Tämähän on hauskaa. Ihmetyttää miksi osallistun keskusteluun vasta nyt.
Kaikki on suhteellista. Tämäkin alan harrastajien suuri asennevamma asettuu oikeisiin mittasuhteisiin kun lukee vaikkapa tätä ketjua taaksepäin ja löytää about yhden käden sormilla laskettavan määrän tyyppejä jotka kirjoittavat vieraslistasta kriittiseen sävyyn (joo laskin itsenikin mukaan).
Puhuiko joku
suuresta asennevammasta? Jotta voi puhua alan harrastajista monikossa, about yhden käden sormilla laskettava määrä riittää, itse asiassa jo kaksi.
Käsi sydämelle, eikö se ole ihan odotettu tai jopa hiukan alimitoitettukin reaktio.
On tarpeetonta kuittailla tyhmistä asenteista koska ne olivat
odotettavissa?

Ei tässä nyt kuitenkaan ole useampaa kymmentä sivua valitusta kertynyt tai mitään valtavaa massaa sarjakuvaväkeä vyörynyt suu vaahdossa osoittamaan mieltään.
Juu itsekin kirjoittelen vasta kolmatta viestiäni. Ei tässä Jukka nyt mitään valtavaa hyökkäystä siihenkään suuntaan ole tapahtunut.
Ilmeisesti luet minut yhdeksi dissaajaksi. En tiedä, pitäisi ilmeisesti sitten pysyä poissa festareilta ilmaa pilaamasta. Jos samaan päätyy monet muutkin, sitten varmaan itketään, kun kukaan ei käynyt. Eli ketä festareiden on tarkoitus palvella? Pelkästään hardcore-sarjiskuluttajia vai muitakin?
En epäile tällaisten festivaalien järjestämiseen kuluvaa työmäärää, mutta onko se syy olla esittämättä kritiikkiä, jos kokee sen tarpeelliseksi? Pitääkö järjestäjien kanssa olla amerikkalaiseen tyyliin buddy-buddy ja vain silittää myötäkarvaan?
Mulle henkilökohtaisesti festarit on ensisijaisesti mahdollisuus tavata kollegoja tai markkinoida omia tuotoksia eikä mua haittaisi vaikka tapahtuma olisi huomattavasti pienimuotoisempikin. Viralliset vieraat eivät koskaan ole minulle olleet "se" juttu. Ton Jukanki kanssa me luultavasti vaan istutaan festareiden ajan samassa krouvissa kaljaa särpimässä.
En kuitenkaan usko että järjestäjät jakavat kantaani ja sikäli kritiikki ja parannusehdotukset ovat varmasti tervetulleita. Tai tervemenneitä, miten sen nyt pitäisi sanoa.
Tahtoisin kuitenkin jälleen kerran puolustaa myös omia oikeuksiani kritisoida esitettyä kritiikkiä ja toivoa että myös siitä otettaisiin onkeen. Kaiken kettuilun takaa löytyvä viestihän on niinkin yksinkertainen kuin että yrittäkää hvyät ihmiset olla vähän vastaanottavaisempia ja positiivisempia. Ette päässeet tänä vuonna jonottamaan suosikkipiirtäjänne nimmaria mutta teille tarjotaan loistavaa tilaisuutta tutustua ihan uusiin tyyleihin ja tekijöihin. Heidän kanssaan pääsee varmasti paremmin juttelemaankin kun ei tarvitse valtavan fanilauman halki tapella tietänsä.
No nyt kyllä pillität itse sitä kun toiset pillittävät. Älä pillitä, ole mies! 
Huomasitko, taisit juuri pillittää siitä että mä pillitän ku muut pillittävät.