Kirjoittaja Aihe: Mustavalko julkaisut, perusteet?  (Luettu 2864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

WQ

• Jäsen
Mustavalko julkaisut, perusteet?
« : 15.03.2011 klo 22:11:32 »
Terve. En ainakaan yhtäkkiä löytänyt osiota josta saisin vastaukset kysymyksiini joten aloitin uuden. Eli itellä vois olla mahikset saada omia töitä erääseen lehteen mutta olen näissä asioissa todella lasten kengissä, eli;

-Millä tarkkuudella mustavalko kuvat kannattaa skannata?
-Mihin muotoon ne kuvat kannattas skannata?
-Tekeekö tuolla gimpshop käsittelyohjelmalla mitään vai täytyykö hommata fotari?
-Mistä niitä rasteri kuvioita saa, pitääkö ne ladata vai pitäskö gimpis olla valmiina?
-Paljonko kuvaa pienennetään, edes joku suurinpiirteinen arvio?

Ja jos jotakin tärkeää jäi kysymättä niin saa huomautella. Piirtänyt olen mukulasta asti paljon. Tosin vain lyijärillä kopiopaperille, enkä ole ajatellut opetellakkaan sivellintä tai kuvankäsittelyä. Mutta nyt ajattelin koettaa. Eräs lehti kiinnostuikin muutamasta näytetyöstäni mutta olisi hyvä saada vähän perustietoutta ennenkuin kunnolla alottaa. kiitos jo etukäteen. :)

janne luokkanen

• Jäsen
Vs: Mustavalko julkaisut, perusteet?
« Vastaus #1 : 15.03.2011 klo 22:22:22 »
Sarjakuvantekijöiden keskustelut alueelta löydät tarvittavat tiedot noihin kysymyksiin.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 16.03.2011 klo 14:08:46 »
Juu, täältä löytyy kun jaksat käydä vain ketjuja läpi.  :) Jotkut ketjut on suurpiirteisempiä ja jotkut menee hyvinkin yksityiskohtaisiin säätöihin.

Gimp riittää aikas pitkälle. Skanneri ja printterikin kannattaa omistaa.

Kirjassani Mangan harmaasävyt selvitetään konerasterointi juurta jaksain sekä myös skannaukseen tiedostomuotoihin, yms. liittyviä juttuja. Sitä suosittelen siis perusteiden opettelemiseen. Tässä ja Mangan värit kirjassani on myös laaja sanasto, eli uskoakseni sitä kautta on helpompi googlata, kysellä ja selvitellä ongelmia (kun kaikki tietävät mistä puhutaan).

Ehkä paras tapa harjoittaa yritys-erehdys -opiskelua on kokeilla vain käytännössä eli tulostaa ihan normaalisti (suoraan kuvankäsittelyohjelmasta) niitä kuvia laserprintterillä. Jos lopputulos näin toimien on hyvä, niin ei se painettuna ainakaan huonommaksi mene.  :)
« Viimeksi muokattu: 16.03.2011 klo 14:11:00 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Emp.pu

• Vieras
« Vastaus #3 : 20.05.2011 klo 19:23:21 »
Kun en viitsis aloittaa omaa ketjua näin pienen asian takia; mitään vinkkejä/nyrkkisääntöjä mustavalkoisen viivapiirrustuksen editointiin tietokoneella? Miten paljon muut muokkailevat vielä viivapiirrustusta koneella sen itse piirtämisen jälkeen?

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #4 : 20.05.2011 klo 19:38:32 »
Kun en viitsis aloittaa omaa ketjua näin pienen asian takia; mitään vinkkejä/nyrkkisääntöjä mustavalkoisen viivapiirrustuksen editointiin tietokoneella? Miten paljon muut muokkailevat vielä viivapiirrustusta koneella sen itse piirtämisen jälkeen?

Tunnustan. En enää viitsi korjailla lapuilla tai käyttää korjausväriä, vaan piirrän uusiksi kuvan tyhjään kohtaan tai arkin laitaan, ja siirrän koneella paikalleen.

Mustavalkoinen viivapiirros on mulla 1:1-koossa 600dpi 1-bit bitmap. Käsittelyn ajaksi se pitää kääntää samankokoiseksi grayscaleksi, mikä vaatii aika paljon koneelta. 1-bittisenä ei tehdä paljon muuta kuin korjata selviä virheitä pyyhekumilla tai siirtelemällä palikoita, grayscalella voi kokeilla jopa warp- ja liquify-työkaluja sopiviin kohtiin.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #5 : 20.05.2011 klo 22:27:12 »
Käsittelyn ajaksi se pitää kääntää samankokoiseksi grayscaleksi, mikä vaatii aika paljon koneelta.

Pyörii hyvin vielä tämmösellä muutaman vuoden vanhallakin. Useimmiten mulla on sinikynällä tehty luonnos alla, jonka päälle "tussaan" digitaalisesti. Eli duuni on silloin rgb-tilassa ja onpa joskus ollu 1200 dpi:kin. Ei tee tiukkaa.
Sen jälkeen kun on lopullisesti valmista, hösätään homma 1bit mv-tiedostoksi.

Timo

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #6 : 29.06.2011 klo 15:55:57 »
Mitenpä onnistuisi kiertämään sitten sitä paperin huokoisuutta noin jälkikäteen? Itteeni kyrpii paljon, koska tuntuu, ettei ees bristolilla saa tarpeeksi sileää viivaa ja no, kerran kun katsonut 100%, kiinnittää niihin huomionsa jälkikäteen aina (mikä taas kasvattaa entisestään editointi vaihetta ennen värittämistä).

tertsi

• Vieras
« Vastaus #7 : 29.06.2011 klo 16:37:38 »
Photoshopin dust & scratches -filtterillä saa pikkuisen siivottua viivan epätasaisuuksia.

Varo kuitenkin, ettei samalla häviä tärkeitä yksityiskohtia.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #8 : 29.06.2011 klo 20:56:10 »
Mitenpä onnistuisi kiertämään sitten sitä paperin huokoisuutta noin jälkikäteen?

Wallu opetti mulle aikoinaan seuraavan kikan: "valitse musta -> invert selection -> expand 1 pixel -> delete". Tuossa on olennaista just valita musta ja muuttaa valinta, ja laajentaa; contract 1 px ei tuo samaa tulosta.