Kirjoittaja Aihe: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011  (Luettu 48130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kyösti

  • Jäsen
  • Viestejä: 61
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #60 : 28.02.2011 klo 16:26:56 »
Hups todellakin!

Korjataan virhe pois. Kiitos tarkkaavaisuudesta.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #61 : 18.03.2011 klo 14:03:11 »
Tässä eräs näkökulma. En ole kaikesta samaa mieltä mutta miksi pitäisi ollakaan. Jelle perustelee näkemyksensä hyvin.

http://pitkamies.blogspot.com/2011/03/has-sarjakuva-finlandia-lost-its.html?spref=fb
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #62 : 18.03.2011 klo 15:35:21 »
Jotenkin tuo strippikokoelmien määrä tämän vuoden kärkikymmenikössä tuntui jo turhan suurelta, vaikka kolmesta neljään niitä näyttää olleen mukana joka vuosi.
Ja ihan kuin Kvaakin kommenteissa olisi jääty kaipailemaan kärkikahinoihin useimmiten juuri novelleja tai sarjakuvaromaaneja? Voittajissa tähän mennessä stripit vastaan novellit tilanne on 2-1 novellien hyväksi.

Jellen blogipostaus oli hauska lukea. Siinä tulee hyvin esiin se miten absoluuttisesti yksi ihminen nämä asiat tietää. Esimerkiksi sen, että Meti on parempi kuin Sarasvatin hiekkaa. No, siksipä onkin kai hyvä että yksi ihminen valitsee voittajan. Tulee edes siltä osin selkeä tulos.  :)

Minusta tänä, eiku viime vuonna paras noista kymmenestä on Kati ja Saniaislehto, mutta Numminen saattaa hyvinkin valita sen toisen Katin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Matti Karjalainen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 934
  • Friendly Neighborhood Librarian
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #63 : 19.03.2011 klo 09:06:39 »
"Saniaislehdon salaisuudet" on minun suosikkini ja veikkaan että myös M.A. Numminen valitsee sen voittajaksi. Vedonlyöntini on kyllä mennyt joka vuosini reisille eli mikään todennäköisyys ei tue tätä.

Vesan linkittämässä Pitkämiehen blogissa esille tullut kommentti sarjakuvan mahdollisesta profiloitumisesta lasten ja nuorten lukemistoksi ei minusta ole relevantti, sillä a) mitäs väliä kohderyhmällä on, mikäli homma on tehty noin hemmetin hyvin? ja b) Saniaislehdon salaisuudet on sen verran monitahoinen albumi, ettei sitä voi minusta edes suoraan niputtaa vain tietylle lukijakunnalle suunnatuksi.

En muuten pahastu myöskään siitä jos palkinnon nappaa Tuuli  Hypénin "Nanna".

Tässä eräs näkökulma. En ole kaikesta samaa mieltä mutta miksi pitäisi ollakaan. Jelle perustelee näkemyksensä hyvin.

Samaa mieltä. Nimim. Ensimmäinen ihminen, joka ei pidä kauheasti Jyrki Nissisen tuotannosta.  :)
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #64 : 19.03.2011 klo 12:31:28 »
Jyrki Nissinen on vähintään nero. Palkintoraadit yhteispäissään ovat vain keskivertoja, vaikka valintalautakunnassa istuisi Hergé, Will Eisner, Tove Jansson ja Carl Barks.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

samsoni

  • Jäsen
  • Viestejä: 142
  • Sanat eivät riitä kertomaan kuinka gsd sgiågi gjut
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #65 : 19.03.2011 klo 12:37:06 »
Hergé, Will Eisner, Tove Jansson ja Carl Barks.

Jos nuo haalitaan ensi vuoden valitsijoiksi, niin varmasti tulee sanomista. Tosin myös julkisuus olisi taattu...

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #66 : 19.03.2011 klo 12:40:20 »
Jos nuo haalitaan ensi vuoden valitsijoiksi, niin varmasti tulee sanomista. Tosin myös julkisuus olisi taattu...

He valitsisivat loppusuoralle Viivi & Wagnerin, Fingerporin ja Kiroilevan siilin. Ilman diktaattoria käy kuten missikisoissa aina. Tulee kompromissi. Ehehhee.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #67 : 19.03.2011 klo 13:00:03 »
Palkintoraadit yhteispäissään ovat vain keskivertoja, vaikka valintalautakunnassa istuisi Hergé, Will Eisner, Tove Jansson ja Carl Barks.

No ei se kyllä ihan noin mene - hyvistä tuomarointitavoista ja jurytyksestä löyty kyllä ohjeistusta ihan riittämiin. Yleissääntö lienee, että päätöksiin pitäisi päästä keskustelemalla ja äänestys/pisteytys otetaan käyttöön, jos ei muuta ratkaisua löydy.  Näkemyksellinen eri suunnista tuleva jury voi päätyä valitsemaan vain kompromissejä, jos sen toimintatavat eivät ole kohdallaan. Finlandia voisi kyllä miettiä näitä mallejaan vähän uusiksi, jos tuo raakkaus tosiaan tehdään Jellen blogikirjoituksen mukaisesti sähköpostiäänestyksenä.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #68 : 19.03.2011 klo 18:30:33 »
hyvistä tuomarointitavoista ja jurytyksestä löyty kyllä ohjeistusta ihan riittämiin.
Kiinnostaisi että mistä sitä löytyy? SARVista? Kirjallisuuspalkintojen jälkipyykistä vuosien takaa? Jurytys on aina arvottamista. Kun sitä tekevät ihmiset ja kohteena ovat (taide)teokset jotka eivät muodoltaan ole kovin yhteismitallisia liikutaan herkällä alueella. Tämä ei sitä paitsi edes ole "normaalia jurytystä" jossa useimmiten kai valinta suoritetaan tuntematta teosten tekijöiden henkilöllisyyttä. Mitä moninaisemmat seikat vaikuttavat raatilaisiin. Täällä onkin muistaakseni jo todettu että valinnat riippuvat nimen omaan valitsijoista, siis raadin kokoonpanosta. Sarjakuvan tuntijat (sisäpiiriläiset) tekisivät erilaisia valintoja kuin kenttää vinosti hieman ulkopuolelta katsovat.

Kyllä minäkin haluaisin että Sarjakuvafinlandia, jo nimensäkin vuoksi nostaisi esiin VIELÄ parempia teoksia, mutta toisaalta on ihan mielenkiintoista että on olemassa tämmöinen palkinto, jota ei voi syyttää siitä että sama kriitikoiden ja vaikuttajien eliitti on sitä jakamassa kuin kaikkia muitakin isoja ja pieniä sarjakuva-alan huomionosoituksia.

jos tuo raakkaus tosiaan tehdään Jellen blogikirjoituksen mukaisesti sähköpostiäänestyksenä.
Kirjoittaen keskusteleminen tuottaa varmasti eri tuloksen kuin keskustelu nokakkain. En kuitenkaan väittäisi että lopputulos on yhtään huonompi. Se on vain erilainen. Kasvotusten valinnan tekeminen ei ole välttämättä kaikille raatilaisille ihanne. Naamakkain vaikuttavat teosten ohella karismat, auktoriteetit, yksilöiden sanavalmius sekä kiltteys, muun muassa.
Olin muutamana vuonna mukana valitsemassa Puupää-palkinnon saajaa ja se touhu on minusta aika erikoista, vaikka siinä kovasti keskustellaankin.

Lopuksi täytyy vielä todeta että tilanne on siinä mielessä mielenkiintoinen että ns. eliitin jakamalla Puupää-palkinnolla on nyt kilpailija. Olisiko teoriassa mahdollista että hatun jakajat jollakin tapaa kompensoisivat valinnoillaan Sarjakuva Finlandian tuloksia? Tänäkin keväänä varteenotettavia ehdokkaita olisivat muun muassa Jarla, Paakkanen ja Nissinen. Entä voiko hatun saada jos on juuri saanut Finlandian? ...Ja miettivätkö S-Finlandian raatilaiset ja diktaattori yhtään sitä kuka on jo saanut hatun tai S-Finlandian?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #69 : 19.03.2011 klo 19:16:54 »
Kirjoittaen keskusteleminen tuottaa varmasti eri tuloksen kuin keskustelu nokakkain. En kuitenkaan väittäisi että lopputulos on yhtään huonompi. Se on vain erilainen. Kasvotusten valinnan tekeminen ei ole välttämättä kaikille raatilaisille ihanne. Naamakkain vaikuttavat teosten ohella karismat, auktoriteetit, yksilöiden sanavalmius sekä kiltteys, muun muassa.
Eikö karisma,  auktoritteetti, sanavalmius, kiltteys ja vaikka viitseliäisyys vääntää peistä hitaasti näppistä nakuttaen sitten ihan vastaavalla lailla vaikuta nykymetodilla?

Jotensakin itsekin kuvittelisin että parempi keskustelu saadaan aikaan naamakkain.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #70 : 19.03.2011 klo 20:04:30 »
Kiinnostaisi että mistä sitä löytyy?

Tätä voit kysyä vaikka niiltä, ketkä juryissä Suomessa ja muualla kiertävät. Perushyvät toimintamallit ovat kyllä ihan yleisesti käytössä, ja niihin kuuluvat mm. perusteellinen keskustelu kasvokkain, äänestämisen välttely, pariton juryn jäsenten määrä jne.

Kemin kilpailu on minun mielestäni onnistunut tuomaroinneissaan verrattaen hyvin. Sen lopputuloksena on palkittu hyvinkin erilaisia töitä. Aika harvoin on tullut sellainen olo, että valinnat olisivat vain kompromisseja. Kemin jurytys tapahtui ainakin aiemmin kasvokkain. Jossain vaiheessa kisa-albumeissa näkyi myös finalistien pisteytys tuomarikohtaisesti, mikä nyt ei loppujen lopuksi olisi tarpeellista. Juryllä pitää olla luottoa. Olisikin mielenkiintoista kuulla Ilpo Koskelan mietteitä Finlandian jurytyksestä verrattuna Kemin kisaan.

Jurytys on aina arvottamista. Kun sitä tekevät ihmiset ja kohteena ovat (taide)teokset jotka eivät muodoltaan ole kovin yhteismitallisia liikutaan herkällä alueella. Tämä ei sitä paitsi edes ole "normaalia jurytystä" jossa useimmiten kai valinta suoritetaan tuntematta teosten tekijöiden henkilöllisyyttä. Mitä moninaisemmat seikat vaikuttavat raatilaisiin. Täällä onkin muistaakseni jo todettu että valinnat riippuvat nimen omaan valitsijoista, siis raadin kokoonpanosta. Sarjakuvan tuntijat (sisäpiiriläiset) tekisivät erilaisia valintoja kuin kenttää vinosti hieman ulkopuolelta katsovat.

Kirjoittaen keskusteleminen tuottaa varmasti eri tuloksen kuin keskustelu nokakkain. En kuitenkaan väittäisi että lopputulos on yhtään huonompi. Se on vain erilainen. Kasvotusten valinnan tekeminen ei ole välttämättä kaikille raatilaisille ihanne. Naamakkain vaikuttavat teosten ohella karismat, auktoriteetit, yksilöiden sanavalmius sekä kiltteys, muun muassa.

Olin muutamana vuonna mukana valitsemassa Puupää-palkinnon saajaa ja se touhu on minusta aika erikoista, vaikka siinä kovasti keskustellaankin.

Niinhän sen pitääkin mennä. Miksi valita juryyn tuomari, joka ei pysty muodostamaan saati kertomaan perustellusti omaa mielipidettään ja vaikuttamaan lopputulokseen? Sitä vartenhan hänet on tuomariksi valittu. Tässä kohtaa vastuu on toimivan juryn valitsijoilla.

Olen ollut jurytystilanteessa, missä hyvin esitetyt perustelut ovat kääntäneet oman mielipiteeni ainakin reippaat 100 astetta. Keskustelu on tärkeää. Varmasti ainakin osan jurytyksestä pystyy ihan hyvin tekemäänkin sähköpostitse - esim. alkuvaiheen, missä mukana olevien töiden määrää yleensä pyritään vähentämään. Lopullisen tuloksen päättäminen on kuitenkin mielestäni aivan eri tilanne. Muutamissa omissa jury-tilanteissani tuossa vaiheessa on usein käyty läpi töitä kollektiivisesti - koettu niitä uudelleen vähän eri kulmista, keskusteltu, pidetty tauko, katsottu kaikki läpi uudelleen... ja jossain vaiheessa vallitseekin täysi yksimielisyys lopputuloksesta. Tuohon ei sähköpostilla eikä Skypellä pysty.

Tämä on nyt varmaan jo kirjoitettu, mutta tuomaristossa jokainen edustaa omaa näkemystään ja tuo sen esille, MUTTA jäsenten pitää myös omata riittävä perspektiivi, jotta hyvinkin erilaiset työt voi arvioida samalla viivalla. Vain oman asian puolustaminen ei ole hyvää tuomarointia. Juryssä pitää olla asiantuntemusta ja saman verran näkemystä. Pitää punnita teknisiä ja taiteellisia ansioita ja siinä samalla teosta kokemuksena, sen toimivuutta genressään, mahdollista yhteiskunnallista merkitystä jne. Vaakakuppeja on monia, kun puhutaan suomalaisen sarjakuvan kirjavasta kentästä. Juuri tämän takia esiraadin pitää olla pätevä työhönsä ja tehdä se ammattimaisesti. Sarjakuvan kohdalla on varmasti hyvä, että tuomaristo tulee vähän eri puolilta kenttää. Kattava perspektiivi on silti olennaista.

Lienee kai itsestään selvää, ettei hyvään tuomarointiin kuulu kenenkään suosiminen, vähiten tuttujen tai "oman tallin" tekijöiden. Normaalistihan tuollaisessa tapauksessa tuomari on jäävi kommentoimaan tai äänestämään. Jos taas muut tuomarit puolueellisuutta huomaavat, voivat he käsittääkseni perustellusti jäävätä jonkun tuomarin ko. tilanteesta pois.

Mä kannatan juryä, jossa kaikki ovat alan ammattilaisia, joka toimii kasvokkain ja omaa tarpeeksi erilaisia ihmisiä, jotta sen valinnat eivät ole yksipuolisia. Ihmiset näitä valitsee, ei mitkään taulukot!

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #71 : 19.03.2011 klo 20:51:52 »
Jotensakin itsekin kuvittelisin että parempi keskustelu saadaan aikaan naamakkain.

Mä olen ollut sekä Finlandia Junior -raadissa että Kemin tuomaristossa, ja molemmissa nimenomaan se (useita kertoja) kasvokkain keskusteleminen vaikutti erittäin myönteisesti, jopa niin että ihan loppumetreillä otettiin uudelleen harkittavaksi joitakin jo ihan alussa karsittuja teoksia, ja toisaalta niin että monet teokset menettivät keskustelussa ristiriitaisen ennakkovaikutelmansa ja niitä pystyttiin paremmin arvioimaan ihan itsenään, ilman kontekstin painolastia.

Myös lopullisen valinnan suorittaneelle Finlandia-ylituomarille kirjoitettua kuvausta kustakin teoksesta viilattiin pitkään ja hartaasti.

Huomasin niissä raadeissa kyllä selvästi sellaisen ilmiön, että aivan kuten limonadeja vertaillessa se sokerisempi maistuu ensi kulauksella paremmalta, ja musiikkikappaleista kovaäänisempi kuulostaa kylmiltään menevämmältä kuin hiljaisempi, kirjoista ja sarjakuvistakin jotkut nousevat saman tien pinnalle ja vasta kun niitä on vähän aikaa mietitty, putoavat takaisin mittakaavaan. Sarjakuva-finlandiassa on ollut ikävä kyllä vähän tuota makua, että kun esivalinta tehdään kerralla ja matemaattisesti, sarjoista löytyvät helposti omaksuttavat maneerit pääsevät vaikuttamaan valintaan ehkä pidemmällä tähtäimellä kuin olisi tarkoitus.

Kyllä te tiedätte. Sarjakuvapiirtäminen on täynnä maneereja joilla lukija napataan mukaan, hienovaraisempiakin kuin ikkunan heijastus silmissä tai varjo kengänkärkien alla. Ne ovat se sokeri jolla koululuokan paras piirtäjä tekee Akuista ja Karvisista ihan kuin oikeita.

(Edit: Mutta koska sarjakuva ei välttämättä tarvitse maneereja ollakseen hyvä, kuten maneerisuus ei myöskään tee hyvästä sarjasta huonoa, maneerien vaikutus ennakkovalinnassa on väärillä kriteereillä arvottamista. Tuttuus saa bonusta. Tämä ei voi olla vaikuttamatta, jos pelataan pudotuspeli vain yhdellä kierroksella. Tästä päästään vain pidentämällä arvosteluprosessia ja jättämällä esikarsinta pois.)

Kivi

(Edit2: PS. Olen myös kerran ollut valitsemassa Puupäähatutettavaa. Oma ehdotukseni tuli ns. metsästä, kenellekään ei ollut tullut mieleenkään että sille suunnallekin voisi hattua jakaa, vaan kun se oli sanottu, se myös meni yksimielisesti läpi: että näinhän sen pitää olla. Tätä ei olisi voinut tapahtua sähköpostitse ja tukkimiehen kirjanpidolla.)
« Viimeksi muokattu: 19.03.2011 klo 21:04:37 kirjoittanut [kivi] »

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 557
  • Kuka mitä häh?
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #72 : 19.03.2011 klo 21:24:53 »
Juryttäminen on mielenkiintoista niin. Silti jotenkin minusta tuntuu, että JOS esim. Corto Maltese olisi suomalainen sarjakuva, sillä tuskin olisi mahdollisuuksia Sarjakuva-Finlandia-kisassa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #73 : 19.03.2011 klo 21:37:22 »
Juryttäminen on mielenkiintoista niin. Silti jotenkin minusta tuntuu, että JOS esim. Corto Maltese olisi suomalainen sarjakuva, sillä tuskin olisi mahdollisuuksia Sarjakuva-Finlandia-kisassa.

Ei varmasti olisikaan, juuri tuon esikarsintakierroksen takia.

Kyseessä on matemaattisen todennäköisyyden suure, vanha tuttu "pienin yhteinen nimittäjä" jonka epäoikeudenmukaisuudesta ei ole kahta mieltä ei koulujen aloituspaikkoja tai television ohjelmatarjontaa valittaessa. Se toimii seuraavasti (nyt silmä tarkkana, todennäköisyysmatematiikka on silmänkääntötemppujen ominta maata):

Meillä on tarjolla 1) erinomaisia mutta vaikeita, omintakeisia teoksia. Sitten meillä on tarjolla 2) hyviä mutta kohderyhmäjakautuneita teoksia. Sitten meillä on 3) alle keskivertoja mutta yleistajuisia teoksia.

Kun näitä ruvetaan pisteyttämään, eniten hajontaa on luokassa 1. Sitä ei pääse yksikään teos läpi. Luokasta 2 pääsee läpi se jolla on laajin kohderyhmä. Luokasta 3 pääsevät läpi useimmat, koska ne esiintyvät kaikilla listoilla viimeisinä vaihtoehtoina.

Näin on äänestys muuttunut hyvien teosten valitsemisesta, joka oli tarkoitus, pudotuspeliksi josta pääsevätkin parhaiten läpi mahdollisimman keskiverrot. Mitä tiukempi kisa on, sitä paremmin pärjäävät ne jotka eivät oikeastaan ole kenenkään ykkössuosikkeja. Ja silti kaikki äänestäneet ovat hyvällä maulla laittaneet listan kärkeen mielestään parhaat teokset.

Ihmeellistä, eikö vain? Todennäköisyysmatematiikka pistää vanhan anarkistinkin uskomaan valistuneeseen diktatuuriin.  :P

Kivi

JussiP

  • Jäsen
  • Viestejä: 662
  • Muutoksen tuulipuvut
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #74 : 20.03.2011 klo 02:11:22 »
Meillä on tarjolla 1) erinomaisia mutta vaikeita, omintakeisia teoksia. Sitten meillä on tarjolla 2) hyviä mutta kohderyhmäjakautuneita teoksia. Sitten meillä on 3) alle keskivertoja mutta yleistajuisia teoksia.

Kovin kätevästi jätit pois luokan 0) erinomaisia ja yleistajuisia teoksia. Kuvataiteen puolelta tähän voisi heittää esim MC Escherin, jonka työt ovat paitsi teknisesti huikeita myös helposti tajuttavia. Niitä voisi kutsua jopa populääreiksi. Ei niiden tarvitse olla "vaikeita" että niitä voisi pitää "parempina" kuin muut. Näkemys siitä, että hyvän taiteen pitää olla vaikeata, tai, mikä vielä pahempaa, että vaikeus tekee teoksesta jo itsestään hyvän on yksi rasittavimpia taidesnobismin muotoja.

Itse pukisin vaikeusaspektin siihen muotoon, että hyvässä teoksessa on kerroksia. Syventymällä on mahdollista löytää siitä uusia ja uusia puolia. Riippumatta siitä onko päälimmäinen kerros marsipaania vai sitruunahappoa.

Tällä kerralla ehdokkaista ei kenties löytynyt luokan 0 edustajaa. Ei siinä mitään, mestariteoksia syntyy harvakseltaan.
Jos haluat masentua tai vahingoniloistua, lue Ilman naista.