Kirjoittaja Aihe: Mihin järjestöön liittyä  (Luettu 3050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JanneT

• Jäsen
Mihin järjestöön liittyä
« : 17.11.2010 klo 12:23:07 »
Sarjakuvaseuran jäsen olen, mutta muuten en kuulu toistaiseksi mihinkään järjestöön. Kun olen tässä asiaa pähkäillyt olisi kiva kuulla myös muiden sarjakuvantekijöiden ja kuvittajien kokemuksia eri järjestöistä: mitä kautta saa esimerkiksi parhaiten tietoa sarjakuvantekijöitä koskevista apurahoista, mitä muuta hyötyä järjestöön kuulumisesta on ollut (työtarjouksia, alennuksia yms) tai mikä ei ole toiminut.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

yksmasavaan

• Vieras
Vs: Mihin järjestöön liittyä
« Vastaus #1 : 17.11.2010 klo 18:01:37 »
itse olen kokenut hyödyllisimmäksi MUU ry:n jäsenyyden. Omista tarpeistahan tämä riippuu. Halvemmalla tai ilmaiseksi pääsee joihinkin näyttelyihin. Alennuksia saa temperasta ainakin, mutta usein unohdan näyttää korttia. Art Fair Suomeen voi tarjota töitä mikäli sellainen kiinnostaa. Ainoa järjestö johon kuuluminen ei ole toistaiseksi aiheuttanut pahaa mieltä.
HTS.n jäsenyydestä en ole juuri hyötynyt, mutta vain jäsenet voi opettaa HTS.n kuvataidekoulussa.

Apurahoja on muutama joita kannattaa hakea vuosittain. Muotoilutoimikunnan vuosiapurahat, Kordelinin säätiö, muotoilutoimikunnan kohdeapuraha, Uudenmaan taidetoimikunta, Kulttuurirahasto, kirjastoapurahat. Noiden lisäksi joitain pienempiä, mut noita haen kaikkia vuosittain. En ole tarvinnut minkään klubin jäsenyyttä nuo muistaakseni.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #2 : 18.11.2010 klo 14:42:35 »
Ammattilainen saa Temperasta alennuksen, kuuluipa järjestöihin tai ei. Myös apurahoja saa yleensä hakea kuka vain.

Järjestöjen hyöty riippuu aika lailla siitä, miksi itsensä kokee ja missä pääsee keskustelemaan samanhenkisten ihmisten kanssa ammattiasioistaan. Mulle ei tulis mieleenkään liittyä noihin kuvataidejärjestöihin, jotka taas Matille (joka on paljon enemmän taiteilija kuin mä ikinä) on ihan ok, sen sijaan Kirjailijaliitto vois mulle olla (myös residenssiensä takia) mielenkiintoinen, samoin Journalistiliitto hyvien matka-alennustensa takia.

Mä olen Sarjakuvaseuran ainaisjäsen, Sarjakuvantekijät ry:n jäsen, sekä Kopioston alajärjestöjen Kuvaston, Sanaston ja Teoston asiakas. En silti osais suositella mitään jäsenyyttä ennen kuin tuotantosi alkaa tuottaa vastiketta esim kirjastokorvauksina. Siteeratakseni vanhaa Kyky Ahosen sarjakuvaa: "Vain ihmiskuntaan kuulun, eikä siihen tarvita jäsenkorttia."

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 18.11.2010 klo 18:13:19 »
Kuvittajat ja MUU on palvelleet oparhaiten. Kuulun lisäksi Sarjakuvaseuraan ja Sarjakuvantekijöihin.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #4 : 19.11.2010 klo 21:55:25 »
Kiitos koko kolmikolle. Kirjaanpa nuo Matin apurahat ylös jos vaikka pistäisi kalenteriin. Onko Roju sinullekin tuo MUU hyödyllinen samoista syistä kuin Matille eli näyttelyt ja Tempera vai vielä jotain muutakin? Entä mitä tuo Kuvittajat ry:n hyödyllisyys on käytännössä ollut kohdallasi? Muistelisin jonkun joskus maininneen että sieltä on infottu kivasti noista apurahoista, mutta voin muistaa järjestön väärinkin...

Ammattilainen saa Temperasta alennuksen, kuuluipa järjestöihin tai ei.

Tuosta en ollut tietoinen mutta Temperan suurkuluttajana olisi kiva tietää miten tuo käytännössä tapahtuu?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #5 : 19.11.2010 klo 23:30:55 »
Temperasta varmaan saa alennuksen ilman jäsenkortteja, jos omaa Kiven supliikin. Meille muille siitä kortistakin voi olla apua.

Itse kuulun sarjakuvantekijöihin. Hyötyä on vaikea määritellä, mutta jos järjestö haluaa olla osallisena kopiosto- yms. korvausten jakamisessa, sen täytyy käsittääkseni olla uskottava. Ja siihen kuuluu kohtalaisen kattava jäsenistö alan toimijoista. Sikäli jäsenyys on kannanotto sarjakuvakulttuurin puolesta.

Apurahoista löytyy toki tietoa ihan hakukoneellakin nykyään.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #6 : 20.11.2010 klo 02:09:57 »
Temperasta varmaan saa alennuksen ilman jäsenkortteja, jos omaa Kiven supliikin. Meille muille siitä kortistakin voi olla apua.

;)

Apurahoista löytyy toki tietoa ihan hakukoneellakin nykyään.

Jep. Kulttuurirahasto, OPM, Taiteen Keskustoimikunta jne.
Järjestöjen sivuilta löytyy kattavasti apurahalinkkejä. Kari Vaijärven kirjoittama "Apuraha-avain" on ansiokas mutta paperikirjana vanhentunut. Järjestöjenkin kopiostokorvauksista kiintiöityjä apurahoja maksetaan joskus jopa muille kuin jäsenille.

Kivi

Ville Tietäväinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 20.11.2010 klo 13:06:18 »
On totta, että kuva-alan ammattijärjestöjen toiminnan taloudellisesta perustasta, Kopiosto-rahoista, jaettavia apurahoja voivat hakea järjestöihin kuulumattomatkin tekijät (joskus jopa saada).

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että jos kaikki yrittäisivät hyötyä järjestöjen apurahoista kuulumatta itse järjestöihin, rahaa ei jäisi jaettavaksi. Järjestöjen saamien Kopiosto-rahojen määrä on verrannollinen siihen, kuinka moni järjestön jäsen on jättänyt Kopiostolle valvontavaltakirjan järjestön edustaman ammatin harjoittajana, esim. sarjakuvantekijän ominaisuudessa Sarjakuvantekijät ry:n jäsenenä.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 25.11.2010 klo 17:26:04 »
Onko Roju sinullekin tuo MUU hyödyllinen samoista syistä kuin Matille eli näyttelyt ja Tempera vai vielä jotain muutakin? Entä mitä tuo Kuvittajat ry:n hyödyllisyys on käytännössä ollut kohdallasi? Muistelisin jonkun joskus maininneen että sieltä on infottu kivasti noista apurahoista, mutta voin muistaa järjestön väärinkin...

Muu ja Kuvittajat tiedottavat ahkerasti ja kattavasti haussa olevista apurahoista, kilpailuista, näyttelytiloista, residensseistä ja niin edelleen. Kuvittajat jakaa ison osan Kopiostorahoistaan suoraan takaisin jäsenille avustuksina, haku on kahdesti vuodessa. Lisäksi he järjestävät koulutusta ja työmatkoja esim. Bolognan kirjamessuille. Edellämainittujen lisäksi Sarjakuvantekijät (ja Grafia, Freelancegraafikot jne.) ajavat ansiokkaasti tekijänoikeus- ja sopimusasioita. Ennenkuin allekirjoittaa sen avustajasopimuksen, voi kilauttaa ja kysyä neuvoa. Tai jos vaikka törmää oman juttunsa käyttöön ilman lupaa tai palkkiot jäävät saamatta tms., lakiapua on saatavilla. Ylempänä tulikin esiin tärkein pointti: (useampaan) järjestöön kuuluminen on perusteltua järjestöjen painoarvon kasvattamiseksi. Tällä on minusta tätä nykyä varsinkin merkitystä, kun tekijänoikeus- ja sopimusasioissa on tilaajapuolelta jatkuva kova paine huononnuksiin.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.