Kirjoittaja Aihe: Egmontin Pulp-linja  (Luettu 87166 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: Egmontin Pulp-linja
« Vastaus #135 : 08.06.2011 klo 01:16:39 »
Oikeat vastaukset! Ja Kippari-Kalle samalta ajalta on hyvä idea. Sinun pitäisi ruveta kääntäjäksi.

Onhan Vesakin kaikenlaista kääntänyt, ainakin Sammakolle ja Banaanille.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #136 : 08.06.2011 klo 09:48:17 »
Ok. Tiesin, että sarjojen piirrostyylit ovat aivan erilaiset, mutta en ole lukenut Little Orphan Annie’ä.

Vielä tuohon suomalaiseen kuplaan, jossa siis lukee ”Amos, olen pahentunut”. Mieleeni tuli, että olisiko siinä sittenkin tunnistettu radio-ohjelma ja haettu vääräkielistä suomennosta. ”Huonontua”-sana nimittäin on joissakin yhteyksissä oikeampi kuin ”pahentua”-sana. Ihmisten terveydentila esim. huononee, mutta ruuhka pahentuu. Mutta suomennoksen olisi hyvä olla myös puhekieltä.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #137 : 08.06.2011 klo 10:16:45 »
Vielä tuohon suomalaiseen kuplaan, jossa siis lukee ”Amos, olen pahentunut”. Mieleeni tuli, että olisiko siinä sittenkin tunnistettu radio-ohjelma ja haettu vääräkielistä suomennosta.

Luultavasti. Olisko joku "pahastunut" mitä on ajateltu.
Varsinkin vanhemmat amerikkalaiset elokuvat (ennen 1940) melkein vilisevät Amos ja Andy -viittauksia, niistä se on mulle tuttu, vaikken ole koskaan kuullutkaan enkä nähnyt mokomia - näistä kai tuli elokuvia ja TV-sarjakin.

Timo

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #138 : 13.06.2011 klo 09:59:02 »
Matkalla kadotukseen -pokkari ruoditaan nyt arvostelussa, joka venähti pitkäksi.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #139 : 15.06.2011 klo 08:37:27 »
Ei ole vielä näkynyt kesäkuun pulppeja kioskeilla. Onko ilmestymispäivä tiedossa?
"Tex-tieteen yli-morisco"

Czaba

• Jäsen
  • No mutta..
« Vastaus #140 : 15.06.2011 klo 10:04:04 »
Ei ole vielä näkynyt kesäkuun pulppeja kioskeilla. Onko ilmestymispäivä tiedossa?

Juurikin tänään pitäisi tulla, jos ei myöhästy.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #141 : 15.06.2011 klo 13:50:51 »
Matkalla kadotukseen -pokkari ruoditaan nyt arvostelussa, joka venähti pitkäksi.

Tuohon moraaliseen näkökulmaan voisi todeta, että O'Sullivan on kaiketi jonkinlainen "petetty samurai" (Lone Wolf and Cub -mangan tyylisesti). Yhteys lienee tarkoituksellinen. Moraalikäsitys on siis hyvinkin vahvasti läsnä, muttei ole ehkä se sovinnainen käsitys.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #142 : 15.06.2011 klo 17:06:33 »
itselläni on erilainen moraalinen näkökulma Sampsa Kuukasjärven kanssa aiheesta.
isoin ero on ettei päähenkilö ole sankari eikä koskaan tarkoitus ollakaan.
20-30 lukujen lama ja eritoten kieltolain aika oli moninverroin väkivaltaisempaa ja karumpaa kuin kumpikaan sarjakuvista esitti.
Mutta erittäin ansiokas arvostelu, itse diggailen Steve lieberin hyvinkin sulavaa viivaa.
Meitä on moneen junaan

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #143 : 15.06.2011 klo 17:28:39 »
Kiitos kommenteista!

Lurker on oikeassa, että O’Sullivanilla on jokin moraali. Tarinassa puhutaan sotilaan velvollisuudesta. Ennen se tarkoitti O’Sullivanille sitä, että pomon käskyjä pitää noudattaa. Ne, joita O’Sullivan uhkaili ja murhasi rikollisjärjestössä, eivät noudattaneet pomon käskyjä.

Petos on sitten se, mikä tekee koston O’Sullivanille oikeutetuksi. Kostosta tulee hänelle sotilaan uusi velvollisuus. Pomo menettää O’Sullivanin silmissä auktoriteettinsa, ja hänen mielestään pitäisi menettää muidenkin silmissä. Lisäksi O’Sullivanin perheenjäsenten eli ”siviilien” tappaminen on asia, joka on rikollisjärjestön moraalikoodin vastaista.

Moraali on arvostelussani ja myös omassa katsomuksessani inhimillisyyttä tukevaa toimintaa. Siihen ei kuulu murhaaminen eikä kosto. Minua hirvittää lukea murhaamista viihteenä, vaikka olen sitä mieltä, että päähenkilön ei tarvitse olla hyvis ja että voidaan kuvata esim. karua aikaa tai vain ihmisten toimintaa. Minusta murha ei saa olla liian kevyt juttu.

EDIT: Kyllä. Ensimmäisessä Perdition-sarjakuvassa on esipuhe, jossa kirjoittaja Collins kertoo Lone Wolf and Cuben olevan eräs esikuva. Olisin voinut laittaa sen arvosteluun.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011 klo 17:30:38 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #144 : 15.06.2011 klo 17:41:01 »
nyt täytyy ottaa huomioon myös O'Sullivanin ammatillinen moraali, mies ei ole mikään sekopää joka nauttii tappamisesta.
Se on työ ja kuten itse osoitit sekin on oman moraalikoodistonsa määrittelemä eli ero mafian palveluksessa olevan torpedon ja valtion sotilaan välillä on se että valtio on voimakeinoin valmis vakuuttamaan legitiimiydestään.

itse en kokenut näissä väkivallan yletöntä "viihteellistämistä", mutta toisaalta lähipiiristä on murhattu kolme ihmistä.
Minulle moraali ja inhimillisyys eivät ole yksinomaan positiivisia, ylevöittäviä termejä vaan huomattavasti harmaampi ja monisyisempi alue.
Alue jota juurikin käsitellään yleisesti ottaen enemmän ja paremmin juurikin tällä Pulp-osastolla kuin nk. "vakavasti otettavassa" sarjakuvassa, kirjallisuudessa ja elokuvissa

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #145 : 15.06.2011 klo 19:17:49 »
Kyllä, on olemassa erilaisia moraaleja. Mafioilla on omat moraalisääntönsä, uskonnot ja filosofiat määrittelevät omansa jne. Kirjoitin arvostelussa oikean maailman suositeltavasta moraalista, koska käsikirjoittaja pyrki realismiin monissa seikoissa.

Olen, Curtvile, aivan samaa mieltä, että pulp voi käsitellä hyvää ja pahaa ja niiden harmautta vapaammin ja antoisammin kuin muu fiktio. Ja päähenkilön ei tosiaan tarvitse olla sankari. Protagonisti on kirjallisuustieteen lanseeraama neutraali termi hänelle.

Vielä Lieberistä, että niin kuin kirjoitin tuolla arvioinnissa, jotenkin hänen minusta ruma piirrostyylinsä ristiriitaisesti sopi tarinaan.

Arvostelu on aina vain näkökulma, toivon mukaan perusteltu sellainen. Ehkä joku toinen innostuu tuosta pokkarista enemmän!

Juurikin tänään pitäisi tulla, jos ei myöhästy.

Pulpeja ei näkynyt tänään. Kioskilla myyjä sanoi, että hän ei tiedä niiden ilmestymisestä mitään.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #146 : 16.06.2011 klo 18:33:12 »
Siis jotain uusia pulp-sarjiksia tulossa tässä kuussa? Ne vanhat siellä näkyvät kauppojen hyllyillä roikkuvan...ikävä kyllä...

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #147 : 16.06.2011 klo 18:41:00 »
Siis jotain uusia pulp-sarjiksia tulossa tässä kuussa? Ne vanhat siellä näkyvät kauppojen hyllyillä roikkuvan...ikävä kyllä...

Pitäis tulla jo tällä viikolla.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #148 : 16.06.2011 klo 19:04:28 »
Hyvä. Mulla on vielä rahaa...köh...

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #149 : 17.06.2011 klo 20:13:12 »
Näin äsken uudet Pulpit myynnissä. Selauksen perusteella taitaa jäädä minulla ostamatta; aina ei voi voittaa. Joku toinen varmasti pitää kovasti.