Hei taas,
tervetuloa 3-kymppisten itseopiskelleiden sähläreiden kerhoon... Tänään orastavana ongelmana Corel Painter 11:ssa luomani työn tiedostokoko.
Tulevaa satukirjaa varten olen alustavat työt saanut raiteilleen ja kuvittanut niitä Wacom Intuos 4 L -piirtopöydällä:
Olen hiuksia halkoen työstänyt kuvien ääriviivoja, jopa 1600 X suurennoksella, koska olen perfektionisti, joka ei pakkomielteilleen mitään voi. Kuvat (canvas) ovat 900 ppi:n resoluutiolla ja käsittävät siis 6760 x 4845 kuvapistettä. Jo pelkät ääriviivat veivät RIFF-tiedostona n. 480 Mb ja nyt kun aloin layereitä työstämään (ensimmäinen väri vasta menossa...), tiedoston koko on kasvanut jo reilusti yli 500 megatavun. Pelkät mustat ääriviivat RIFFinä, miksi? En tiedä! Halusin säilyttää niiden tarkkuuden ja muokattavuuden?
Olenkohan kenties hakoteillä projektini kanssa ja mitenköhän tietokoneeni mahtaa selviytyä moisesta, keskusmuistia 4 gigaa ja tuohon päästäessä varmasti softakin (tai siis kone) lakkaa pyörittämästä kuvaa... Mitenköhän raskaaksi kuvien tekeminen vielä muuttuu, tähän asti melko sutjakkaasti sujunut, onneksi. Onkohan tuo edes painokelpoinen koko, jota vaivalla työstän? Luomisen nälkä on mahdoton, mutta vastaako tietotekniikan taso vielä omaani

Mutta jos jollain toimivaa (ja laadusta tinkimätöntä) vinkkiä, olisin ikuisesti kiitollinen!