Kyllä toki tiesin, että kyseessä on mestari Jarlan kuvitteellinen kansikuva. Ja hyvä vielä. Kyllä siinä on sci-fi meininkiä, mutta kaveri on kyllä savolaisen näköinen

Mutta pää pointtini vaikka asiaa kommentissani hieman kärjistinkin on se, että monissa ulkomaisissa lehdissä on aivan huikean loistavia kansi kuvituksia. Tätä ajoin takaa. Esimerkiksi Heavy Metal-lehden eräässä numerossa kansikuvan oli tehnyt Julie Bell, tunnetun sci-fi kuvittajan Boris Vellejon vaimo. Heidän tekemäänsä lehteä myytiin eniten kuin muita Heavy Metal-lehden numeroita sen jälkeen tai ennen sitä. Minä itse diggaan sellaisista kansista, joissa on örkkejä, avaruusaluksia jne jotka viittaavat todella sci-fi teemaan. Esimerkiksi Portti-lehdessä on ollut tämän tyyppisiä kansi kuvituksia. Mutta Portin-lehden tiimissä kuvituksia on ollut väsäämässä joukko ammattilaisia kuten Kari Leppänen ja Jukka Murtosaari.
Usein kansikuvituksiin ei kovin paljon panosteta esimerkiksi pienkustannus projkteissa. Yksi esimerkki loistavasta kansikuva taiteesta on uusi Viapori lehti, josta kvaakin etusivulla arvostelu. Se on dynaaminen ja täynnä dramatiikkaa . Vaikka robotin kasvoista tulee mieleeni kuva IronManista, niin siitä huolimatta se on hieno.
Niin. Unohtui vielä sanoa, että pidän kovasti Tähtivaeltajan koosta. Se on sopivan simppeli kädessä pidettäväksi. Ja sisältöhän siinä on aina ollut täyttä rautaa ja jatko aivan varmasti samanlaista.
Ja yleisilme oli kyllä ammattimainen ja on sitä aina ollutkin. Mutta toisaalta hyvä, etteivät nuo päätoimittajan mainitsemat muutokset olleet kovin dramaattisia. Kyllä minä nuo huomasin, mistä Toni puhui, mutta ne olivat sopivan neutraaleita lähes huomaamattomia pikku nyansseja. Ja esimerkiksi uusilla kirjasin tyyleillä voidaan rakentaa ulkoista näyttävyyttä todella paljon. Minä ajattelin että Tähtivaeltaja logokin muuttuisi uuden ilmeen myötä, mutta hyvä toisaalta ettei siihen koskettu. Se on lehden tunnusmerkki tuo kiva logo. Ja ei kait Tähtivaeltaajaa tarvitse niin paljon muuttaakkaan. Sillä on oma paikkansa ja lukija kuntansa.
Toki minä näkisin lehden vieläkin paksumpana rautaisena pakettina, josta olisi iloa moneksi luku kerraksi, mutta vastaan tulee sitten tosiaan kustannuskysymys. Hinta nousee aina mitä enemmän lehdessä on sivuja.