Kirjoittaja Aihe: Amerikan vampyyri  (Luettu 7949 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Amerikan vampyyri
« : 16.02.2011 klo 13:00:46 »
Scott Snyderin luoma AMERIKAN VAMPYYRI -sarja alkaa Suomessa, kokoomakirjoina (Egmont), joista ensimmäisessä on sarjan viisi ekaa lehteä. Näissä lehdissä on mukana myös Stephen King. Ks. NY Timesin arvostelu

Rafael Albuquereque vastaa taiteesta, hänen blogistaan löytyy näytteitä.

http://www.stephenking.com/promo/american_vampire/
« Viimeksi muokattu: 16.02.2011 klo 13:02:36 kirjoittanut Lurker »

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Amerikan vampyyri
« Vastaus #1 : 16.02.2011 klo 16:20:00 »
Kovastihan Egmontilla näyttää olevan noita DCn julkaisuja ohjemassaan.
Hieno homma, mutta vielä hienompaa olisi jos julkaisisivat ne oikeasti parhaimmat nimikkeet. Eiköhän tässäkin tuo Kingin nimi painanut vaakakupissa aika lailla... toivottavasti jeesaa myynnissä massoille.

Tuo ekan alpun matsku on ihan OKta, mutta jatkossa homma menee valitettavasti heikompaan suuntaan kun tarinat eivät enää oikein innosta. Lisäksi kymppinumerosta alkaen on piirroksesta vastannut Mateus Santoluco joka ei yllä Albaquerquen tasalle eikä edes väreistä vastaava Dave McCaig pysty pelastamaan tilannetta. Olen pohdiskellut lehden seuraamisen lopettamista.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #2 : 16.02.2011 klo 18:44:42 »
Hieno homma, mutta vielä hienompaa olisi jos julkaisisivat ne oikeasti parhaimmat nimikkeet.

Älä muuta sano. Itse luin vissiin vaan ekan numeron, ja heti lakkasi kiinnostus. Mutta kai tätä mielummin lukee kuin kaikkea muuta Egmontilta tänä vuonna tulevaa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 16.02.2011 klo 20:01:23 »
Kovastihan Egmontilla näyttää olevan noita DCn julkaisuja ohjemassaan.
Hieno homma, mutta vielä hienompaa olisi jos julkaisisivat ne oikeasti parhaimmat nimikkeet. Eiköhän tässäkin tuo Kingin nimi painanut vaakakupissa aika lailla... toivottavasti jeesaa myynnissä massoille.

Heti alkuun innostuin tästä uutuudesta, mutta sitten huomasin Kingin nimen kannessa ja innostus laantui huomattavasti. Mieleen tuli vain Mustan tornin patsasteleva pitkäveteisyys.

No, voihan tuota yhden kokoelman verran kokeilla ja tukea käännössarjakuvien julkaisua.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Vincent

• Jäsen
« Vastaus #4 : 16.02.2011 klo 21:22:38 »
Eiköhän tässäkin tuo Kingin nimi painanut vaakakupissa aika lailla...

Itse epäillen, että verenimijöillä pyritään rahastamaan (kun ne nyt sattuvat olemaan kysynnässä).

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 25.05.2011 klo 22:57:55 »
Sisältää juurikin Jukan kuvailemat sarjat. Luin läpi ilman suurta innostusta.

Esipuheen kanssa on käynyt harmillinen moka, se on ladottu hennolla fontilla niin tumman taustan päälle, ettei sitä pysty lukemaan.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #6 : 08.08.2011 klo 13:31:14 »
Minä puolestani pidin kovasti. Aluksi minäkin ajattelin, että Kingin nimellä tässä taas ratsastetaan, mutta ei. Olisiko nimi pitänyt jättää pois kansiteksteistä vain sen takia, että hän sattuu olemaan King?

Kirjan esipuheessa, jonka tosiaan hädin tuskin pystyi lukemaan, King kertoi, että halusi tehdä vampyyreista taas oikeasti pelottavia. Ilmeisesti miehellä oli mielessä Twilightin vampyyrisöpöilyt ym. Mutta tässä ei ihan onnistuttu. Jäin miettimään, oliko sarjan päävampyyri oikeasti paha vai ei... Lähtökohtaisesti tämä oli erittäin paha ja siitä olisikin ollut hyvä lähteä rakentamaan sarjaa. Mutta näytti vähän siltä, että siltä kohdalta alettiin mennä juuri sen söpöilyn suuntaa. Mutta kyllä sarjassa niitä hirmupahojakin oli.

Jaa mistäkö sitten tykkäsin..? Ensinnäkin sarjan henkilögalleria oli mielenkiintoinen, joka tarjoaa varsin monelle jotakin. Toiseksi, tarina oli rakennettu hyvin ja ainakaan minulla ei ollut etukäteen aavistusta, mitä tuleman pitää. Kolmanneksi lähestymistapa vampyyriaiheeseen oli ainakin minulle uusi (en ole hirmuisesti seurannut nykyistä vampyyrihuumaa, joten jotain oleellista on saattanut mennä ohi...). Neljänneksi, kuvitus oli rautaa. Luin koko opuksen yhdellä istumalla, vaikka piti vain vähän selata. Eli ei tämän kirjan kansainvälinen menestys (menestykseksi luokittelisin sen siksi, että sitä näkyi akateemisessa olevan muistaakseni kolmella tai neljällä kielellä saatava) johdu todellakaan pelkästä Kingin nimestä kannessa.

Jatko riippuu paljon siitä, mihin suuntaan näitä henkilöhahmoja viedään. Edellä olevista puheenvuoroista päättelen, että totaalinen vesityskin on tietenkin mahdollista. Ja jos kerran kuvittajakin vaihtuu, niin luulenpa alkuinnostukseni hiipuvan.
"Tex-tieteen yli-morisco"

SariSari

• Jäsen
« Vastaus #7 : 09.08.2011 klo 00:27:15 »
Täältä löytyy myös sarjan kannattaja. Albuquerquen taide on vakuuttanut ja Kinghän on hommassa vain toisen kirjoittajan pestissä alkunumeroissa. Hyvä niin, Snyder kun osaa kirjoittaakin, toisin kuin King.
En ollut erityisen ihastunut vieraileviin taiteilijoihin minäkään, mutta kyseessähän oli vain parin hassun numeron jakso (#10-#13 jos en hurjasti valehtele?). Tarinassa kieltämäti on ollut notkahdus jos toinenkin, mutta jaksan kyllä silti seurata sitä mielenkiinnolla. Jopa niin pitkälle että kiinnostaisi äärettömästi saada hyppysiini sarjan spin-off American Vampire: Survival of the Fittest. Tosin kiinnostukseni johtuu pääasiallisesti taiteilija Sean Murphystä jonka jälkeä olen seuraillut jo vuosikaudet.
Ja niin, olen tyttö, eli tykkään siitä romantiikastakin. Ihqua.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #8 : 09.08.2011 klo 00:39:09 »
..... Jopa niin pitkälle että kiinnostaisi äärettömästi saada hyppysiini sarjan spin-off American Vampire: Survival of the Fittest. Tosin kiinnostukseni johtuu pääasiallisesti taiteilija Sean Murphystä jonka jälkeä olen seuraillut jo vuosikaudet.
Ja niin, olen tyttö, eli tykkään siitä romantiikastakin. Ihqua.

Vampyyrit eivät oikein vakuuta allekirjoittanutta mutta Sean Murphyn kuvitus yhdistettynä Scott Snyderiin(jota olen toisista sarjakuvayhteyksistä oppinut arvostamaan huomattavasti) vaikuttaa paitsi lupaavalta myös hyvin romanttiselta:

kovasti sopivan romanttiselta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 09.08.2011 klo 01:54:11 »
Minusta King hoiti hommansa ihan hyvin varsinkin kun ottaa huomioon että tämä oli kaiketi ensimmäinen kerta kun hän kirjoitti jotain suoraan sarjakuvaksi. Eivät ne Kingin osuudet minusta sen huonompia olleet kuin Snyderinkään.

SariSari

• Jäsen
« Vastaus #10 : 10.08.2011 klo 22:40:53 »
Vampyyrit eivät oikein vakuuta allekirjoittanutta mutta Sean Murphyn kuvitus yhdistettynä Scott Snyderiin(jota olen toisista sarjakuvayhteyksistä oppinut arvostamaan huomattavasti) vaikuttaa paitsi lupaavalta myös hyvin romanttiselta:

kovasti sopivan romanttiselta.
Ehdottomasti romantiikkaa minunkin makuuni. Tahtoo sanoo hän kuolaten.

Minusta King hoiti hommansa ihan hyvin varsinkin kun ottaa huomioon että tämä oli kaiketi ensimmäinen kerta kun hän kirjoitti jotain suoraan sarjakuvaksi. Eivät ne Kingin osuudet minusta sen huonompia olleet kuin Snyderinkään.
Mä nyt vain olen ääpylä ja vihaan Kingin kirjoitustyyliä tunteella. Olin suorastaan hämmentynyt että ei pilannut tuota sarjakuvaa jaanauksellaan. En ole ikinä ymmärtänyt herran suosiota, ideoita piisaa, mutta kirjoituskykyä ei kyllä sitten löydy yhtään.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #11 : 10.08.2011 klo 22:45:06 »
Minusta King hoiti hommansa ihan hyvin varsinkin kun ottaa huomioon että tämä oli kaiketi ensimmäinen kerta kun hän kirjoitti jotain suoraan sarjakuvaksi.

pakko päteä... vaikka siinä mielessä olet oikeaasa että Creepshow oli elokuva sarjakuvasta josta tuli sarjakuva

Ehdottomasti romantiikkaa minunkin makuuni. Tahtoo sanoo hän kuolaten.
Mä nyt vain olen ääpylä ja vihaan Kingin kirjoitustyyliä tunteella. Olin suorastaan hämmentynyt että ei pilannut tuota sarjakuvaa jaanauksellaan. En ole ikinä ymmärtänyt herran suosiota, ideoita piisaa, mutta kirjoituskykyä ei kyllä sitten löydy yhtään.

ole vaiti takova sydämeni....mutta ai pahus, minähän seurustelen jo tuon kanssa...

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 11.08.2011 klo 00:05:10 »
pakko päteä... vaikka siinä mielessä olet oikeaasa että Creepshow oli elokuva sarjakuvasta josta tuli sarjakuva

Lapsuuteni suosikkialbumeita... Mutta ei taida tosiaan sopia määritelmään.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #13 : 11.08.2011 klo 00:17:03 »
tuo tosin on Kingin kirjoittama, ensin elokuvaksi sitten sarjakuvaksi. Toisaalta Stephen Kingin kupeiden hedelmä, Joe Hill on sitten kyllä sitäkin  ansioituneempi ja varmasti antanut isäpapalle neuvon tai kolmekymmentäkahdeksan.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #14 : 11.08.2011 klo 21:35:06 »
Olisiko kyseessä vain yliannostus vampyyreihin, mutta ensimmäinen kokoelma jätti minut kesähelteelläkin varsin kylmäksi. Sarjan tärkein anti oli sen varsin kökkö perusidea tyyliin "mitäpä jos Teräsmies olisi vampyyri".