Tänään vähemmistöjen harjoittamaan politiikkaan kuuluu torjua ja peräti kieltää valtakulttuurin ylpeyden aiheet juuri siksi, että teko ajaa ihmisiä tuohduksiin. Siinä annetaan symbolisesti samalla mitalla takaisin.
Tämä ketju itsessään osoittaa, kuinka hyvin se toimii. Kun vielä vähemmistökulttuuri saavuttaa aseman, kuten vaikkapa Ahvenanmaa autonimiansa kautta, jossa se rajoittaa valtaväestöä, niin sekö sitten suututtaakin. Siinä valtaväestö tavallaan joutuu jollain abstraktilla tasolla kohtaamaan sorretuksi tulemisen ja voimattomuuden tunteita.
Se voisi ehkä ollakin asiallinen puheenaihe, että voiko esim. Tintin korvata täysin vaikkapa jollain Etelä-Amerikan sarjakuvalla, joka usein voi olla pahempi kuvastoltaan, mutta ei edusta siirtomaavallan kulttuuria.
Sen sijaan on vähän hassua ajatella, ettei sorron kohteena olevien käsitys olisi parempi kuin satunnaisen näppäimistönkuluttajan netissä tuottama viesti on vähän sama kuin sanoisi, etteivät sarjakuvaharrastajat "vähemmistökulttuurin" edustajina oikeastaan ymmärrä sarjakuvista sen vertaa mitä satunnainen populaarikulttuurin harrastaja.
Koska nyt pilkottaa itse kullakin asenteet jo läpi niin, että kohta purjehditaan varmaan taas sakeille vesille, niin
valvojana muistutan ennakoivasti, että jos kirjoittajalla on alla jo varoituksia (ne eivät siis ole näitä minun filosofisia paimenkirjeitä, vaan konkreettisia kirjoituskieltoja jotka eivät käyttäjältä itseltään jää huomaamatta) niin ei kannata flirttailla asiattomuuden ja rasismin kanssa, koska toisin kuin kilteillä pilteillä ei näillä törkyturvilla ole enää löyttä, jonka turvin kirjoitella. Seuraava varoitus todennäköisesti on ikibanni, ja siinä on myös hyvä esimerkki miten abstraktilla tasolla ylläpidon nähdään käyttävän valta-asemaansa vaikka ylläpito itse tuntee siivoavansa julkista käymälää. Siinä voi sitten kukin keskustella sarjakuvista sakeammilla foorumeilla, mutta ehkä se näkemys sarjakuvista tuntuu silloin vähän rajoittuneelta, luulen.