Kivellä on tapansa mukaan paljon hyvää asiaa pariin pointtiin takerrun:
No tässähän tulee helposti ajatelleeksi että sarjakuvien laittaminen paremmuusjärjestykseen on vähän niinkuin Paralympialaiset (Special Olympics), eli vaikka tulisi valituksi parhaaksi, kunuksi ja häkä-ässäksi, on silti "vain" sarjakuvaa.
Mauri Anteron ratkaisu saattaa parhaassa tapauksessa jopa innostaa jonkun pyrkimään irti tuosta ajattelua vaivaavasta ikeestä, jossa sarjakuva on aidon taiteen mainosvammainen äpärälapsi, kun se itse asiassa on se mistä kaikki 20 000 vuotta sitten lähti.
muuten kaiken kanssa noin 123% samaa mieltä mutta minä rankkaan, aika saakelisti sattuneesta syystä , ihan jokaisen Paralympialaisiin osallistuneen niin paljon korkeammalle kuin niihin olympialaisiin tai mihin tahansa urhoilukisoihin siksi että enin osa niihin osallistuvista eivät samoin edellytyksin pääsisi paralympialaisissa edes karsintarajalle.
Kappale Special olympics on silti hilpeä, myös monista niistä joiden arkea haittaa erinäisetkin pienet haittatekijät.
Sarjakuva on oma taiteenlajinsa ja muiden puolesta en voi sanoa mitään :jos se ei heille ole taidetta niin tarkkaan ottaen ongelma ei ole minun.
MA Nummisen valinta on minusta paitsi fiksuinta tilanteen parametreissä (ketkä ehdolla ja miten jne ad nausem) niin se ei myöskään ole mikään puuta halaavan hipin "jokainen arpa voittaa, kaikki kukat ovat kauniita" sen enempää kuin tulosvastuullista yksi muiden ylikään.
Se on paras kompromissi , siihen kaikki ovat ihan yhtä tyytymättömiä.
tähän [kivi] aiemminkin viittasi:
Syynä (jatkan teoriaani) on osin otannan pienuus, osin otantaan vaikuttavat kiistämättömät käytännön tekijät. On olemassa tekijöitä jotka ovat "yleisön ennakkosuosikkeja" ja joita ei siksi voi jättää pois. Pyritään ottamaan mahdollisimman tasainen otanta sarjakuvan eri muodoista jottei päästä sanomaan ettei mukana ollut yhtään historiaa/ novellikerrontaa/ eläimiä/ huumoria jne.....Pienin yhteinen nimittäjä. Keskinkertaisuus. Vaikka kaikki ehdokkaat olivat ehdottomasti hyviä, oli asetelma silti sellainen, ettei yhtä voi nostaa toisten yläpuolelle kyseenalaistamatta valintakriteerejä.
mutta tämän kohdan kanssa on tulkintaero minun ja Kiven välillä.
Se lähtee ajatuksesta että listalla olleet Mummo, Nanna ja Fingerpori olisivat jäänteitä roomalaiskauden "leipää ja sirkushuveja" ja kansa pysyy tyynenä ja sen ajattelumallin johtavan kaavan mukaan kyse on "tyhmistävästä viihteestä jonka funktio on passivoida lukija"
silloin lytätään luonnosmaisesta tarkkaan viivaan yltävän ja kerronnallisestikin, jopa huumoristripin(Ei, minä en ole huumoristrippien ylin ystävä, yli 99% niistä kun on vähemmän hauskoja kuin turpaan ottaminen) rajaamissa mitoissa, korkeintaan sinne "kivaa lapsille ja vähämielisille" osastoon.
Ja silloin minä yleensä rullaan virtuaaliset ja reaaliset hihat ylös, kuului asia minulle sitten tai ei koska katson sen ihan yhtä epäoikeudenmukaiseksi.
Pelkistävyys taiteessa on hyväkin asia, se missä piirroksen ja tarinan keskivertaisuus/ parhaustaso menee on ihan eri asia hyvinkin eri ihmisille.
itselle Kiroileva siili ei aukene vieläkään, piirroksen rosoisuus on itse asiassa ollut koko ajan aika mukava vaikka Deco ja klassinen realismi ovatkin maullisesti enemmän oma juttu ovatkin mutta muissa töissään on minusta enemmän sisältöä.
Millan saamaa SarjakuvaFinlandiapalkintoahan moitittiin myös kansan syvien rivien helposta kosiskelusta aikanaan jotakuinkin perustelulla "koska sarjakuvan pitäisi olla taidetta".
Se on.
Kaikkia suomalaisia artisteja en tunne ja kaikkien töistä en välitä, mutta se etten itse pidä ei ole minulta pois. Hyvä jos joku tykkään niistä mistä minä en. Eivätpä kuolleet puut turhaan.
mutta jos aletaan vaatia yksipuolueajattelua että kyllä tästä tietystä jutusta on kaikkien pidettävä ja varsinkin koska se on virallisesti kaikista hyvää, niin sori pitäkää uskonlahkonne.
Minä sitoudun irti ja olen omissa oloissani omien juttujeni kanssa ennemmin koska vaihtoehto ei ole niin kovin tuloksekas.
Ja kehtaan yhä olla tyytyväinen Paakkasen voitosta ja jahka pääsen johonkin missä Kovácsin tuoreeseen voi tutustua tsekkaan mielenkiinnolla mutta ilman odotuksia. Siten mm. Mummo ja Nannakin kolahtivat.