Kirjoittaja Aihe: Neopiko markkerit (valm. Deleter)  (Luettu 13479 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Emppu

• Vieras
Vs: Neopiko markkerit (valm. Deleter)
« Vastaus #15 : 25.04.2010 klo 11:29:31 »
olin väärässä.
Neopikoihin on viime syksystä saakka saanut täyttösäiliön.

Siis näihin, joita myydään nyt kaupassa, vaikokö mitenkä? :B

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #16 : 25.04.2010 klo 12:04:11 »
no juuri näihin.
Eli käsittääkseni täytön saa kaikkiin Neopiko-2 sarjan markkereihin eli juuri noihin alkoholipohjaisiin.
tuossa nyt yksi linkki
eli kaikki 144 väriä kuulemma saatavilla täyttöinä

itse pidän vesipohjaisista Neopiko-3 kynistä enemmän ovat euron kalliimpia akalla.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #17 : 25.04.2010 klo 12:16:38 »
no juuri näihin.
Eli käsittääkseni täytön saa kaikkiin Neopiko-2 sarjan markkereihin eli juuri noihin alkoholipohjaisiin.
tuossa nyt yksi linkki
eli kaikki 144 väriä kuulemma saatavilla täyttöinä

itse pidän vesipohjaisista Neopiko-3 kynistä enemmän ovat euron kalliimpia akalla.
Kah, pitää nyt oikeasti harkita mokomia, taitaa mennä aika tasoihin Copiccien kanssa sitten tuon hintansa puolesta.

Eilen tuli pällisteltyä Akateemisessa noita vesipohjaisia, mikä niiden "juttu" oikein oli?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #18 : 25.04.2010 klo 12:35:35 »
vesipohjaisten "juttu" on napakammat, minusta ylivertaiset, kärjet ja mahdollisuus piirtää suoraan kankaille niin että jälki on kuivumisen ja silityksen jälkeen pesunkestävä.

Pigment ink-ratkaisu noissakin on, odottelen mitä näyteriipusteluraapusteluista tulee = miten mustaksi musta jää kuivuttuaan.

itse pidin Neopiko-2 alkoholipohjaisten jäljestäkin mutta Neopiko-3 on omaan käteen tarkempi ja vähemmän leviävä vaihtoehto.
puolustaa vähäistä hintaeroaan oikein hyvin

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #19 : 25.04.2010 klo 16:30:27 »
Kah, pitää nyt oikeasti harkita mokomia, taitaa mennä aika tasoihin Copiccien kanssa sitten tuon hintansa puolesta.
Copicit taitavat olla silti laadukkaammat, ja jos täyttömahdollisuus on sinulle joku ostopäätökseen vaikuttava juttu, niin silloin Copic olisi minusta ehdoton valinta. Nimittäin vaihtokärkiäkin alkaa tod. näk. kaivata aika äkkiä, ja niitähän ei Neopikoihin saa. Varsinkin jos Neopikoissa on edelleen ne sellaiset korkit joilla voi vahingossa vikuuttaa felttiä kynää sulkiessa.
Mutta erilainen tuntumahan näissä tosiaan on kuin Copiceissa, eli siinä makuasiat menee kyllä kaikkien muiden argumenttien ohi.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #20 : 25.04.2010 klo 16:49:23 »
Copicit taitavat olla silti laadukkaammat, ja jos täyttömahdollisuus on sinulle joku ostopäätökseen vaikuttava juttu, niin silloin Copic olisi minusta ehdoton valinta. ....Mutta erilainen tuntumahan näissä tosiaan on kuin Copiceissa, eli siinä makuasiat menee kyllä kaikkien muiden argumenttien ohi.

laadukkuus on suhteellinen määre tässä yhteydessä.
ennen muuta: tuntuma määrää ja on hyvinkin tekijäkohtainen.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #21 : 25.04.2010 klo 20:18:59 »
ja hei, miten voi vastustaa tuotetta jonka kyljessä on monta elämää pelastanut teksti:
"never swallow the cap. it may cause suffocation."

ihan tosi.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #22 : 25.04.2010 klo 20:34:03 »
Kuka noin hirveän hajuisen korkin ees tunkis mihinkään ruumiinaukkoonsa? Siis kyllä mä kestän ties mitä fiksatiivi- ja hiuslakkahuuruja, mutta tuon haju kyllä vaatii kestämistä. Ei minun kulinaristinenälleni, vaikka olenkin yhden kesän pakertanut sillitehtaalla.

Tuo vesipohjainen oli pieni harmistus, kun niin helposti väri liuku pois, mutta pitääpi kokeilla noita tujumpia sävyjä, miten soveltuvat ääriviivojen tussaamiseen väritetyille pinnoille. :B

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #23 : 26.04.2010 klo 15:23:11 »
Joo laatu on tiettyyn rajaan subjektiivinen määre. Jos tuotteet on hyvin lähellä toisiaan teknistä laatua on vaikea havaita ilman tieteellistä tutkailua. Pitäisi ottaa molempia kyniä randomina vaikka tuhat ja katsoa minkä verran löytyy maanantaikappaleita? Sitä en ole tehnyt. Oma mielikuvani näistä jutuista on kuitenkin se että Neopiko kakkosissa on enemmän vuotavia kyniä kuin Copiceissa. Lisäksi pidän, kuten tuli sanottua, Copicien muotoilua (lähinnä korkin osalta) huomattavasti laadukkaampana. Eikä muotoilu ole tässä ulkonäköasia vaan se vaikuttaa korkin käyttäytymiseen ja käyttöön. (yhtä lailla muuten Letrasetin ProMarkereissa on paskat korkkisysteemit) Toon tavasta nimetä Copicit en ole koskaan pitänyt. Mutta minulle taas se ominaisuus on vähemmän tärkeä kynissä.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

• Jäsen
« Vastaus #24 : 26.04.2010 klo 15:30:46 »

Ettei nyt vaan Reiman kova innostus copic-tusseihin johtuisi siitä, että olet niitä mahdollisesti ollut esittelemässä manga-tapahtumassa eräässä kirjakaupassa jokunen vuosi sitten. Juttelin nimittäin silloin kanssasi ja ihastelin tekemiäsi Manga-kuvituksia. Olit silloin tosiaan esittelemässä jotain tussi-merkkiä nimeltä mainitsemattomassa kirjakaupassa ;) ;)

Silloin vasta voi sanoa jotakin painavaa arkumenttia tussikynistä, jos olet niitä kokeillut kumpaakin. Jos et ole, silloin on aivan turha heittää ajatuksia siitä, että Copic olisi parempi kuin Neopiko. Joten mars mars kirjakauppaan testaamaan, ja sen jälkeen mielipiteilläsi on paino arvoa. Ei ennen, jos ne ovat vain olettamuksia.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #25 : 26.04.2010 klo 17:50:33 »
Ettei nyt vaan Reiman kova innostus copic-tusseihin johtuisi siitä, että olet niitä mahdollisesti ollut esittelemässä manga-tapahtumassa eräässä kirjakaupassa jokunen vuosi sitten.
Olen ollut esittelemässä ProMarkereita.

Silloin vasta voi sanoa jotakin painavaa arkumenttia tussikynistä, jos olet niitä kokeillut kumpaakin. Jos et ole, silloin on aivan turha heittää ajatuksia siitä, että Copic olisi parempi kuin Neopiko. Joten mars mars kirjakauppaan testaamaan, ja sen jälkeen mielipiteilläsi on paino arvoa. Ei ennen, jos ne ovat vain olettamuksia.
Ei tarvi mennä kirjakauppaan.  :) Sain ekan Neopiko2 -satsini (24 kynää) ehkä noin pari vuotta sitten. Ja vähän sen jälkeen vielä tuplasti isomman pakkauksen. Olen omistanut tässä vuosien varrella myös ehkä noin 70 ProMarkeria. Copiceja on ollut työkäytössä vain noin 15kpl, mutta olen niitä lisäksi käyttänyt lainakyninä maailmalla. Samoin omistan reilun tusinan vesiliukoisia Neopiko kolmosia (niissä on niin hieno sävyvalikoima!). Lisäksi löytyy jokunen korealainen Touchin markkeri sekä ehkä tusina muita sekalaisia japsimarkkereita.

ProMarkerit, Copicit ja Neopikot eroaa toisistaan eniten kärkien koon ja muodon puolesta sekä siinä minkä verran ne luovuttaa väriä paperiin. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa ja eri käyttötarkoituksiin sopii mielestäni parhaiten vähän eri kynät. ProMarkereilla on hyvä tehdä leiskoja ja raffimpaa väritystä kun taas Copicit on ykkösvalinta nysväykseen. Neopikot on sitten tuntumaltaan jotain näiden kahden väliltä.
Mitään yhtä suosikkia mulla ei ole enkä ole merkkiuskollinen. Käytän eri merkkejä iloisesti sekaisin ja suosittelen tätä lähestymistapaa muillekin. Kyniin liittyy monia muitakin ominaisuuksia, kuin tässä käsitellyt, olen niitä koettanut vertailla ja haarukoida Mangan värit-kirjassani.

Yksi asia mitä siinä kirjassa muuten EN käsittele on se että Copicien ja Neopikojen vakoinen/vaalean harmaa varsi rauhoittaa työympäristöä huomattavsti verrattuna ProMarkerien kokovarsiväritykseen. Kun pöydällä on väritettävän työn lisäksi se +50 kynää tälläkin seikalla alkaa olla merkitystä.

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #26 : 27.05.2010 klo 14:07:25 »
ennen muuta: tuntuma määrää ja on hyvinkin tekijäkohtainen.

Kuten värisarja minusta Letrasetin sarja näyttää hooukuttelvammalta kuin neopikon. ps. en piirrä sarjakuvia joten en osaa ajatellla teidän kannalta asiaa ihan.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #27 : 27.05.2010 klo 15:25:03 »
Mainittujen tussimerkkien värivalikoima ja laatu sopivat samaan postaukseen sikäli hyvin että yhdenkään kynäsarjan väreistä ei liene saatavissa kunnon värikarttaa. CMYK-painatuksena tehtyjä räpellyksiä sentään näkee kaupoissa Letrasetilta sekä Copicilta. Deleterin kartan olen nähnyt vain firman omassa luettelossa, sekin neliväripainettuna.
En tiedä onkokaan näitä enää muilla kuin Pantonella. Aiemminhan Letraset teki Pantonen karttaan perustuvaa ammattilaistussisarjaa, mutta luopui siitä.

Laitetaanpa ne Deleterin ja Letrasetin kartat tuohon vielä, jos joku haluaa vertailla.  :)

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #28 : 27.05.2010 klo 16:42:52 »
Mainittujen tussimerkkien värivalikoima ja laatu sopivat samaan postaukseen sikäli hyvin että yhdenkään kynäsarjan väreistä ei liene saatavissa kunnon värikarttaa. CMYK-painatuksena tehtyjä räpellyksiä sentään näkee kaupoissa Letrasetilta sekä Copicilta. Deleterin kartan olen nähnyt vain firman omassa luettelossa, sekin neliväripainettuna.
En tiedä onkokaan näitä enää muilla kuin Pantonella. Aiemminhan Letraset teki Pantonen karttaan perustuvaa ammattilaistussisarjaa, mutta luopui siitä.

Laitetaanpa ne Deleterin ja Letrasetin kartat tuohon vielä, jos joku haluaa vertailla.  :)

aika paha no kun Schincken akvarellin kartta on 7 väripainettu ja pelottavan aito siltä osin kun olen omistanut värejä siitä no moni CMYK karttakin on ok verrattuna nettikarttoihin jopa nämä sinun karttaisi siihen minkä olen nähnyt eli neopikostakin löytyisi syvyyttä (tosi tummia sävyjä siis) ja myös tiettyä punaista aluetta...

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #29 : 27.05.2010 klo 17:22:50 »
jopa nämä sinun karttaisi siihen minkä olen nähnyt eli neopikostakin löytyisi syvyyttä (tosi tummia sävyjä siis) ja myös tiettyä punaista aluetta...
Kyllä, Neopikoissa on hyvin maavärejä ja sitä lähenteleviä sävyjjä. Hyvinkin kylläisiä keltaisia ja punaisia. Unohtui sanoa, että nuo pallukat tuossa numeron vieressä kertoo mihin pakkaukseen mikäkin kynä kuuluu. Pakkaukset on siis värikoodattu ja niitä settejä on muistaakseni kolmea eri kokoa. Mutta eikös se ollut niin että näitä sai Akateemisesta "irtonaisinakin".
Vaaleita sävyjä onkin sitten Deleterillä nihkeämmin. Molemmat ykkösen harmaat sekä Pale Violet on melkein olemattoman värisiä. Eikä kunnon vaaleaa sinistä esim. ole. :P Mutta niinku olen jo liian monta kertaa toistanut. Näitä voi mainiosti sekoitella muun merkisten kynien kanssa.