Olen ollut vahvasti kallistunut ja puolustanut entisissä kommenteissani sitä, että perinteinen piirrostyyli on aina luontevampi vaihtoehto perinteisin kynin ja siveltimin kuin tietokonepiirräntä.
On tullut aika korjata näkemyksiäni ja kommentointiani.
Sain tänään elämäni ensimmäisen tilaisuuden kokeilla piirtämistä Wacom pöydällä n. 15 minuutin ajan. Se oli minulle aivan uusi ja tajunnan räjäyttävä kokemus. Yhdellä painalluksella pystyin korjaamaan virheet palaamalla taakseppäin tai ottamalla salaman nopeasti uuden sivun ja vaihtaa työvälinettä siveltimestä kynään tai johonkin muuhun useista vaihtoehdoista. Sain kokeilla useita erilaisia kynävaihtoehtoja. Se oli.... jotain niin suurta ja ihmeellistä, jota en osaa pukea sanoiksi. Täytyy sanoa, että jäin koukkuun. Ikävä kyllä minulla ei ole varaa ostaa tällähetkellä mitään tuollaista. Totean vain, että tietokonepiirräntä on hyvin moniulotteinen kokemus juuri teknisyyden ansiosta. Voit hetkessä saada efektejä, rastereita, kokeilla eri viivan paksuutta ihan mitä tahansa.
Se oli niin ihanan helppoa piirtää ja korjata jos joku ei kuvassa miellyttänyt. Ihmeellinen keksintö.

Joten haluaisin kysyä, että onko Internetissä missään ihan suomenkielisiä saitteja, jossa kerrottaisiin että mistä Wacomin pöydän näytöruudulla olevista ruudukoista saa aikaiseksi minkä ominaisuuden. Siinä oli niin tuhottomasti kaikenlaisia ruutuja josta saa eri ominaisuuksia joista minulla ei ole minkäänlaista käsitystä. Eikä kokeilemallakaan saa kaikkea, koska pitäisi ensiksi tietää mistä tulee mikäkin ominaisuus käyttöön. Toivottavasti ymmärsitte mitä yritin kysyä?!
Olen ihan hermostunut nyt, kun en osaa käyttää tuollaista ihmeellistä Wacomia ja tiedä, mitä kaikkea sillä voikaan tehdä. Ehkä joku kvaakkilainen joka tietää noista asioista laittaisi tänne hyviä linkkejä meidän kaikkien iloksi ja hyödyksi.