Tuo hahmosuunnittelu on vähän samaa kun pikkupojat piirtää mielikuvitusautoja ja sitten listaa alle että 1000 sylinteriä, 1000000 hevosvoimaa, ei jarruja. Stereotyyppiä ei tarvitsisi edes luonnostella, mutta se on hauskaa ja harrastamista - juuri sitä mitä tehdään koulussa pitkinä tylsinä tunteina, samalla kun bändistä haaveilevat piirtävät kitaroita ja tulevan unelmabändinsä logoa yhä uudestaan, tai julkisuudesta muuten unelmoivat kehittelevät mahdollisimman coolia nimikirjoitusta tuleviin valokuvansigneerauksiin.
Tapa keksiä ensin hahmot ja sitten luoda heidän välilleen tarina on ehdoton lähtökohta huumorisarjakuvan tai päivittäisstripin piirtämisessä, tai jos tarvitaan psykologinen aspekti jonka ympärille juoni perustuu (Millerin Batman, Ann Nocentin Daredevil). Se valitettavasti myös tarkoittaa, että hahmot tulevat aina käyttäytymään kuin alkeispsykologian oppikirjan esimerkit, ennakko-odotuksiin nojaten ja kaavamaisesti. Se, jolla on eniten sylinterejä ja wankel-kaasutin, ajaa kovimpaa.
Toinen tapa, jota suosittelen ehdottomasti, on ottaa hahmojen niin ulkoisen olemuksen kuin käytöksen malliksi yksi tai useampi itselle tuttu henkilö. Tai jos kirjoittaa ensin käsikirjoituksen, voi miettiä sen pohjalta, kuka tutuista uskaltaisi ottaa roolin - tässä voi tulla yllätyksiäkin. Elävien hahmojen todelliseen toimintaan nojaaminen tekee hahmoista paitsi kolmiuloitteisia ja ennalta-arvaamattomia, myös eläviä ihmisiä.
Pitää vain varoa ettei elävä hahmo kyllästy ja sano: "Hei, sä olet tässä tarinassa potkaissut multa jalat alta jo 10 kertaa, enkö mä jo saisi tyttöä ja pääsisi unelmasaarelleni palmujen alle?" Elävä hahmo voi kieltäytyä tarinan suunnitellusta loppuratkaisusta viime metreillä, ja siinä sitä ollaan - ennakot taskussa, 60 sivua 64:stä valmiina, ilman tarinaa.

Kivi