äärimmäisen hyvä esimerkki siitä, miten skitsofreenistä se jaottelu asiaan enemmän perehtyneiden kesken on.

Mua sinänsä kyllä kummastuttaa tuo puolusteleva asenne sarjakuvan piirtämisen nopeudesta: kyllä minä sen tiedän, että aikaa siihen saa palamaan, mutta juuri se, että johonkin ihan täysin epäolennaisiin asioihin tunnutaan kiinnittävän hirveästi huomiota (referenssit, tekniikat mm), mutta sitten pihistellään siitä, että se tehtäisiin loppuun asti kunnolla. Tyyppillisesti se, että kuvakerronnassa mättää jokin tai dramaturgia hiomatonta.
« Last Edit: 14.04.2011 klo 23:27:36 by Emppu »

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Reply #34 on: 15.04.2011 klo 00:05:08 »
Mä vähän luulen, että tolla keskustelun vetäjällä oli sellainen paholaisen asianajaja -positio tuossa keskustelussa, ettei homma mene ihan hymistelyksi.
Jep, ja kyseessä oli "vaan" toimittaja joka ei välttämättä ole aina (lue: todellakaan) se ylin auktoriteetti tekemänsä ohjelman tiimoilta. Oli aihe sitten mikä tahansa.

Tärkeintä lienee että omaa kohtalaiset perustiedot monista eri aiheista ja tekee jatkuvalla syötöllä niistä juttuja.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #35 on: 15.04.2011 klo 00:36:08 »
Jep, ja kyseessä oli "vaan" toimittaja joka ei välttämättä ole aina (lue: todellakaan) se ylin auktoriteetti tekemänsä ohjelman tiimoilta. Oli aihe sitten mikä tahansa.

Tärkeintä lienee että omaa kohtalaiset perustiedot monista eri aiheista ja tekee jatkuvalla syötöllä niistä juttuja.

tuohan se ja sitten siinä on vielä otettava huomioon etteivät kaikki kuulijat ole ehkä ajan hermolla esim. sarjakuvan suhteen joten joissain kohden on oltava tyhmemmän oloinen ns. yleisen edun nimissä.
Alin yhteinen nimittäjä jne osv.
Tuo oli siis noin yleisesti ottaen eikä juuri tämä nimenomainen tapaus.

Ristiriitaa ja haastavuutta taas lisätään ihan ohjelmallisten syiden takia kun menisi muuten näin:

a"minä tykkään tästä"
b"niin minäkin"
Juontaja "oliko teillä jotain muuta sanottavaa tästä?"
b "ei oikeastaan"
a" niin ollaan molemmat sitä mieltä että on jees ja parhautta"
15 minuutta syvää hiljaisuutta ohjelma-aikana.
juontaja " no laitetaan kake randelinin parhaat uudestaan soimaan sitten"
(tai Bluesia Pieksämäen asemalla, se taitaa olla pidempikin)