0. Skannaa kuva ja tee viivat mustalla (kysyit sitten vain värityksestä)
1. Ota viivat yhdelle layerille
2. Tee päälle Multiply-layer. Tämä siksi, että viivat säilyvät.
3. Ala värittää. Isot pinnat ensin yhtenäisellä värillä.
4. Valot ja varjot. Tähän on järjettömän monta tapaa. Voi tehdä kaikki samalle layerille tai sitten esim. valaistus omalle layerille (tyypiksi vaikka Screen) ja varjot omalle layerille (tyypiksi vaikka Overlay). Kokeile mikä toimii, netti on pullollaan tutoriaaleja.
5. Detaljit ja tekstuurit, sekä tausta. Nämäkin voi olla omia layereitaan tai sitten ei. Detaljeja voi olla hauska tehdä maskeilla tai selectioneilla. Makuasia.
Toinen mahdollisuus (eri systeemi) on Burn- ja Dodge- työkalujen käyttö valoissa ja varjoissa. Jotkut inhoavat sellaista jälkeä, toiset tykkäävät.
Myös gradient fillien käyttöä voipi kokeilla.
Nuo lienevät yleisimmin käytössä olevat systeemit. En itse käytä mitään noista. Mutta minun värityssysteemini onkin ihan pervo.

edit: Jos tekee valot ja varjot omille layereilleen, kannattaa keksiä tapa maskata viivat pois, jos ei käytä Multiplyä. Njaah, itse asiassa selectionit tai maskit ovat sellaista mitä kannattaa opetella vähän joka vaihetta varten.
edit2: Nuo väritykset onnistuu Photoshopilla, GIMPillä ja monella muullakin softalla, jotka tukevat layereita...
edit276875:
Värien valinta (harmoniset, triadi, etc.) voi ja kannattaa tehdä aluksi. Värit kannattaa todella miettiä, niistä tulee tunnelmaa paljon. Tähän löytyy myös ilmaisia työkaluja, mutta väriteoria on ihan oma alueensa. Myös vrien kylläisyys (saturation) on semmoinen juttu, jolla kannattaa hiukan pelleillä. Esim. kylläiset värit varjoissa ja haljummat valoisissa paikoissa toimii joskus kivasti.
Myös värein yhtenäistäminen on tärkeää eli koko kuvan kaikki alueet sointuvat yhteen. Yksi tapa on tehdä niitä valokuvasäätöjä (HSL esim.) tai sitten semmoinen temppu että heittää himmeän (low opacity) gradient Multiply-layerin koko kuvan päälle.
Huoh. Saako noista enää kukaan mitään selvää?