Kirjoittaja Aihe: Helsingin 25. sarjakuvafestivaalit 10.-12.9.10  (Luettu 56531 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
Vs: Helsingin 25. sarjakuvafestivaalit 10.-12.9.10
« Vastaus #120 : 27.08.2010 klo 09:30:58 »
Hmmm. Täytyypäs lukea toi vapaaehtoisjuttu tarkkaan. Jotain myymään/jakamaan tms. voisin hyvinkin tulla, asiakaspalvelija kun olen (mikä on tainnut unohtua tältä - vielä - nykyiseltä työnantajaltani tyystin). Olen vain hiukan ujohko ja siksen ole ikinä - vaikka mielessä on käynytkin - uskaltautunut itseäni talkootyöläiseksi ilmoittaa.

Toisaalta tuossa (minulle) tuntemattomien vieraiden mukanaolossa on ainakin yksi hyvä pointti: saatan jopa JUTELLA (rimakauhutta) jonkun vieraan kanssa kun en "tunne" sitä  :laugh:

Jees jees.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #121 : 27.08.2010 klo 11:05:07 »
Olisko syynä se, että ne on kumminkin harrastelijapiirtäjien tekemiä lehtiä ja pienkustanteita jos oikein silmin katsotaan?

Ei sillä, että siinä mitään pahaa olisi. Päin vastoin.

Toisaalta kyllä, mutta toisaalta en pitäisi Marko Kerästä, Veli Loposta ja esim. Anssi Rauhalaa harrestelijoina.

Kustannuspuolella taas Kainulainen ja Jylhä ovat suurinpiirtein samoilla tasoilla meidän kanssamme. (Mitään henkilökohtaista tässä siis ei ole, tulen ostamaan edelleenkin molempien lehtiä!)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #122 : 27.08.2010 klo 11:24:10 »
Mua kysyttiin kyllä tohon suomalaiset supersankarit -juttuun, mutta en oo sunnuntaina paikan päällä, joten ei käynyt.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JV

• Jäsen
« Vastaus #123 : 27.08.2010 klo 11:25:24 »
Vähän kyllä kummastuttaa, ettei MKKEntertainmentilta edes kysytty ketään, vaikka julkaisemme helposti eniten suomalaisista supersankareista kertovia lehtiä.

Komppaan. Kun ajattelen suomalaisia supersankareita, ajattelen MKKEntertainmentin hahmoja!

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #124 : 27.08.2010 klo 11:45:41 »
Mua kysyttiin kyllä tohon suomalaiset supersankarit -juttuun, mutta en oo sunnuntaina paikan päällä, joten ei käynyt.

Tämä selvä. Harmi ettet pääse, olisi ollut hyvä saada edustus meiltäkin.

Komppaan. Kun ajattelen suomalaisia supersankareita, ajattelen MKKEntertainmentin hahmoja!

Kiitos. Pelastit päiväni, ehdottomasti.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #125 : 27.08.2010 klo 12:57:07 »
Mun mielestä on, jollain ehkä vähän naiivilla tavalla, aivan älyttömän siistiä, että sarjakuvilla yleensä on omat festarinsa. Mä en oikein jaksa nipottaa muusta, kuin niistä vessoista. Tänä vuonna mennään näillä eväillä ja varmasti jokainen osallistuja löytää festareilta jotain mistä pitää tälläkin kertaa. Ensi vuonna sitten taas ehkä jotain muuta ja erilaista. Kivaa ku on festivaalit.  
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Pjr

• Jäsen
  • :)
« Vastaus #126 : 27.08.2010 klo 13:06:47 »
Mua vähän ärsyttää tommonen selitys että jotkut on vaan harrastelijoita. Ei mua itteäni kiinosta kauheesti MKK:n sarjikset, mutta tyypit on varmasti intohimoisia supersankari tietäjiä, nehän pitäis olla tommosessa paneelissa mukana. Mikä sen sitten määrittää kuka on harrastelija.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #127 : 27.08.2010 klo 13:17:18 »
Festariesiintyjistä vastaavat eivät välttämättä ole koskaan edes kuulleet MKKEntertainmentista. Arvailen ma.

Mitenkä festivaalin järjestäjä voisi toimia niin, ettei hänen toimissaan olisi yhtikäs kenenkään taholta moittimista?
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #128 : 27.08.2010 klo 13:23:10 »
Noh noh, kaikista on MINUN käsitykseni mukaan ihan hyvä että järjestetään mutta olisiko sitten aiemmin totutettu niiden vieraiden osalta liiankin hyvään  ???

Mää olen ainakin TOSI tyytyväinen että sarjisfestarit ovat tulossa ja tapaan muita yhtä "outoja" (täysin positiivisessa merkityksessä) immeisiä kuin itsekin olen. Kun on päässyt hiukan näivettymään tuo sosialisointipuoli muutenkin (jos ei sukulaisia ja paria hassua kaveria lasketa)...

Johan tässä taas vuosi kului...

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #129 : 27.08.2010 klo 13:34:11 »
...mutta onko se nyt sekään taiteellisesti suuntautuneille ihmisille palkitsevaa että kaikki palaute olisi "ihan kiva".
Ihmiset kommentoivat asioita, osa niistä on varmasti sellaisia että järjestäjät ovat niistä hyvin tietoisia mutta syystä X ei se nyt ihan sujunut niinkuin täydellisessä maailmassa, ja osa sellaisia että niiden parantamiseksi voi tehdä jotain joko täksi vuodeksi tai ainakin seuraavaksi (mm. tapahtumapaikkojen kartta löytyy nyt paremmin nettisivuilta, kiitos siitä).

Ja ei kai täällä kukaan olekaan sillä mielellä liikkeellä että ynnynnyy ihan paskat festarit, sais jäädä järjestämättä.

(alunperin näytti siltä että olisin poissa maasta festivaalien aikaan mutta se suunnitelma siirtyikin eteenpäin, eli olen jopa kaupungissa tuolloin...jos en sitten päätä jäädä kotiin odottamaan sitä että Don Rosa tulee seuraavan kerran lähikauppaan kun niin kerran käskettiin tehdä jos ei vuoden ulkkarivieraita tunnista...)

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #130 : 27.08.2010 klo 13:53:37 »
Näin juuri hdc.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #131 : 27.08.2010 klo 15:34:06 »
...mutta onko se nyt sekään taiteellisesti suuntautuneille ihmisille palkitsevaa että kaikki palaute olisi "ihan kiva".
No ei sellainen palaute ole tietenkään missään asiassa, eikä kenellekään, palkitsevaa (vaikka jotkut eivät muunlaista palautetta mielellään kuuntele). Festarit ovat kuitenkin vasta ensi kuussa ja eiköhän se kokonaisuutta ajatellen rakentavin palaute tule sitten kekkereiden jälkeen. Etukäteen tehdyt parannusehdotukset ovat tietysti ihan ok ja onhan tässä päteviä sellaisia muutama jo nähtykin. Vierailla ja muilla festariasioilla spekuloinnin viihdyttävyyttä en kuitenkaan kiistä. Sen tarpeellisuudesta en ole niin varma. 
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #132 : 27.08.2010 klo 16:07:31 »
Mainittakoon, että yhdenkin taiteilijan tuominen jenkeistä Suomeen viikonlopuksi maksaa suhteellisen paljon. Jos kustantamot eivät ole auttamassa, voi se olla pienen budjetin festivaaleille mahdotonta.
Ja kuitenkin pienemmän budjetin Finnconeissa on usein jenkkivieraita...

Angoamerikkalaisten tekijöiden kermahan sitä paitsi tuppaa asumaan rapakon tällä puolella eli englannissa.

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #133 : 27.08.2010 klo 16:47:08 »

Usein on sarjakuvafestareillakin. Ei aina. Muistetaan nyt edelleen, että sarjakuvafestivaalien linja ei varmaankaan tule seuraavat 20 vuotta olemaan se, että superstaroja ei enää näillä leveysasteilla nähdä.

Vaikka mä oon kyllä miettinyt tässä, että loppujen lopuksi se on aika pieni osa festarivieraista, joka jotain jenkki- tai eurotähtiä haikailee. Suurin kohderyhmä on varmaankin n. 35-55-vuotiaat miehet. Kuinka paljon jotain 19-vuotiasta pienlehtitaivastyttöä kiinnosti edes Sergio Aragones? Veikkaanpa, että aika vähän. Noh, kohderyhmällä on kuitenkin paljon rahaa käytettävissään ja aikaa pitää Kvaakissa ääntä, eli ei voi täysin jättää huomiotta. ;) Vitsit sikseen, pitäähän jokaiselle olla jotakin. Tänä vuonna tälle kohderyhmälle sitten kai valitettavasti vähemmän (kun ohjelmaakaan ei juuri ole kommentoitu).

Tosin täytyy kyllä myöntää, että ekoilla sarjisfestareillani minäkin kävin nimenomaan angloamerikkalaisia superstaroja katsomassa, nimittäin Neil Gaimania vuonna 2003. Ja Jeff Smithiä vuonna 2004. Sen jälkeen en ole tainnut yhtäkään superstaravierasta nähdä, paitsi Warren Ellisin kanssa vaihdoin pari sanaa baarissa (oli silloin ja edelleen mulle täysin vieras nimi mutta joissakin piireissä kai melko tunnettu). Voisihan heitäkin yrittää houkutella tänne uudestaan. Vaikka Gaimanin aiheuttama väentungos melko stressaava olikin. Ja Marjane Satrapikin ois kiva saada taas Helsinkiin. Silloin kun hän täällä viimeksi kävi, ei kai yhtään teosta ollut vielä suomennettu, eli aika pienten piirien tiedossa oli...

Se on vähän kiikunkaakun, että kutsuuko artistin käymään ennen kuin hänestä mahdollisesti tulee suosittu, jolloin hän tulee varmemmin ja kulut ovat pienemmät mutta ketään ei kiinnosta, vai sitten, kun hän on iso stara ja kaikkia kiinnostaa mutta paikalle saaminen on epävarmempaa ja täytyy huomioida mm. turvajärjestelyt, kalliit hotellit ja katsojien paljous. ::)
« Viimeksi muokattu: 27.08.2010 klo 16:58:17 kirjoittanut Grezen »

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #134 : 27.08.2010 klo 17:08:04 »

Angoamerikkalaisten tekijöiden kermahan sitä paitsi tuppaa asumaan rapakon tällä puolella eli englannissa.
Kaikki riippuu prioriteeteista. Puhtaasti lähtöasetelmanana Finnconin asema on huomattavasti parempi kuin Helsingin sarjakuvafestivaaleilla. Pidempi suunnittelurytmi (pari, kolme vuotta vastaan festivaalien kahdeksan kuukautta) tarjoaa mahdollisuuden tehdä kauaskantoisia suunnitelmia, mihin Hesan festivaalit eivät oikein pysty, edes silloin kun tuottajana on sama ihminen useamman vuoden. Budjetit ovat historiaallisesti olleet samankokoisia. Ihan mutuna tosin arvelisin, että viime Kaapelin budjetti oli runsaasti festivaaleja suurempi.

Myös rahankäyttö on erillaista. Siinä missä Helsingin sarjakuvafestivaalit käyttävät budjettia mm. näyttelytilojen ja pienlehtitaivaan vuokriin, Finncon pistää kaikki panokset kutsuvieraisiin (ja prameisiin tiloihin - Paasitorni, Kaapeli).

Ja onhan Festarikin tuonut ihmisiä kauempaa. Viime vuonna oli Stan Sakai ja Aragones Amerikoista, kolme vuotta sitten oli se japanilainen hemmo. Jos juuri kalsarisankareita kaipaa, niin meillä oli WARREN ELLIS. Puhumattakaan ihmisistä mantereelta yms.

Sarjakuva on paljon monimuotoisempi laji kuin Finncon. Jälkimmäisessä meillä on kotimaiset vieraat ja britti/jenkki-kirjailijat, mutta sarjakuvan puolella Briteistä ja Jenkeistä ei "mainstreamin" puolelta tule enää oikein mitään mielenkiintoista. Ja muusta maailmasta taas sitäkin enemmän. Ja sitä julkaistaan suomeksi, ja näiden tekijöiden tuominen Suomeen kiinnostaa myös kustantajia ihan eri tavalla kuin joku Mark Waid.

EDIT: Lisätään vielä katkerana, että Finncon ei joudu kerjäämään vapaaehtoisia. Sarjakuvafestivaalit joutuu. Vuonna 2008 rakensin näytteilleasettajatilat Gloriassa käytännössä yksin, kun vapaaehtoisia ei sinne asti oikein enää riittänyt ;_;
« Viimeksi muokattu: 27.08.2010 klo 17:10:00 kirjoittanut J.Salo »