Ettei nyt vaan Reiman kova innostus copic-tusseihin johtuisi siitä, että olet niitä mahdollisesti ollut esittelemässä manga-tapahtumassa eräässä kirjakaupassa jokunen vuosi sitten.
Olen ollut esittelemässä ProMarkereita.
Silloin vasta voi sanoa jotakin painavaa arkumenttia tussikynistä, jos olet niitä kokeillut kumpaakin. Jos et ole, silloin on aivan turha heittää ajatuksia siitä, että Copic olisi parempi kuin Neopiko. Joten mars mars kirjakauppaan testaamaan, ja sen jälkeen mielipiteilläsi on paino arvoa. Ei ennen, jos ne ovat vain olettamuksia.
Ei tarvi mennä kirjakauppaan.

Sain ekan Neopiko2 -satsini (24 kynää) ehkä noin pari vuotta sitten. Ja vähän sen jälkeen vielä tuplasti isomman pakkauksen. Olen omistanut tässä vuosien varrella myös ehkä noin 70 ProMarkeria. Copiceja on ollut työkäytössä vain noin 15kpl, mutta olen niitä lisäksi käyttänyt lainakyninä maailmalla. Samoin omistan reilun tusinan vesiliukoisia Neopiko kolmosia (niissä on niin hieno sävyvalikoima!). Lisäksi löytyy jokunen korealainen Touchin markkeri sekä ehkä tusina muita sekalaisia japsimarkkereita.
ProMarkerit, Copicit ja Neopikot eroaa toisistaan eniten kärkien koon ja muodon puolesta sekä siinä minkä verran ne luovuttaa väriä paperiin. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa ja eri käyttötarkoituksiin sopii mielestäni parhaiten vähän eri kynät. ProMarkereilla on hyvä tehdä leiskoja ja raffimpaa väritystä kun taas Copicit on ykkösvalinta nysväykseen. Neopikot on sitten tuntumaltaan jotain näiden kahden väliltä.
Mitään yhtä suosikkia mulla ei ole enkä ole merkkiuskollinen. Käytän eri merkkejä iloisesti sekaisin ja suosittelen tätä lähestymistapaa muillekin. Kyniin liittyy monia muitakin ominaisuuksia, kuin tässä käsitellyt, olen niitä koettanut vertailla ja haarukoida Mangan värit-kirjassani.
Yksi asia mitä siinä kirjassa muuten EN käsittele on se että Copicien ja Neopikojen vakoinen/vaalean harmaa varsi rauhoittaa työympäristöä huomattavsti verrattuna ProMarkerien kokovarsiväritykseen. Kun pöydällä on väritettävän työn lisäksi se +50 kynää tälläkin seikalla alkaa olla merkitystä.