Kirjailijoille ja suomentajille on tulossa lainauskorvausta. Olin tästä kyllä kuullut ennenkin, siis järjestelmästä, johon rekisteröidytään, mutta nyt vasta itse havahduin.
https://lainauskorvaus.sanasto.fi/show/login/Vaatii tunnistautumisen pankkiyhteyden kautta. En löytänyt mistään tietoa korvauksen suuruudesta, mutta lainausmäärien mukaan se jotenkin lasketaan.
Kai tämä myös sarjakuvantekijöitä koskee!
Ohjelma löytää hyvin kaikki omalla nimellä tehdyt kirjat, mutta ei nimimerkillä. Samaten sellaiset teokset, jossa on monta tekijää, pitää itse lisätä.
Rekisteröitykää ja kertokaa onnistuiko.
Kirjailijoilla ja kääntäjillä on oikeus saada lainauskorvausta sen perusteella, että heidän teoksiaan lainataan yleisistä kirjastoista. Sanasto ry tilittää korvaukset kirjailijoille ja kääntäjille tekstin osalta.
Saadakseen korvausta, tekijän on ilmoitettava yhteys-ja teostietonsa Sanaston lainauskorvausjärjestelmään. Helpoimmin se tapahtuu tunnistautumalla verkkopankkitunnuksilla järjestelmään ja antamalla tarvittavat tiedot turvallisen verkkoyhteyden välityksellä.
Jos sinulla ei ole käytössä verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittautua lainauskorvauksen hakijaksi Sanasto ry:n toimistossa, Köydenpunojankatu 5, 00150 HELSINKI.