Minulle kuvittajana tärkeä elementti on nähdä, millaisia välineitä ja tekniikoita joku tunnettu taiteilija/kuvittaja käyttää. Yksi suurista innoittajistani Moebiuksen, Al Williamsonin ja Burne Hogartin rinnalla on ennenkaikkea Hajime Sorayama.
Hajime Sorayama on todella kuvittajana ja värien käyttäjänä ehdottomasti yksi aikamme parhaita ellei suorastaan paras.

Olen tässä ollut yli 2 kuukautta piirtelemättä lainkaan ja minulla on ollut hyvää aikaa tutkia Hajime Sorayaman loistavaa tekniikkaa kuvittajana. Olen alkanut juuri suunnittelemaan omaa Pin-up tyttöjen kuva sarjaa, koska sellainen minulta puuttuu tulevasta portfoliostani, jota olen alkanut koota omista töistäni. Ja siinä Hajime Sorayaman kirjat ovat referenssi lähteinä olleet minulle suureksi avuksi. Olen yrittänyt ottaa oppia hänen tekniikastaan. Hän käyttää valokuvia jokaisessa kuvituksessaan mestarillisesti. Se mikä hänen taiteessaan tulee korostetusti esille on se , että hän panostaa ennen-kaikkea kuviensa harmaa-musta sävyihin. Ne näyttelevät suurta ja tärkeää osaa hänen tavassaan piirtää ja loppu silauksena kuvaan tulee vasta värit. Olen oppinut häneltä viimeaikoina sen, kuinka tärkeä osuus harmaa/mustan-värisävyillä on kuvan kokonaisuuden kannalta. Se antaa kuvalle sisuksen jonka jälkeen värit saavat hänen kuvansa elämään.
Harmi vaan, että kvaakin foorumi on kaukana kaukana ulkomaisista vastineistaan, joihin saa laittaa erottisia kuvituksia. Tätä en ole oikein ymmärtänyt, että miksi! Aivan turhaan pelätään näyttää paljasta pintaa, jos se on hyvän maun rajoissa. En todellakaan tarkoita mitään pano-kuvia edestä ja takaa jne, vaan sellaisia hienovaraisia kauniita naisia, joiden rinnat ja takapuoli saavat hieman näkyä sopivissa rajoissa. Kyllä kvaakissakin pitäisi olla vapaus näyttää hieman paljasta pintaa, kunhan se täyttää siveellisyyden kriteerit. Huomatkaa viimeisin lauseeni- täyttää sivellisyyden kriteerit.
Hajime Sorayaman nais-kuvitukset ovat suurimmaksi osaksi alastomia naisia, joiden jokainen intiimi paikka näkyy kuvissa.

Kannattaa todella tutustua hänen kirjalliseen tuotantoonsa. Suomesta ei hänen kuvitus kirjojaan juuri saa, joten ulkomailta tilaaminen on yksi vaihtoehto. Hyvän kokonaisuuden hänen käyttämästä tekniikasta ja tavasta kuvittaa saa hänen Pin-up tyttö ja metalli.robotti kirjoista.
Yritän hankkia jostakin DVD:levyn nimeltä SORAYAMA: SECRETS REVEALED - Airbrush DVD. Se on vaan ollut senverran kallis, etten ole sitä vielä hankkinut. Jos joku tietäisi, mistä tuon saisi halvalla, paiskaa minua maililla.
Tässä yksi hyvä Sorayama linkki:
http://www.youtube.com/watch?v=evcFLorIL4Ups. Kuten ehkä panitte merkille, on meinaan kaikenlaista sälää joka paikassa ja paljon....onneksi minulla ei ole noin paljoa sälää himassa!