Hmmm....tässäpä mielenkiintoinen linkki jossa Vartija-Mangan piirrosjälki ...on hmm!!!! ... kriittisen tarkastelun kohteena. Kait minä oikein tulkitsin kyseisen sivun aineistoa?
http://finnishcomicsdissected.wordpress.com/2009/01/12/vartijat-guardians/Olen sitä mieltä, ettei noin tarkkaan pitäisi etsiä virheitä tai väärin piirrettyjä juttuja ikäänkuin koko sarjakuvaa katsottaisiin suurennuslasin läpi. Palautteen antaminen on ihan hyvä asia, mutta liika on aina liikaa. Minulle jäi hieman ikävä maku suuhun tuon línkin aineistosta. Varmasti jokaisen sarjakuva-albumin teknisestä tasosta maailmassa löytyy ainakin yksi asia, joka ei jonkun mielestä ole juuri sellainen kuin SEN pitäisi olla.
On aivan turhaa ruveta vertailemaan Suomalaista ja aitoa Manga-sarjakuvaa keksenään, sillä niitä ei yksinkertaisesti voi vertailla. Aidolla Mangalla ulkomailla on niin vahva ja pitkä perinne, ettei kukaan suomalainen piirtäjä pääse samalla aalto-pituudelle ainakaan tällä hetkellä. Ei graafiseti eikä tunne-tasolla. Tulevaisuudessa asia voi olla toisin.
Japanissa Mangaa suolletaan suurissa tiimeissä, joissa on 4-7 eri piirtäjää, jotka kokopäiväisesti vain piirtävät. Siellä on tukuttain ihan oikeita Manga-studioita, jotka hurjaa vauhtia pukkaavat uutta ja taas uutta Mangaa markkinoille. Mitä meillä Suomessa on? Vain yksi tai kaksi piirtäjää, jotka vaihtelevalla taiteellisella tasolla piirtävät sitä- ei kokopäiväisenä leipätyönä.
Ehkäpä meidän Suomalaisten toivo on tulevassa Manga-piirtäjien sukupolvessa, jotka lukevat sitä ja piirtelevät omissa huoneissaan haaveillen omasta Manga-piirtäjän urasta sitten joskus.