Author Topic: Tähtivaeltajan ulkoasu-uudistus 2010  (Read 5491 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Tähtivaeltajan ulkoasu-uudistus 2010
« on: 06.04.2010 klo 15:48:48 »
Kun nyt olen tullut aukoneeksi päätäni Sarjainfon uudistukseen liittyen, niin lienee vähintäänkin korrektia avata kvaakkilaisille mahdollisuus kommentoida yhtä äänekkäästi Tähtivaeltajan tuoretta ulkoasu-uudistusta - joka siis nähtiin numerossa 1/10 - vaikkei se ollutkaan yhtä radikaali kuin Sarjainfon vastaava.

Sopii heittää kommenttia, mielipiteitä ja kritiikkiä. Ruusuja, risuja, pusuja ja nuudeleita!

Oliko Yhdysvaltain sarjakuvavuotta 2009 käsittelevä artikkeli mahdotonta luettavaa, koska sillä oli mittaa parinkymmenen sivun verran?

Mitä kaikkea oli pielessä Reima Mäkisen Mangan värit -kirjan arvostelussa?

Minne ihmeeseen oli kadonnut Otto Sinisalon sarjakuvapalsta?

Jne.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Olli T

• Omat säännöt
  • Jäsen
Vs: Tähtivaeltajan ulkoasu-uudistus 2010
« Reply #1 on: 06.04.2010 klo 16:19:07 »
Yksi pieni nipo tuli lukiessa mieleen, DVD-arvioissa ekstrojen arvioinnit näyttävät nyt vähän hassulta kun ne ovat samalla taustavärillä kuin itse elokuvienkin arviot. Siinä voisi jotenkin visuaalisesti ilmoittaa että nyt puhutaan ekstroista.

Toni

• Jäsen
« Reply #2 on: 07.04.2010 klo 12:11:02 »
Yksi pieni nipo tuli lukiessa mieleen, DVD-arvioissa ekstrojen arvioinnit näyttävät nyt vähän hassulta kun ne ovat samalla taustavärillä kuin itse elokuvienkin arviot. Siinä voisi jotenkin visuaalisesti ilmoittaa että nyt puhutaan ekstroista.

Joups, yritettiin vähentää kaiken maailman laatikoita, joten pistettiin nyt ekstrojen arviot eri värillä kuin muu teksti, muttei ilmeisesti sitten eronnut tarpeeksi. Pitänee katsastaa asiaa tarkemmin ja miettiä, josko ratkaisua pitäisi vielä hiostaa.

Kiitti kommentista! Lisää peliin.

Lurker

• Valvoja
« Reply #3 on: 07.04.2010 klo 12:17:48 »
Itse en enää jaksaisi lukea yhtään DVD-arviointia leffoista, joista osa arvosteltiin jo kerran VHS:nä ja joita taas kohta arvostellaan Blu-rayna. Noh, ehkei niitä nyt niin monta ole, mutta silti...

Toni

• Jäsen
« Reply #4 on: 07.04.2010 klo 12:27:04 »
Itse en enää jaksaisi lukea yhtään DVD-arviointia leffoista, joista osa arvosteltiin jo kerran VHS:nä ja joita taas kohta arvostellaan Blu-rayna. Noh, ehkei niitä nyt niin monta ole, mutta silti...

No ei, keskimäärin ehkä yksi per vuosi...

Joitain erityistapauksia vain haluaa nostaa esiin uudelleenkin vaikka niistä on kirjoitettu kertaalleen jo 1980-luvulla - kuten uusimman numeron Howard the Duck, eli maailman väärinymmärretyin sarjakuvaelokuva. Täytyi päästä samalla varoittelemaan Suomi-dvd:n leikkauksista.

Dark Overlords of the Universe!

Sanjo

• Jäsen
  • hölömö
« Reply #5 on: 07.04.2010 klo 12:43:37 »
Uudistus on hyvin onnistunut koska mikään ei hypännyt silmille ja luettavuus oli hyvä. Koska Tähtivaeltajan foorumit ovat sörsseliä kommentoidaan täällä vielä ulkoasuun liittymätöntä seikkaa, tuo jenkinmaan sarjakuvan katsaus oli mielenkiintoista luettavaa.

puro

• Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Ei se siitä suttaannu.
« Reply #6 on: 07.04.2010 klo 14:17:12 »
Sopii heittää kommenttia, mielipiteitä ja kritiikkiä. Ruusuja, risuja, pusuja ja nuudeleita!

Hyvin on maltillinen uudistus, sillä jos en olisi lukenut tätä, en olisi mitään uudistusta edes huomannut. Tällaiset kattavat katsaukset ovat minun pirtaani sitä lehden parasta antia eikä sellainen voi olla liian pitkä. Lisää tutkivaa sarjakuvajournalismia, pyydän!

OM

• Jäsen
« Reply #7 on: 07.04.2010 klo 15:43:13 »
Olen samaa mieltä puron kanssa. Katselin uutta numeroa lehtipisteissä tänään, enkä oikeastaan huomannut kovin suuria eroja sivujen asettelussa ja sommittelussa. Tuttu ja turvallinen Tähtivaeltajahan se siinä oli edelleen tunnistettavassa formaatissa. Kun vertaa uutta Tähtivaeltajaa ja Sarja-infoa, kyllä suurempi muutos, jonka todella positiivisena asiana huomaa kallistuu Sarjainfon suuntaan. Siinä laitettiin koko lehti uusiksi.
Sivujen rakenne ja suunnittelu on aivan uutta Sarja.infossa. Eikä se vaikuta täyteen ahdetulta lukupaketilta, joka saattaisi  antaa tukkoisen vaikutelman.
Minusta Tähtivaeltajassa olisi pitänyt rakentaa sivujen suunnittelu aivan uudestaan. Toki siinä olisi ehkä tullut sitten koko ongelma vastaan eli kuinka paljon sitten enään artikkeleita olisi mahtunut mukaan, jos sivutaitto olisi muuttunut radikaalisti. Nythän  Tähtivaeltajaan on ahdettu aika paljon kaikkea tavaraa.

Mutta kyllä Tähtivaeltaja lehdellä on edelleen paikkansa Suomen yhtenä parhammista alan-julkaisuista. Mistä muualta me saisimme noin nopeasti arvokasta tietoa mitä alan puitteissa maailmalla ja muualla tapahtuu, mitä uutuuksia tulossa ja muita mielenkiintoisia artikkeleita.

Ainoa asia mikä minua ei säväyttänyt tuossa ensimmäisessä numerossa oli kansi-kuva. Tarkoitan tällä siis ainoastaan sitä, että kuva ei kyllä antanut osviittaa siitä, että kyseessä on sci-fi aiheinen julkaisu. Kuva oli muuten kiva, muttei kyllä kuvastanut lehden teemaa millään tasolla. Näin asian koin.
Jos kyseessä on sci-fi aiheinen lehti, kyllä sen kansikuviin pitää panostaa. Ihan tosi. Se on erittäin tärkeä kokonaisuus. Kyllä kansikuvassa pitää olla muutakin, kuin karjatilan isännän näköinen savolainen ukko  kiipeämässä jonnekkin pitkine partoineen ;)

« Last Edit: 07.04.2010 klo 16:07:26 by Orjan May »

Toni

• Jäsen
« Reply #8 on: 07.04.2010 klo 16:21:22 »
Olen samaa mieltä puron kanssa. Katselin uutta numeroa lehtipisteissä tänään, enkä oikeastaan huomannut kovin suuria eroja sivujen asettelussa ja sommittelussa. Tuttu ja turvallinen Tähtivaeltajahan se siinä oli edelleen tunnistettavassa formaatissa.

Minusta Tähtivaeltajassa olisi pitänyt rakentaa sivujen suunnittelu aivan uudestaan. Toki siinä olisi ehkä tullut sitten koko ongelma vastaan eli kuinka paljon sitten enään artikkeleita olisi mahtunut mukaan, jos sivutaitto olisi muuttunut radikaalisti. Nythän  Tähtivaeltajaan on ahdettu aika paljon kaikkea tavaraa.

Tämä oli tiedossa jo alun alkujaan. Tärkein ohje uutta taittoa silmälläpitäen olikin, että yleisilme saisi jatkossakin olla tutun "tähtivaeltajamainen" ja asiaa pitäisi mahtua lehteen mukaan aivan yhtä paljon kuin ennenkin. Hyvästä tekstistä ei tingitä!

Aina on kyllä ollut muutenkin tilasta pulaa ja juttuja joutunut siirtämään seuraavia numeroita odottamaan, kun kaikki haluttu ei ikinä millään mahdu vaivaiseen 100 sivuun - eikä paksumpaa lehteä ole taloudellisesti mitenkään mahdollista tehdä (joitain harvoja yksittäisiä numeroita lukuunottamatta).

Niinpä muutos näkyykin parhaiten uusina vakio-otsikkoina, taiton selkeyttämisenä, uutena kirjasimena, nostoissa, kuvateksteissä, perusotsikoissa, taustoissa sekä nykyaikaan paremmin istuvana ja ammattimaisempana yleisilmeenä.

Varmaan hommaa kuitenkin vielä hiotaan seuraavaan numeroon saadun palautteen perusteella.

Ainoa asia mikä minua ei säväyttänyt tuossa ensimmäisessä numerossa oli kansi-kuva. Tarkoitan tällä siis ainoastaan sitä, että kuva ei kyllä antanut osviittaa siitä, että kyseessä on sci-fi aiheinen julkaisu. Kuva oli muuten kiva, muttei kyllä kuvastanut lehden teemaa millään tasolla. Näin asian koin.

Eli Siis Pertti Jarlan piirros, jossa George R. R. Martinin näköinen valkoparta matkaa halki avaruuden rakettirollaattorin tuella ei ole scifiä? Tähän näkemykseen on kyllä hieman vaikea yhtyä. Varsinkin kun kuva kytkeytyy oivallisesti lehdessä olevaan Martinin artikkeliin, joka käsittelee niin todellisuudessa kuin sf-kirjallisuuden avaamassa avaruudessakin matkaamista. Tähtivaeltaja-nimestä nyt puhumattakaan. Mutta voinee asian tietysti jollain muullakin lailla kokea.

Kiva, että Sarjisvuosikatsauksesta on pidetty, sillä se on monin tavoin yksi vuoden suurimpia ja aikaavievimpiä ponnistuksia!

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Reply #9 on: 07.04.2010 klo 16:30:29 »
Minä tykkäsin kannesta, avaruuden halki posottava ukko oli just hieno. Ehkä siinä saattaa hämätä se että kansi on hieman pelkistetympi kuin Tähtivaeltajan kannet ovat yleensä olleet, mutta en laskisi sitäkään viaksi.

Taitossa en itse huomannut mitään, eli ilmeisesti hyvin toimii.

Tärkein ohje uutta taittoa silmälläpitäen olikin, että yleisilme saisi jatkossakin olla tutun "tähtivaeltajamainen" ja asiaa pitäisi mahtua lehteen mukaan aivan yhtä paljon kuin ennenkin. Hyvästä tekstistä ei tingitä!

Hyvä niin, olen tykännyt yleisilmeestä juuri tuollaisena.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #10 on: 07.04.2010 klo 16:44:51 »
Hillitty mutta silti selkeyttävä ja raikastava (jos sanaa "raikas" voi Tähtivaeltajasta käyttää  ;D ) uudistus. Tosiaan se ekstroja käsittelevä teksti ei DVD-arvioissa kauheasti eronnut muusta tekstistä, katoin vaan, että alkaako silmissä harittaa vai mikä on, kun aavistuksen haaleammalta näyttää. Reilu kontrasti vaan.

Timo

OM

• Jäsen
« Reply #11 on: 07.04.2010 klo 16:46:59 »
Kyllä toki tiesin, että kyseessä on mestari Jarlan kuvitteellinen kansikuva. Ja hyvä vielä. Kyllä siinä on sci-fi meininkiä, mutta kaveri on kyllä savolaisen näköinen ;D Mutta pää pointtini vaikka asiaa kommentissani hieman kärjistinkin on se, että monissa ulkomaisissa lehdissä on aivan huikean loistavia kansi kuvituksia. Tätä ajoin takaa. Esimerkiksi Heavy Metal-lehden eräässä numerossa kansikuvan oli tehnyt Julie Bell, tunnetun sci-fi kuvittajan Boris Vellejon vaimo. Heidän tekemäänsä lehteä myytiin eniten kuin muita Heavy Metal-lehden numeroita sen jälkeen tai ennen sitä.   Minä itse diggaan sellaisista kansista, joissa on örkkejä, avaruusaluksia jne jotka viittaavat todella sci-fi teemaan. Esimerkiksi Portti-lehdessä on ollut tämän tyyppisiä kansi kuvituksia. Mutta Portin-lehden tiimissä kuvituksia on ollut  väsäämässä joukko ammattilaisia kuten Kari Leppänen ja Jukka Murtosaari.

Usein  kansikuvituksiin ei kovin paljon panosteta esimerkiksi pienkustannus projkteissa.  Yksi esimerkki loistavasta kansikuva taiteesta on uusi Viapori lehti, josta kvaakin etusivulla arvostelu. Se on dynaaminen ja täynnä dramatiikkaa . Vaikka robotin kasvoista tulee mieleeni kuva IronManista, niin siitä huolimatta se on hieno.

Niin. Unohtui vielä sanoa, että pidän kovasti Tähtivaeltajan koosta. Se on sopivan simppeli kädessä pidettäväksi. Ja sisältöhän siinä on aina ollut täyttä rautaa ja jatko aivan varmasti samanlaista.
Ja yleisilme oli kyllä ammattimainen ja on sitä aina ollutkin. Mutta toisaalta hyvä, etteivät nuo päätoimittajan mainitsemat muutokset olleet kovin dramaattisia. Kyllä minä nuo huomasin, mistä Toni puhui, mutta ne olivat sopivan neutraaleita lähes huomaamattomia pikku nyansseja. Ja esimerkiksi uusilla kirjasin tyyleillä voidaan rakentaa ulkoista näyttävyyttä todella paljon. Minä ajattelin että Tähtivaeltaja logokin muuttuisi uuden ilmeen myötä, mutta hyvä toisaalta ettei siihen koskettu. Se on lehden tunnusmerkki tuo kiva logo. Ja ei kait Tähtivaeltaajaa tarvitse niin paljon muuttaakkaan. Sillä on oma paikkansa ja lukija kuntansa.

Toki minä näkisin lehden vieläkin paksumpana rautaisena pakettina, josta olisi iloa moneksi luku kerraksi, mutta vastaan tulee sitten tosiaan kustannuskysymys. Hinta nousee aina mitä enemmän lehdessä on sivuja.

« Last Edit: 07.04.2010 klo 17:04:42 by Orjan May »

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Reply #12 on: 08.04.2010 klo 17:38:30 »
Esimerkiksi Heavy Metal-lehden eräässä numerossa kansikuvan oli tehnyt Julie Bell, tunnetun sci-fi kuvittajan Boris Vellejon vaimo. Heidän tekemäänsä lehteä myytiin eniten kuin muita Heavy Metal-lehden numeroita sen jälkeen tai ennen sitä.
Jos myyntitieto pitää paikkaansa niin eikö numeron sisällöllä ollut vaikutusta myyntiin?
Eli en lähtisi pelkästään kansien varaan myyntiä laskemaan, etenkään kun kyseessä on Vallejon tai tämän vaimon kiiltokuvakannet (=en tykkää).

Mutta Portin-lehden tiimissä kuvituksia on ollut  väsäämässä joukko ammattilaisia kuten Kari Leppänen ja Jukka Murtosaari.
Molemmat ovat tehneet kansia myös Tähtivaeltajaan. Kuten kovin moni muukin ammattilainen...

tertsi

• Guest
« Reply #13 on: 08.04.2010 klo 18:32:52 »
Heavy metal varmaan maksaa artisteilleen hiukan runsaammin kuin Tähtivaeltaja.
Siinä voi sitten artisti kaikessa rauhassa dollarinkuvat silmissä kiiluen miettiä, että minkähänmoisen huiman kannen sitä tällä kertaa vääntäiskään.

Varsinkin tämän seikan huomioonottaen T:n kannet ovat upeita. Ja ovat hienoja vaikkei ottaiskaan huomioon mitään seikkaa.

OM

• Jäsen
« Reply #14 on: 08.04.2010 klo 19:54:14 »
Joo. Kyllä oli sisällöllä merkitystä tietenkin. Olet ihan oikeassa Lönkka. En minäkään niin paljoa pidä tuon pariskunnan jutuista. Ovat niin samanlaisia aina.

Ja tosiaan Tertsi  puhui asiaa. Tähtivaeltajan kannet ovat aina olleet todella hienoja ja ammattitaidolla suunniteltuja. Kokonaisuus on aina toiminut.
Mutta mitä muuta odottaisimmekaan Suomen parhaalta sci-fi lehdeltä. Tuutin täydeltä tuli nytkin rautainen annos scifittäjille loistavaa luettavaa.
Ei muuta kuin scifittämään. Hei! Mä keksin uuden termin. Onko tollasta koskaan kukaan maininnut kuin scifittäminen? ;D

« Last Edit: 08.04.2010 klo 20:57:52 by Orjan May »